Zowat elke stad in Vlaanderen heeft te kampen met leegstand. Vooral handelspanden geraken moeilijker ingevuld. Die tendens wordt ook bevestigd door vastgoedgroep Dewaele, die heel wat panden in portefeuille heeft. Uit haar cijfers blijkt dat vooral de kleinere steden het moeilijk hebben. “Nochtans liggen er daar heel wat opportuniteiten. Meer nog, het rendement ligt er vaak hoger dan op een topligging. Trek dus geen voorbarige conclusies”, stelt makelaar Ivan Bouckaert.
Leegstand is in steden een van de meest storende elementen in het straatbeeld. De desolate indruk veroorzaakt vaak een sneeuwbaleffect, waardoor de aantrekkelijkheid van een stad er snel op kan achteruitgaan. De redenen hiervoor zijn erg uiteenlopend: van een tegenvallend consumentenvertrouwen, over panden die in een slechte staat zijn tot het snel wijzigende koopgedrag van de consument. “Positief is dat de afgelopen jaren de leegstandcijfers verder gedaald zijn omdat heel wat winkelpanden een andere invulling gekregen hebben. Aan de andere kant zien we dat er een centralisatiebeweging aan de gang is. Waar ketens het vroeger noodzakelijk vonden om in elke stad aanwezig te zijn, keren ze daar nu helemaal op terug”, stelt Ivan.
De retailsector heeft daarenboven moeilijke jaren achter de rug. Onder meer de coronapandemie zorgde voor een hertekening van het landschap en creëerde een samenleving waarin er veel meer digitaal gewinkeld wordt. “En sommige ketens hebben de trein van e-commerce gemist, wat tot heel wat faillissementen heeft geleid.” De naweeën daarvan zijn tot vandaag voelbaar. Zo legden Terre Bleue, Fun en Scotch & Soda recent nog de boeken neer. “En die trend is absoluut nefast voor het consumentenvertrouwen, want het zet de vraag naar winkelruimte verder onder druk. Zeker stadscentra, waar veel panden aan renovatie toe zijn, worden het zwaarst getroffen.”
Heel wat steden nemen daarom maatregelen om de leegstand aan te pakken. “In Brugge hebben ze bijvoorbeeld een platform gecreëerd dat vraag en aanbod dichter bij elkaar brengt. Evengoed geeft de stad subsidies aan starters of zet ze acties op om de winkelstraten aantrekkelijker te maken.”
Al die inspanningen zijn waardevol en werpen intussen ook hun vruchten af. “De vraag naar toplocaties blijft groot, maar het zijn vooral de huurpanden die vandaag de meeste interesse genieten, wat zorgt dat de prijzen op de markt relatief hoog blijven. Al zien we in kleinere steden wel dat eigenaars sneller geneigd zijn om hun prijzen aan te passen, omdat het natuurlijk in hun belang is dat hun panden zo snel mogelijk ingevuld geraken en rendabel zijn.”
Het idee dat winkelvastgoed minder rendabel is, klopt dan ook niet met de werkelijkheid. “Wanneer het pand gerenoveerd is, heeft het wel degelijk potentieel als vastgoedbelegging. Meer nog, de rendementen liggen hoger dan enkele jaren geleden”, gaat Ivan verder. Zo schommelt het rendement op topliggingen tussen 4 à 5%, waar dit bij strategisch minder goed gelegen panden richting 6.5% gaat. “Uiteraard is er aan deze zogenaamde B-liggingen wel een groter risico verbonden. Daartegenover staat dat er in dat segment momenteel wel veel keuze is. Bijgevolg loont het de moeite om de markt te onderzoeken.”
Klanten die op dat vlak nood hebben aan ondersteuning, kunnen met al hun vragen alvast bij Dewaele terecht. De vastgoedspeler wil zich in de toekomst nog meer gaan toeleggen op de verhuur en verkoop van retailvastgoed. “Binnen Dewaele Business hebben we hiervoor enkele specialisten winkelvastgoed in huis die nauw met onze 50 lokale kantoren samenwerken. Hierdoor hebben we een goed zicht op wat er onder de kerktoren leeft en welke de vastgoednoden en de heersende markttrends in een bepaalde regio zijn. De bedoeling is uiteindelijk dat onze klanten op basis van onze inzichten de juiste vastgoed- en beleggingskeuze kunnen maken”, besluit Ivan Bouckaert.
Neem dan rechtstreeks contact op met Dewaele.
Contact opnemen