Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Marketing en communicatie in crisistijden: to do or not to do?
“Geen enkele crisis blijft duren. Kies daarom voor quick wins waardoor je website sneller resultaten oplevert”, aldus de CEO van KIXX.

Marketing en communicatie in crisistijden: to do or not to do?

We worden tegenwoordig op snelheid gepakt. Crisis na crisis leiden tot torenhoge facturen. Energierekeningen en de loonindexering dwingen velen tot noodingrepen en dat is vaak een blijk van verstandig ondernemerschap. “Alleen moet je wel de juiste kostenposten aanpakken”, benadrukt Mark Caelenberghe.

“Marketing en communicatie zijn dat voor alle duidelijkheid niet. Het is een idee dat al een tijd achterhaald is en doorgaans merk je het wanneer ondernemers weer van ‘reclame’ spreken in plaats van het over ‘marketing en communicatie’ te hebben”, verduidelijkt de CEO van KIXX. “Opeens wordt ‘het budget om te investeren in potentiële klanten’ vervangen door ‘die kosten’. Eigenlijk beslis je daardoor dat je straks als onderneming van nul herbegint. Geen enkele crisis blijft duren. Toch zet je communicatie en marketing on hold en je creëert daarmee letterlijk een vorm van ­stilstand.”

Mindset is belangrijk

“Het veranderende taalgebruik is doorgaans een symptoom van een veranderende mindset: de middellange termijn lijkt niet meer relevant en de onderneming plooit terug op zichzelf. Die gedachte sijpelt door in teams op de werkvloer en op het moment dat iedereen – medewerkers én bestaande klanten – eigenlijk ambassadeur moet worden, kijken ze rond hoe ze het nog net niet zinkende schip kunnen verlaten. Natuurlijk is dat nefast. Dit is het moment om iedereen te laten meedenken en de marketeer in elke medewerker en klant wakker te schudden. De toekomst van de onderneming ligt in hun handen. Dat is trouwens niet enkel in crisistijd het geval.” 

De reflex om marketing- en communicatiebudgetten integraal te schrappen, is dus niet de juiste volgens Mark Caelenberghe. “Stoppen met communiceren kan nooit de oplossing zijn, integendeel. Wél interessant is in tijden van crisis nagaan wat hier en nu maximale return oplevert. Ik heb het dan niet over wilde omwentelingen. Tools zoals Dux Soup, waarmee je op LinkedIn jouw prospectiestrategie deels automatiseert, of het inplannen van een serie posts op social media leveren tijd op die je elders goed kan gebruiken. Zet in op quick wins die conversies opleveren. Een knop in de juiste kleur of aangepaste copy betekenen vaak een wereld van verschil en een CRO-rapport (Conversion Rate ­Optimization) brengt in kaart hoe je website met relatief eenvoudige ingrepen snel betere resultaten kan opleveren.” 

Mark Caelenberghe: “Wie stopt met communiceren, geeft veel uit handen en laat een pak opportuniteiten schieten.”

De ademruimte die zo ontstaat, laat toe opnieuw iets verder in de toekomst te kijken. “Eigenlijk doe je dat als onderneming best door in te zetten op ‘evergreen content’. Die tijdloze, waardevolle content wordt vaak gebruikt in functie van Search Engine Optimization (SEO), maar het is zeker zo interessant om ze via andere kanalen uit te spelen. Potentiële klanten leren er een onderneming door kennen, ontdekken de website en worden vaak terugkerende bezoekers. De relatie die ontstaat, is een uitstekende basis om verder op te bouwen.”

Ongewone tijden

“Het is een torenhoog cliché dat elke crisis tot nieuwe kansen leidt en zoals steeds schuilt ook hier waarheid in. Durf de dingen herbekijken en eventueel optimaliseren. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden en die zijn in elke sector anders. Stap af van wat ‘gewoon’ is: dit zijn ongewone tijden. Er haken inderdaad adverteerders af en dat doet de prijzen op sommige digitale platformen bijvoorbeeld dalen, wat meer return oplevert voor wie een campagne start. Eén ding is zeker: wie stopt met communiceren – en marketing ís communicatie – geeft veel uit handen en laat een pak opportuniteiten schieten”, besluit Mark Caelenberghe. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details