“Waarom wij onszelf opnieuw uitvonden…”
Na bijna twee decennia strategische marketing en communicatie onderging KIXX een grondige (her)positionering. CEO Mark Caelenberghe legt uit waarom het tijd was om de oefening die ze zo vaak voor klanten maken, ook zelf te doen: “We gingen tot in de kern van ons eigen verhaal.”
“We gebruiken data en strategie om onze klanten te laten groeien, met en dankzij de snel veranderende tools en middelen die we ter beschikking hebben”, vertelt Mark Caelenberghe, CEO van strategisch communicatie- en marketingbureau KIXX. “Maar zoals elke groeiende organisatie evolueren wij ook. Na bijna twee decennia was het tijd om onze eigen identiteit net zo scherp te stellen als we dat voor onze klanten doen. De term ‘herpositionering’ klopt dus niet helemaal: we hebben eigenlijk voor het eerst écht onze fundamentele positie bepaald.”
De grootse innovatie schuilt in de focus. “In het verleden lag de nadruk van ons verhaal vaak op ons aanbod. We zien het bij onze klanten ook: uitgaan van eigen sterkte is een goed idee en één manier om iets te vertellen. Maar er zit ook een tweede luik aan elk ondernemingsverhaal: het emotionele aspect, het eigenlijke verhaal, de kernboodschap. Die is net zo cruciaal en maakt je bovendien uniek.”
Die dubbele insteek – rationeel en emotioneel – raadt KIXX klanten altijd aan. “En nu hebben we even naar onszelf geluisterd. Wat bleek? We streven in alles wat we doen naar diepgang, naar de kern en de essentie. We werken bij KIXX zeer resultaatgericht, datagedreven en vanuit een duidelijke groeiambitie, in de eerste plaats voor onze klanten. We wisten dat al, en nu hebben we het ook met zoveel woorden en een campagnebeeld in een duidelijke positionering omgezet.”

De verworven inzichten vertalen zich in nieuwe, concrete termen die ondertussen resoneren door de hele organisatie. KIXX-medewerkers zijn voortaan ‘kernkrakers’: experts die dieper graven dan de oppervlakte om echte doorbraken te realiseren. De nieuwe positionering dient een dubbel doel. “Voor klanten willen we kristalhelder maken wat ze kunnen verwachten: geen oppervlakkige quick wins, maar strategisch onderbouwde groeistrategieën”, legt Caelenberghe uit. “Tegelijk helpt het ons om het juiste talent aan te trekken. We zoeken marketingprofessionals die zich herkennen in onze filosofie en échte kernkrakers willen zijn.”
Het positioneringsproces zelf illustreert de KIXX-aanpak. “We zijn niet over één nacht ijs gegaan. Eind vorig jaar gebruikten we de KIXX-teamdag om samen met al onze medewerkers strategische workshops te organiseren: wie en wat zijn wij? Waarom werken mensen hier graag? Wat maakt ons anders? Het leverde interessante bevindingen en een rode draad op.”
“Onder het motto ‘practice what you preach’ hebben we dat vervolgens ook intern gelanceerd zoals het hoort. Met een complete zintuigelijke ervaring die prikkelt, letterlijk en figuurlijk. Het feit dat onze nieuwe positie spontaan deel ging uitmaken van het taalgebruik van onze mensen toont aan dat we geen kunstmatige positie hebben uitgevonden, maar benoemen wat er al was”, besluit CEO Mark Caelenberghe.
Neem dan rechtstreeks contact op met KIXX.
Contact opnemen