Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
De platformstrategie van Decathlon

De platformstrategie van Decathlon

Cis is voor deze editie van De Toekomst Jeukt op bezoek bij Wim Mathues. Hij is in 2019 bij Decathlon aangeworven om er de platformstrategie te helpen realiseren. 

Platformstrategie duikt tegenwoordig in veel e-commerce trends op. In mooie slides wordt het voorgesteld alsof het een fluitje van een cent is voor retailers om de bol.com van hun sector te worden en andere verkopers toe te laten op hun webshop.

Bij Decathlon gaan ze intussen verder dan de mooie slides en stappen er continu nieuwe merken mee in het succesverhaal.

“Don’t build great cars, own the highway”

Deze quote van Jurgen Ingels is bij Wim altijd blijven hangen en die highway is ook exact waar hij vandaag mee aan bouwt. Hij praat met potentiële nieuwe partners – dit zijn de verkopende partijen die zich aansluiten op het Decathlon platform.

Die partners kunnen heel klein zijn, zoals Pierre Sports, een start-up die yogamatten maakt uit gerecycleerde sneakers en kurk. Hun duurzame producten kunnen via Decathlon meteen een miljoenenpubliek bereiken. De impact voor hen is dus gigantisch.

Maar ook gevestigde merken zoals Adidas zijn aan boord. Voor hen is Decathlon gewoon één van de vele kanalen in hun mix. 

De nieuwe partners worden toegelaten om een beter uitgebalanceerd aanbod te brengen voor de consument. Daarin is uiteraard ook een rol voor de eigen “passion brands”, zoals Kipsta er een is.

De klant beslist uiteindelijk welk product, welk budget en welk merk. Dankzij het inschakelen van externe verkopers en merken, slaagt Decathlon beter dan ooit in hun missie.

Wereldwijd project met Belgische signatuur

Dat dit strategisch ingrijpend traject is opgestart in België is toch wel a-typisch voor Decathlon, dat toch een stevig Frans merk is, met winkels over de hele wereld.

De leider van het project – de voormalige CEO van Decathlon UK – is een Belg en dat zorgde er ook mee voor dat het project door een Belgisch team kon worden uitgewerkt.

“Misschien kregen we wel de eer omdat het tot een risicovolle onderneming is”, zegt Wim. “Mocht het falen, dan toch liever in België dan in Frankrijk wellicht. Maar het is ook een pluim voor het Belgische e-commerce team dat toch zeer goede cijfers kan voorleggen in de groep.”

Net voor ons gesprek werd de marktplaats in India gelanceerd. Elk land heeft de relatieve vrijheid om partners op te nemen of niet. Maar overal gelden dezelfde commissies. Geen uitzonderingen dus. Helder en eenvoudig. Al moeten ze achter de schermen continu aligneren met elkaar om dezelfde criteria te hanteren overal ter wereld.

Luister naar het volledige gesprek van Cis Scherpereel met Wim Mathues op je favoriete podcast app: 
Anchor.fmSpotifyGoogle Podcasts.

Geen tweede bol.com

Sport en welzijn. Dat is de duidelijke afbakening. Met de duidelijke focus op deze nichemarkten, benadrukt Decathlon dat het niet een tweede Bol.com wil worden.

Bovendien biedt Decathlon wel meer aan dan producten. Ook dienstenabonnementeneventsworkshops en zelfs reizen horen nu bij het aanbod.

Op die manier weet Decathlon het beste plekje te veroveren in het hoofd of het hart van veel meer consumenten.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details