Een sterk werkgeversmerk uitbouwen, begint intern. Een authentieke bedrijfscultuur en positionering vormen de basis voor effectieve employer branding. Growth Marketeer Febe Vanhauwaert van KIXX legt uit waarom.
“We merken regelmatig dat bedrijven heel veel energie steken om zich extern te profileren als ideale werkgever, terwijl het beeld dat ze scheppen vaak niet strookt met wat medewerkers dagelijks ervaren op de werkvloer”, opent Febe Vanhauwaert, Growth Marketeer bij strategisch marketing- en communicatiebureau KIXX. “Employer branding is veel meer dan een wervingscampagne of een catchy grafisch beeld. Het is een strategisch proces waarbij je bewust vormgeeft hoe je als werkgever wordt waargenomen en ervaren. Uiteraard moet dat een correcte afspiegeling zijn van de realiteit.”
Dit strategische proces rust volgens Febe op twee cruciale pijlers: “De bedrijfscultuur vormt de basis: het geheel van gedeelde waarden en gedrag dat de identiteit van een bedrijf definieert. Dit is voor elk bedrijf uniek. Daarnaast moet de corporate positionering vertaald worden naar je werkgevers-merk. Samen vormen ze het DNA van je employer brand.”
In het hart hiervan zit de Employee Value Proposition (EVP). “De EVP is de essentie van je belofte als werkgever”, verduidelijkt Febe. “Het beantwoordt waarom iemand bij jouw bedrijf zou willen werken. Met een krachtige EVP onderscheid je je van de concurrentie, trek je de juiste kandidaten aan én behoud je bestaand talent.”
Bij KIXX starten we altijd bij de kern: gesprekken met huidige medewerkers. Zo begrijpen we wat er écht leeft op de werkvloer. Deze inzichten vormen de basis voor een employer branding workshop waarin we de positionering van het werkgeversmerk bepalen. Het doel? Een authentieke EVP waarin elke medewerker zich herkent. “Het mooiste moment in een employer branding traject is als we het aha-moment bij de klant zien wanneer we erin geslaagd zijn om hun werkgevers-DNA om te zetten in een tekst, de EVP. Pas daarna begint de visuele vertaling naar een campagnebeeld.”
“Het resultaat van een sterk werkgeversmerk is dat je medewerkers echte ambassadeurs worden, en dat is sterker dan eender welke marketingcampagne”, benadrukt Febe. “Iedereen kent wel bedrijven waarvan je denkt: dáár wil ik werken! Vaak komt dat door wat je extern ziet, maar nóg krachtiger is als dit blijkt uit wat medewerkers zelf delen.”
Deze authenticiteit is cruciaal: “Je kunt als merk wíllen dat je medewerkers actief zijn op social media, maar als zij niet trots zijn op hun werkgever, zullen ze hieraan nooit willen meewerken.” Daarom vereist een succesvolle campagne een doordachte interne lancering. “Het is nooit een goed idee om een campagne extern te lanceren zonder dat medewerkers betrokken zijn”, benadrukt Febe.
“Een interne lancering moet meer zijn dan een presentatie. Maak het een multisensorische ervaring die aansluit bij je concept. Toon je jouw medewerkers als sterren? Rol dan letterlijk de rode loper uit, schenk champagne en zet hen in de spotlights. Het belang van zo’n interne lancering voor het slagen van de campagne is enorm.”
“Eigenlijk is het simpel”, concludeert Febe, “zonder een sterk intern werkgeversmerk ben je gewoon één van de vele bedrijven die probeert op te vallen. Met een authentiek, van binnenuit gedragen werkgeversmerk word je een organisatie waar mensen bewust voor kiezen én waar ze graag blijven werken.”
Wil je weten hoe jouw organisatie een onweerstaanbare werkgeversmagneet wordt? Mail even naar hello@kixx-concept.be voor een vrijblijvend gesprek over een employer branding traject op maat.
Neem dan rechtstreeks contact op met KIXX.