Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Dubbele verjaardag voor De Rudder logistic & distribution
Ignace De Rudder vertrouwde de dagelijkse leiding toe aan CEO Karel Vervaecke. Met Julie De Rudder komt ook de volgende generatie aan boord.

Dubbele verjaardag voor De Rudder logistic & distribution

“We kijken uit naar overnames om sneller te groeien”

De Rudder logistic & distribution viert een dubbele verjaardag. Het werd 45 jaar geleden opgericht door Frans De Rudder en 15 jaar geleden nam zoon Ignace de zaak over. Dit najaar wordt dat uitgebreid gevierd. Ignace De Rudder droeg onlangs de operationele leiding over aan CEO Karel Vervaecke. Maar hij blijft een meer strategische rol vervullen als ambassadeur en coach. En vanaf september gaat met Julie De Rudder de volgende generatie aan de slag in het bedrijf.

“Wij zijn gespecialiseerd in het fijnmazig leveren van goederen in heel de Benelux”, vertelt Karel Vervaecke. “Concreet betekent dit dat we vaak kleine hoeveelheden, zelfs één palet of minder, volgens afspraak met de eindklant leveren over het hele grondgebied. Op dag één halen we bij de klant de goederen op, die we in ons centraal magazijn ‘crossstocken’: we herverdelen de goederen om ze dan in te plannen bij de juiste vracht en ze op dag twee af te leveren bij de eindklant.”

“Snelheid, flexibiliteit en communicatie zijn onze troeven. Tot pakweg dag één 16u30 kan de klant instructies doorgeven voor een vracht die de volgende dag geleverd wordt. Terwijl onze chauffeurs rijden met de goederen, komen die instructies online binnen. De goederen- en informatieflow is perfect op elkaar afgestemd. Per dag verzorgen we zo tussen 1000 tot 1250 zendingen.”

Eigen garage voor basisonderhoud

De Rudder beschikt over een wagenpark voor de eigen chauffeurs en onderaannemers. Het heeft ook een eigen garage. “Eigen vrachtwagenbeheer en basisonderhoud is voor ons pure logica. Door dat zelf te doen, zijn we zeker we dat we met kwalitatief, goed onderhouden materiaal rijden. We beperken de kans op schade en vertraging. Dat is nodig om onze beloftes waar te maken. Eén vrachtwagen heeft soms tot 25 leveradressen per dag. Een panne kunnen we missen als kiespijn”, aldus Karel. 

“Om de drie jaar vernieuwen we ons wagenpark zodat we altijd rijden met up-to-date materiaal. Die vrachtwagens zijn uiteindelijk ons visitekaartje, de eerste indruk die we maken bij klant en eindklant.”

Karel Vervaecke: “Voor de vrachtwagens bekijken we welke de beste optie voor verduurzaming is: elektrisch of rijden op waterstof?”

Elektrische vrachtwagens of op waterstof? 

In deze sector is er een groeiende vraag naar fijnmazige distributie, het afleveren van kleinere hoeveelheden op meerdere adressen. Karel Vervaecke: “We zien ook dat klanten hun eigen stockageruimte afbouwen. Een stuk van de goederen die zij produceren en importeren, stockeren wij voor hen. Van een klassiek transportbedrijf worden we steeds meer een transport- en distributiebedrijf.” Om de groei van bestaande en nieuwe klanten op te vangen, breidt De Rudder zelf zijn stockagecapaciteit verder uit.

Wat de omschakeling betreft van het wagenpark naar elektrische voertuigen, loopt het vrachtvervoer achter op de personenwagens. “Wie recht heeft op een dienstvoertuig rijdt intussen elektrisch. Voor de vracht­wagens vraagt dit meer tijd. We bekijken op dit moment wat de beste optie is: elektrisch of rijden op waterstof?”

Een volledig elektrisch wagenpark vergt een grote laadcapaciteit. “We namen onlangs de eerste zes elektrische wagens in gebruik. Met onze huidige laadcapaciteit is het niet mogelijk om daar morgen 30 of 40 vrachtwagens aan toe te voegen. En als alle bedrijven in de industriezone in Kuurne plots elektrificeren, dan ligt het hele netwerk rond Kortrijk plat. Misschien is waterstof dan de betere, duurzamere keuze op lange termijn?”

Een moeilijke periode

De transportsector beleeft moeilijke tijden, onder meer door de inflatie. “We staan onder druk om onze meerkost van personeel en energie door te rekenen aan de klant. We vervoeren ook minder volumes, onder meer door de prijsstijging van een aantal producten. De grote investeringen die eraan komen om te verduurzamen, zijn een extra uitdaging. Als je wil investeren in duurzaam maar duurder materiaal, heb je schaalgrootte nodig om rendabel te blijven. Voor de kleinere bedrijfjes die nu in het rood gaan, zou dat wel eens de druppel te veel kunnen zijn. De transportsector zit in een perfecte storm”, stelt Karel. 

De Rudder houdt wel stand. “We groeien organisch double digit en kijken uit naar nieuwe projecten om de groei te versnellen. We hebben een goeie basis, voldoende reserves en mooie resultaten.” Om die groei vol te houden, besteedt het bedrijf veel aandacht aan zijn medewerkers. “Ons wagenpark en de ondersteunende digitale diensten zijn essentieel, maar onze mensen zijn net zo belangrijk. Als een chauffeur zich correct aandient bij de eindklant, straalt dat positief af op ons en onze klant. Meer dan ooit moet elk radertje in de keten vandaag optimaal functioneren.” 

Het is niet evident om goede, nieuwe mensen te vinden. “Ook daarom is het zo belangrijk om ons personeel gemotiveerd aan boord te houden. Zonder hen geraken de goederen gewoon niet ter plaatse. We zijn ons bewust van hun meerwaarde en zeer dankbaar voor hun onafgebroken inzet”, besluit Karel Vervaecke. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details