“De inrichting van een werkplek heeft een grote impact op het welzijn”
De manier waarop we werken is de voorbije jaren sterk geëvolueerd. Flexibiliteit, welzijn en duurzaamheid staan vandaag centraal als het gaat over de inrichting van de werkplek. Het Zweedse kantoorinrichtingsbedrijf Kinnarps speelt daar al lang een voortrekkersrol in. Sinds 1993 is het bedrijf actief in België, met een duidelijke missie: niet zomaar meubelen leveren, maar een totaaloplossing voor een toekomstbestendige werkplek.
Kinnarps werd in 1942 in Zweden opgericht door Jarl en Evy Andersson. Wat begon als een bescheiden meubelproducent, groeide in de loop der tijd uit tot een internationale groep die in meer dan 40 landen aanwezig is. Het familiebedrijf blijft trouw aan de waarden waarmee het ooit begon: een focus op kwaliteit, duurzaamheid en mensgericht ontwerp. In België opereert het bedrijf vanuit Wemmel, met een team van 35 medewerkers.

“Wij willen meer zijn dan een leverancier”, zegt Katrijn Vekens, marketingverantwoordelijke bij Kinnarps België. “We zien onszelf als partner van onze klanten. Dat betekent dat we van bij de start van een nieuw project meedenken over hoe het kantoor er moet uitzien en hoe het bedrijf zijn medewerkers optimaal kan ondersteunen.”
Een sleutelbegrip in de aanpak van Kinnarps is ‘holistische ergonomie’. Die visie gaat verder dan een ergonomische bureaustoel of een correct afgesteld beeldscherm. “Wij kijken naar de totale werkplek. Verlichting, akoestiek, luchtkwaliteit, maar ook het sociale en organisatorische aspect van een kantoor spelen mee”, legt Vekens uit. “Mensen moeten zich goed voelen in hun job, en de inrichting van hun werkplek heeft daarop een enorme impact.”
Daarom worden medewerkers via workshops en bevragingen betrokken in het ontwerpproces. “Door hen vanaf het begin inspraak te geven, ontstaat er een draagvlak en een inrichting die écht aansluit bij hun behoeften.”
Als Zweeds familiebedrijf hecht Kinnarps van oudsher veel belang aan duurzaamheid: van de keuze van grondstoffen tot de manier van verpakken en transporteren. “Onze bureaustoelen bijvoorbeeld zijn volledig modulair. Elk onderdeel kan vervangen worden, waardoor een stoel jarenlang meegaat”, aldus Katrijn Vekens. “Zelfs restproducten uit de productie krijgen een tweede leven, bijvoorbeeld als akoestische panelen of verwarmingsbriketten.”
Ook in de logistiek verweeft Kinnarps duurzaamheid in élke stap van het proces. “Het meubilair stapelen we in onze trucks, gewikkeld in dekens en gescheiden door karton. Materialen die we nadien ook hergebruiken. Zo worden de meubels zo compact mogelijk en zonder risico op schade vervoerd. Bovendien kan een vrachtwagen meer producten in één keer leveren, wat het aantal ritten aanzienlijk verlaagt.”

Naast ergonomie en duurzaamheid ziet Kinnarps biofiel ontwerp als een steeds belangrijkere pijler. Dit betekent dat de natuur en natuurlijke elementen bewust geïntegreerd worden in kantoorruimtes. “We zien steeds vaker natuurlijke materialen, warme houttinten en planten terugkeren in projecten”, vertelt Vekens. “Het zorgt voor een huiselijke sfeer en verhoogt het welzijn van medewerkers.”
In een recent kantoorproject voor 140 medewerkers van netbeheerder Fluvius in Gent, voorzag de inrichter een variatie van concentratieplekken, vergaderhoeken en multifunctionele ruimtes, afgestemd op samenwerking, innovatie en individuele behoeften. Biofiele elementen, zoals het gebruik van thema’s als lucht, water, bos en aarde, zorgen voor rust en zonering. “Vierkante meters zijn kostbaar. We denken mee over hoe ruimtes efficiënt en multifunctioneel gebruikt kunnen worden. Een cafetaria kan bijvoorbeeld dienen voor informele vergaderingen of ontmoetingen met klanten.”
Kinnarps richt zich niet enkel tot bedrijven en kantooromgevingen, maar evenzeer tot onderwijs- en zorginstellingen. Katrijn Vekens: “De noden van een school, ziekenhuis of woonzorgcentrum zijn heel anders dan die van een bedrijf. Maar de basis blijft dezelfde: we ontwerpen ruimtes waar mensen zich goed voelen en optimaal kunnen functioneren.” Bedrijven experimenteren sinds de coronapandemie met hybride werkmodellen en zoeken manieren om medewerkers terug naar kantoor te halen. “Niet elke klant heeft baat bij een flexibel werkconcept”, besluit Vekens. “Het belangrijkste is luisteren naar de medewerkers. Alleen zo bouw je een werkomgeving waar mensen zich goed voelen en waar een bedrijf op lange termijn mee vooruit kan.”