Van Mossel België heeft de Van Mossel Academy gelanceerd. Hiermee professionaliseert het mobiliteitsbedrijf zowel zijn sales- als aftersales-afdeling verder in een sterk evoluerende markt. “Sinds 2018 hebben we een enorme expansie gekend. Om bedrijven en particulieren te blijven ondersteunen, willen we op onze 68 locaties uniformiteit. Daarvoor kijken we in de eerste plaats naar onze medewerkers, die dagelijks in contact staan met onze klanten.”
De nieuwe Van Mossel Academy biedt op maat gemaakte opleidingen voor twee cruciale domeinen in de automotive sector: sales en aftersales. “Van Mossel groeide sinds 2018 zeer sterk. De monumentale overname van Mertens voegde de vooraanstaande Volkswagen-merken toe aan ons portfolio en was meteen ook onze laatste, grote acquisitie”, vertelt commercieel directeur Marc Van den Kerkhof. “Door de omvang van onze business hebben we ondersteunende noden omwille van bewegingen in de markt.”
Om die evoluties in de markt te kunnen opvangen en de klant op de juiste manier te adviseren, richt het bedrijf nu dus een eigen opleidingscentrum in. In de eerste plaats een Aftersales Academy, waar het over drie specialisaties gaat voor een succesvolle carrière. “Dit gaat om de service advisor-opleiding, een magazijn-training en technische opleidingen voor onze mekaniekers”, verduidelijk aftersales directeur Nordin Abdul Wahad.
“De aftersales is een ingewikkelde wereld, het is belangrijk om een goede onboarding te organiseren voor onze medewerkers. Dankzij deze opleidingen blijven zij op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen, trends, veiligheidsvoorschriften … Denk maar aan de verdere elektrificatie van de wagens. Zowel nieuwe als ervaren collega’s worden automatisch ingeschreven voor de opleiding in hun vakgebied, zodat iedereen blijft groeien en uitblinken in zijn rol.”
De Sales Academy biedt eveneens een uitgebreide reeks modules voor zowel nieuwe als ervaren verkopers. “Onze trainingen behandelen elk aspect van het verkoopproces”, zegt Marc Van den Kerkhof. “Van CRM en sales management tot diepgaande product- en dienstenkennis, zoals financiering- en leasingsmogelijkheden. Onze mensen moeten de juiste formule kennen en de klanten duidelijke oplossingen brengen voor hun noden.”
Nieuwe verkopers beginnen met een inlooptraject via basismodules, terwijl gevorderden hun expertise verder kunnen aanscherpen met aanvullende modules die zijn afgestemd op hun specifieke behoeften. “Door onze centraal georganiseerde trainingen stimuleren we waardevolle interactie en samenwerking tussen verschillende teams.”
De Van Mossel Academy toont ook het geloof van de mobiliteitsgroep in de kracht van continue opleiding en ontwikkeling. “We investeren niet alleen in onze mensen zodat ze meegroeien in de sector, maar zijn er ook van overtuigd dat een tevreden en betrokken medewerker ook succesvol is”, duidt Abdul Wahad. “We zijn zo’n anderhalf jaar geleden met het idee van de Van Mossel Academy van start gegaan en de trainingen gaan veel verder dan hard skills in verkoop of naverkoop.”
Van den Kerkhof: “We schrijven een uniek verhaal in de autodistributie door het brede aanbod van merken en diensten met een grote geografische spreiding. Dit brengt opportuniteiten en vergt een bijzonder aanpak. Als onestopshop voor particulieren, kmo’s en grote bedrijven in de Benelux, weten we dat soft skills een grote rol spelen in de manier waarop een klant Van Mossel ervaart. Bij ons wordt de klant onthaald op een warme manier en daar mag een kop koffie zeker niet bij ontbreken.”
Op dit moment telt Van Mossel meer dan 1200 medewerkers in sales en aftersales. “En we blijven actief op zoek naar talentvolle medewerkers in een heel moeilijke sector. We beseffen als geen ander hoe waardevol betrokken en welopgeleide medewerkers zijn. Alleen op die manier kunnen we excelleren in service en expertise.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Van Mossel Autolease.