De elektrische Kona van de eerste generatie was voor Hyundai het toegangsticketje tot de vloten van heel wat bedrijven. Deze tweede generatie kreeg een flinke groeischeut, zowel letterlijk als figuurlijk, en stijgt boven het segment van de stadscross-overs uit. Onze redacteur deed een testrit en kwam enthousiast terug.
Zet de oude en de nieuwe Hyundai Kona naast elkaar en je ziet meteen dat de nieuwkomer serieus is gegroeid. Met zo’n 15 centimeter om precies te zijn. 6 centimeter daarvan zit tussen de assen, wat goed nieuws is voor de beenruimte achterin. De ranke snuit met doorlopende ledstrook niet te na gesproken ziet de Kona II er een beetje als een compacte, gladdere Tucson uit. In profiel zou je hem wel eens kunnen verwarren met de Cupra Formentor, zeker wat de achterpartij betreft.
Trek de bestuurdersdeur open en je voelt meteen dat er geïnvesteerd werd in de waargenomen kwaliteit. Het portier valt met een geruststellende plof in het slot en je wordt omringd door mooie materialen en digitaal lekkers van het hoogste allooi. Je vindt vrij snel je draai in de cockpit, al moet het wel gezegd dat het stuurwiel maar beperkt in de diepte verstelbaar is. Ook opvallend: voor Apple CarPlay en Android Auto heb je nog steeds een kabeltje nodig. Maar daarmee heb je zowat alle minpuntjes gehad.
Waar je vroeger de transmissie in D, N, R of P zette aan de hand van een rijtje toetsen op de middenconsole, moet je nu je toevlucht nemen tot een hendel aan het stuur. Daardoor kon er ruimte worden vrijgemaakt voor een opbergvak tussen de voorstoelen. We zetten hem in D en geven stroom. Eerste indruk: de Kona voelt zwaarder aan dan zijn voorganger, terwijl hij slechts 40 kilo is aangekomen. Hij ligt ook beduidend potiger op de weg door de grotere afstand tussen zijn wielen, zowel overlangs als overdwars.
De indruk van relatieve zwaarheid wordt versterkt door het teruggeschroefde motorkoppel. Terwijl het vermogen van 150 naar 160 kW steeg, besliste Hyundai om het aantal Newtonmeters te snoeien van 375 naar 255 Nm. De Kona rijdt er des te evenwichtiger en comfortabeler door. In tegenstelling tot vroeger worden de voorwielen zelden overmand bij het accelereren. De ophanging is bovendien verrassend vergevingsgezind voor oneffenheden in de weg. Zelfs als de weg à l’Ardennaise bezaaid ligt met putten en hobbels laat de Kona zich niet van de wijs brengen.
Na een vrij sportieve rit van twee uur over overwegend slingerende wegen in de Moravische heuvels gaf onze boordcomputer een gemiddelde aan van 15,4 kWh/100. De intelligente regeneratie (met one-pedal-driving-mogelijkheid) en milde temperaturen zullen zeker hun steentje hebben bijgedragen tot dit resultaat. Deel de accucapaciteit van 65,4 kWh door dit verbruikscijfer en je komt uit op 425 kilometer als theoretisch rijbereik. Dat is niet eens zo ver verwijderd van de aangekondigde 454 kilometer als je voor de versie met 19-duimers (zoals onze testwagen) gaat. Neem je genoegen met een velgdiameter van 17 duim, dan stijgt de WLTP-waarde naar liefst 514 kilometer: een record in dit segment.
De kostprijs van de flink opgewaardeerde Hyundai Kona Electric is stevig, maar wel in verhouding tot zijn technische aanbod en uitrusting. Je moet bereid zijn om minstens 48.499 euro op tafel te leggen als je de versie met de grote accu wil. Die kost exact 5000 euro meer dan de variant met 48 kWh-batterij, die zo’n 150 kilometer minder ver geraakt (377 kilometer volgens de WLTP).
Technische fiche
Aandrijving elektromotor, voorwielaandrijving
Vermogen 160 kW
Accugrootte 65 kWh (netto)
Rijbereik 514 km (WLTP)
Snelladen 102 kW
Gewoon laden 11 kW (driefasestroom)
Vanafprijs € 48.499 btwi