Slechts 1 op de 3 Belgische bedrijven maakt vandaag al gebruik van e-invoicing, of elektronische facturatie. Dat blijkt uit de derde BDO Company Barometer. “De kosten die nu moeten worden gemaakt, moeten vooral gezien worden als investeringen op lange termijn. Dat besef is nog te weinig aanwezig”, klinkt het bij Joyce Martens, Accountancy Partner bij BDO.
Vanaf 1 januari 2026 zullen alle btw-geregistreerde bedrijven verplicht gebruik moeten maken van gestructureerde elektronische facturatie via het Peppol-netwerk. Uit de BDO Company Barometer, een jaarlijkse enquête van consultancybedrijf BDO waaraan 500 bedrijfsleiders hebben deelgenomen, blijkt dat voorlopig slechts een derde van de ondernemingen in ons land elektronisch factureert. Dat betekent dat de meerderheid van de Belgische bedrijven zich dus nog moet aanpassen.
De groep bedrijven die de overstap al heeft gemaakt, bestaat vooral uit de kleine spelers tot vijf medewerkers (38%) en de ondernemingen vanaf vijftig medewerkers (35%). Bedrijven die hiertussen vallen, staan over het algemeen minder ver in de omschakeling op digitale facturen. “Kleine ondernemingen met slechts een handvol medewerkers zijn erg wendbaar en kunnen snel schakelen. Grotere bedrijven beschikken over een eigen intern team dat zich met deze materie kan bezighouden”, verduidelijkt Joyce Martens.
Binnen de groep die nog niet elektronisch factureert, geeft ongeveer een kwart aan dat zij verwachten de deadline te halen. Vooral grotere organisaties stellen dat ze nog moeten sleutelen aan hun interne processen. “We zien dat de tijd die nodig is voor de voorbereidingen, wordt onderschat”, aldus Martens, die in één adem ook wijst op de steun die overheid biedt in dit verhaal. “Er is een investeringsaftrek en verhoogde kostenaftrek uitgewerkt. We kunnen kmo’s alleen maar aanraden om zich hierover extra te informeren.”
Volgens Joyce Martens begrijpen vele bedrijven de reikwijdte van deze verandering niet. “Het is uiteraard een verhaal van digitalisering, maar vooral ook een fiscaal verhaal dat uiteindelijk moet leiden tot aanzienlijke efficiëntiewinsten in de algehele procesvoering van het bedrijfsleven. De kosten die een bedrijf nu maakt om elektronisch te factureren, moeten vooral gezien worden als investeringen op lange termijn. Dat besef moet nog doordringen”, besluit ze.