Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Automatisatie & E-commerce

“e-commerce vraagt niet minder, maar meer investeringen”

FOODBAG-TEAM-Stephane-Ronse-4
“Als je je onderscheidt van de concurrentie, kan je een bepaald businessmodel dat al op de markt is, opnieuw uitbrengen”, vertelt Stéphane Ronse, oprichter van Foodbag.

Tekst | Anse Keisse

Beeld | KIXX, Foodbag en Outspot

1 augustus 2022 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

Belgische online verkoop blijft groeipool

De Belgische e-commerce markt blijft verder groeien. Zowel het aantal webshops als de online transacties nemen toe. SafeShop, de e-commerce associatie van België, mat in 2021 via hun e-commerce barometer een omzet van 11,7 miljard euro, zo’n 33% meer ten opzichte van 2020. KIXX (e-commerce adviseur), Foodbag (online verkoper van maaltijden) en Outspot (aanbieder van straffe deals) geven hun visie en tips over de online markt.

E-commerce is en blijft de toekomst, zelfs nu fysiek winkelen het na corona weer beter doet. “Voor bedrijven die zich durven te storten op e-commerce, is er nog heel veel potentieel. Je moet een onlinestrategie uitbouwen en volgen, maar je moet ook durven investeren in online aanwezigheid”, vertelt Mark Caelenberghe, CEO van KIXX, het strategisch marketingbureau uit Loppem dat bedrijven onder meer adviseert bij hun branding en marketingstrategie.  

Het idee dat je minder moet investeren in e-commerce dan in een offline winkelpunt, blijkt niet juist te zijn. “In plaats van te investeren in vastgoed en store managers voor het fysieke winkelpunt, moet je online investeren in trafiekgeneratie en goede beheersoftware”, gaat Mark verder. Succesvolle e-commerce vereist dan ook een sterke technische webshop. Veel bedrijven onderschatten volgens Mark de technische kennis en API-koppelingen die nodig zijn voor de technische opbouw van een website met webshop.  

Een luik dat hier nauw mee samengaat, is rapportage. “De data vertellen de enige waarheid. Daarom is het opzetten van een doordachte rapportage en het analyseren van de resultaten van groot belang. Zeker ook met de komst van Google Analytics 4 zal het opvolgen en verbeteren van datatracking een belangrijke tool worden. E-commerce is de toekomst, dus een investering waard”, aldus Mark Caelenberghe. 

“Voor bedrijven die zich durven te storten op e-commerce, is er nog heel veel potentieel”, aldus Mark Caelenberghe, CEO van KIXX.

Snelle groei door 2 elementen 

Stéphane Ronse richtte in 2014 Foodbag op, een duurzame online verkoper van verse voeding en tegenhanger van HelloFresh. Sinds 2017 vormt het samen met concurrent Smartmat een koepel. “Ons succes meten we op basis van onze verkoopcijfers: wekelijks leveren we met Foodbag maaltijdboxen bij ongeveer 10.000-tal gezinnen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Op jaarbasis komt dit neer op 6 miljoen maaltijden”, vertelt oprichter Stéphane. En de enige manier om die maaltijdboxen te bestellen, is via hun webshop. 

“Het merk is in eerste fase vooral gegroeid door twee elementen. Sociale media is het eerste: via organische content en clickbait content – vaak sensationele titels die de lezer verleidt om te klikken – bereik je in de beginfase, met weinig kapitaal, heel veel. Zo leer je goed wie je klant en je type doelgroep is, zodat je daar verder op kan bouwen.” Als tweede element haalt Stéphane partnerships aan, zoals de samenwerking van Foodbag met Sandra Bekkari, bekend van haar boeken rond gezond koken: “Sterke partnerships kunnen je merk snel veel credibiliteit geven.” 

“Via e-mailmarketing houden wij onze klanten met een gepersonaliseerd aanbod geïnteresseerd”, legt Stefan Van Overbeke, CEO van Outspot, uit.

Hetzelfde concept, andere uitvoering 

De beste reclame blijft de mond-aan-mond-reclame en de ‘tell a friend’ acties. “De klant krijgt na aankoop een kortingscode die hij kan uitdelen aan ‘vrienden’. Als die vrienden die kortingscode toepassen, krijgt de klant extra punten toegekend. Zo’n acties leveren ons veel nieuwe klanten op”, geeft Stéphane prijs. Een andere tip is om niet telkens een nieuw concept op de markt te willen brengen. “Het is niet omdat er al een bepaald businessmodel op de markt is, dat je het niet opnieuw kan uitbrengen. Je moet er gewoon voor zorgen dat je je duidelijk onderscheidt van de concurrentie”, benadrukt Stéphane Ronse. 

Dat e-commerce uitbouwen in België succesvol kan zijn, bewijst ook Outspot, met thuisbasis in Sint-Martens-Latem. Het nam recent zijn Spaanse concullega MeQuedoUno over. Outspot is actief in 10 landen met een site voor zogenaamde ‘flash deals’, tijdelijke aanbiedingen tegen lage prijzen. Het bedrijf haalt een omzet van 24 miljoen euro, waarvan twee derde buiten België.  

Stefan Van Overbeke, CEO van Outspot: “Of je bent een grote speler zoals Amazon met een heel ruim aanbod, of je spitst je toe op een zeer gepersonaliseerd aanbod, en dat is waar Outspot sterk in is. Door middel van AI en dataverwerking kunnen wij via e-mailmarketing enkel relevante producten aanbieden die in de leefwereld van een specifieke klant belangrijk en nodig zijn. Nog een voordeel hiervan is, dat we de klant geïnteresseerd houden en dat ze zich zelden uitschrijven voor onze nieuwsbrief.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Filip Deckmyn

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details