Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
De raad van advies/bestuur als hefboom voor uw professionalisering

De raad van advies/bestuur als hefboom voor uw professionalisering

Typisch zien we dat het succes van veel familiale kmo’s start bij de dynamiek en het sterke enthousiasme van de bedrijfsleider(s). Denk aan het lanceren van een nieuw product, bijkomende dienstverlening, enzovoort. Ze zijn als het ware het begin en het einde. Maar naarmate het bedrijf groeit, is er nood aan professionalisering. Een raad van advies of raad van bestuur is daar een goed instrument voor.

Wanneer een familiaal geleide kmo groeit, moet de onderneming evolueren naar een organisatie die op zichzelf staat en autonoom kan functioneren, zonder dat de bedrijfsleider nog over alles moet beslissen. Voor hem of haar betekent dit afstand nemen en meer delegeren. Deze professionalisering zorgt voor continuïteit in de onderneming en heeft als bijkomend voordeel dat de aandeelhouderswaarde wordt versterkt.  

Raad van advies als hefboom

In deze groeifase kan de installatie van een raad van advies haar toegevoegde waarde tonen. Het is een adviserend orgaan dat heel wat extra expertise en ervaring binnen brengt. Het opzetten van een raad van advies is niet wettelijk geregeld en biedt de mogelijkheid om flexibel in te spelen op de specifieke noden van de onderneming. Een bijkomend voordeel is dat de bedrijfsleider zijn of haar effectieve (juridische) bevoegdheid niet afstaat. Deze blijft dus bij de bedrijfsleider, of indien deze er al is, binnen de raad van bestuur.

Dewulf-Verstichel begeleidt bedrijven, bedrijfsleiders en families door deze transitie. Het gaat om een samenwerking tussen Colin Dewulf, psycholoog en ondernemer (HR Flux), en Mario Verstichel, handelsingenieur en bestuurder, consultant in diverse ondernemingen. De focus van de dienstverlening ligt op de installatie van raden van advies en raden van bestuur. Wij begeleiden familiebedrijven ook in dossiers van opvolging, bij het opmaken van familiecharters, conflictbemiddeling, M&A, enzovoort. We vallen hiervoor terug op een uitgebreid netwerk van experten en partners.

Eigenaarsvisie als eerste noodzakelijke stap

Voor de installatie van een raad van advies vertrekken we steevast vanuit de eigenaarsvisie van de aandeelhouders. Het opstellen van dergelijke eigenaarsvisie is de eerste en noodzakelijke stap. Om daartoe te komen, leggen we in een drietal sessies de missie en visie van de ondernemer vast.  

Verder kijken we naar de organisatie vanuit 5 verschillende invalshoeken: markt en klant, methodes en processen, financiële middelen, mens en organisatie en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap.

Het resultaat is een helder rapport met daarin een samenvatting van de strategische prioriteiten van de organisatie, gestructureerd volgens de 5 deeldomeinen. Zo’n rapport over de eigenaarsvisie is bepalend voor de samenstelling van de raad van advies en geeft de juiste richting aan.

Keuze adviseurs objectiveren

Na de validatie van de eigenaarsvisie door de aandeelhouders vormt het toepassen van een aangepast competentiemodel de volgende stap in onze methodologie. We weten immers uit ervaring dat dit een onderscheidend element in het proces is. Te vaak gebeurt de keuze van een extern adviseur of bestuurder immers op basis van subjectieve elementen. Het gaat bijvoorbeeld louter om een kennis of iemand waarmee er een goede klik is.

Net zoals bij een geslaagd selectieproces gaat het niet enkel over formele factoren zoals ervaring of kennis van de sector. We hebben vooral aandacht voor betrokkenheid en het begrijpen van de context door onze adviseurs. De combinatie van de juiste drive én complementaire competenties met de andere aandeelhouders/adviseurs of bestuurders, kan voor iedere organisatie immers een heel grote meerwaarde betekenen. Dankzij ons partnership met HR Flux, dat over een database met C-level professionals beschikt, kunnen we efficiënt en snel de juiste kandidaten voorstellen.

Procesbewaker bij de opstart

Een duidelijke uitleg van de eigenaarsvisie met de hieraan verbonden strategische projecten helpt aandeelhouders/opdrachtgevers en adviseurs/bestuurders om de juiste focus te leggen én te behouden. Dewulf-Verstichel is als ‘procesbewaker’ aanwezig bij de opstart van de raden van advies. Zo houden we de vinger aan de pols. Na een viertal bijeenkomsten evalueren we ook de werking van de raad.

Vanaf september 2022 zullen we ook interim management aanbieden met experten die on site een bedrijf kunnen bijstaan in General Management, Finance en ICT en HRM. Ook dat kan bijdragen aan de professionalisering van kmo’s.

Waterpoort 5
8500 Kortrijk
info@hrflux.be
www.hrflux.be

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details