Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Hoe de begeleiding van Straight-Line Leadership ondernemers gele en rode alarmsignalen leert herkennen
Kristof Cuppens, Managing Partner van Straight-Line Leadership: “Wij tonen leiders hoe ze situaties die een actie vereisen, kunnen herkennen, zodat ze kunnen anticiperen en ernaar kunnen handelen.”

Hoe de begeleiding van Straight-Line Leadership ondernemers gele en rode alarmsignalen leert herkennen

Door zich te veel te verliezen in de dagelijkse werking van hun onderneming, slagen tal van ondernemers er niet meer in om te vertragen en de confrontatie met de toekomst aan te gaan. Hierdoor worden zogenaamde gele en rode alert-signalen te lang genegeerd of zelfs niet meer herkend. Via doorgedreven begeleidingstrajecten probeert Straight-Line Leadership ondernemers manieren aan te reiken om niet in deze val te lopen, zo vertelt Managing Partner Kristof Cuppens. 

Wat zijn, in de context van de bedrijfswereld, net die ‘yellow and red alerts’? 

Kristof Cuppens: De terminologie die we hanteren, komt oorspronkelijk uit Star Trek. Hier zie je de personages door de ruimte vliegen met een ruimteschip tussen een zee van meteorieten. Als die geel worden, betekent dat dat ze eigenlijk al te dichtbij zijn gevlogen, maar kunnen ze ze wel nog ontwijken door bij te sturen. Wanneer ze rood kleuren, is het te laat en is de botsing onafwendbaar. De verkleuring illustreert perfect wat wij doen. Wij tonen leiders hoe ze situaties die een actie vereisen, kunnen herkennen, zodat ze kunnen anticiperen en ernaar kunnen handelen. 

Ondernemers kennen hun eigen bedrijf het best. Zij zullen dus toch de eerste zijn die merken dat er iets dreigt fout te gaan? 

Kristof Cuppens: Dat klinkt logisch, maar staat eigenlijk haaks op de realiteit. Wij merken dagelijks dat heel veel ondernemers niet meer in staat zijn om de aankomende problemen te zien. Ze zijn de facto constant bezig met de dagelijkse beslommeringen en hebben daarom geen ruimte meer over om na te denken over de toekomst. De grote meerderheid heeft hierdoor geen duidelijk plan van waar het bedrijf naartoe moet, laat staan dat de doelstellingen per afdeling of per individu helder zijn. Ze zijn aan het dammen, terwijl ze zouden moeten schaken. 

Hoe komt het dat zoveel ondernemers in deze val trappen?

Kristof Cuppens: Bezig zijn met de paaltjes aan de horizon impliceert dat je de bestaande moeilijkheden daadwerkelijk aanpakt. Dat betekent dat je de confrontatie doelbewust moet durven aangaan, terwijl de meesten die net proberen te ontwijken uit angst voor de gevolgen. Dat leidt tot situaties waarbij leiders veel te veel gele alerts gaan toelaten. Dat leidt vroeg of laat sowieso tot rode signalen en dus tot de ondergang van de onderneming. 

Staat deze cultuur van doelbewuste confrontatie niet lijnrecht tegenover de huidige tijdsgeest? 

Kristof Cuppens: Inderdaad. Eigenlijk is tolerantie het codewoord vandaag. Toch is net die overdreven tolerantie op termijn dus potentieel problematisch. Wanneer je daarentegen tijdig de signalen leert op te pikken en ernaar durft te handelen, hoeft het zover niet te komen. Daarom is het volgens mij belangrijk dat je de zaken durft te benoemen. Wanneer iemand in het begin van zijn loopbaan binnen het bedrijf steevast zeer enthousiast was, maar gaandeweg stiller is geworden, moet je hem of haar hier bijvoorbeeld op durven aanspreken. Uiteraard zijn ook vandaag nog steeds heel wat bedrijven en organisaties waar dit wel nog steeds de cultuur is. 

Wat is jullie rol in het creëren van deze cultuur? 

Kristof Cuppens: De trajecten die we aanbieden bij Straight-Line Leadership zijn een tool waarmee we leiders in contact laten komen. Uiteindelijk moeten ze het nog altijd zelf doen. Vergelijk het met een timmerman die een nieuwe hamer in zijn handen krijgt. De bottom line is: via ons worden ze in staat worden gesteld om scenario’s te leren bedenken. Het is een nieuwe manier van zijn die je moet leren creëren.

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Straight-Line Leadership Benelux B.V..

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten