Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
“Wie vandaag zijn wagenpark wil uitbreiden, laat zich best begeleiden”

“Wie vandaag zijn wagenpark wil uitbreiden, laat zich best begeleiden”

Nieuwe fiscale regels voor bedrijfsauto’s vanaf 1 januari 2023

De vergroening van het bedrijfswagenpark heeft een positieve impact op de verkoop van elektrische wagens en de uitstoot van CO2. Steeds meer bedrijven maken daarom de omslag naar elektrisch rijden. Bovendien heeft het ook fiscale voordelen. “Maar voor wie van de maximale fiscale aftrekbaarheid op hybride wagens wil genieten, bestelt best voor het jaareinde nog zijn wagen. Vanaf 1 januari geldt immers een extra aftrekbeperking”, stelt Maria Mortier, zaakvoerder van Automobilia. 

De federale regering kwam eind 2021 met een duidelijke ambitie naar buiten: alle nieuwe bedrijfswagens moeten koolstofemissievrij zijn vanaf 2026. Een resem fiscale maatregelen en voordelen moet die transitie versnellen en de overstap voor werkgevers vergemakkelijken. Maar veel bedrijven hebben vandaag veel vragen rond de fiscale aftrekbaarheid van elektrische voertuigen en maken zich ook zorgen over de wijzigingen in de belastingwetgeving. 

Maria Mortier: “De nieuwe wetgeving bepaalt dat enkel nog volledig emissievrije voertuigen 100% fiscaal aftrekbaar zullen zijn. Voor plug-in hybride wagens gelden bijgevolg andere regels. Deze voertuigen zullen vanaf dan wel nog hun fiscale aftrekbaarheid behouden, maar de brandstofkosten zijn dan nog maar voor de helft aftrekbaar. Daarnaast moet de batterij van die wagens minstens een capaciteit van 0,5 kWh per 100 kilogram wagengewicht hebben en mag de wagen niet meer dan 50 gram CO2 uitstoten per ­kilometer.”

De in België gemaakte XC40 is momenteel erg populair, zowel full electric als hybride.

De besteldatum is doorslaggevend

De deadline om een wagen met een elektromotor te bestellen sluipt dus stilaan dichterbij. “Belangrijke kanttekening daarbij is dat de overheid vanaf 1 januari naar de besteldatum zal kijken en dus niet naar de leverings- of inschrijvingsdatum. Voor elektrische voertuigen volstaat het dus dat de bestelbon voor de aankoop of het leasecontract ten laatste op 30 juni 2023 ondertekend is. Voor plug-in hybrides ligt de deadline eigenlijk op 31 december, want vanaf dan wordt de aftrekbaarheid van de brandstofkosten begrensd tot 50%.” 

Om klanten met al hun vragen rond deze wijzigingen beter bij te staan, heeft Automobilia extra opleiding voor zijn salesmedewerkers voorzien. “Zo kunnen we aan onze klanten de fiscale regels op de juiste manier toelichten. Daarnaast blijft Volvo natuurlijk het automerk bij uitstek dat een duidelijke visie op een klimaatneutrale toekomst heeft. Dat merk je in ons gamma. Als een van de enige merken stellen we al onze modellen in een plug-inhybrid versie ter beschikking. Vooral de in België gemaakte XC40 is enorm populair, zowel full electric als hybride”, vervolgt Maria Mortier. 

Als een van de enige merken stelt Volvo al zijn modellen in een plug-inhybrid versie ter beschikking, alsook deze V60 Recharge.

Een brede expertise, met advies op maat

De recente verkoopcijfers van Automobilia tonen ook aan dat de drempelvrees die werkgevers ooit hadden om elektrisch te rijden helemaal verdwenen is. Ruim 80% van de aangekochte bedrijfswagens wordt hybride of full elektrisch aangedreven. 

“Maar ook de vragen van werkgevers omtrent de fiscaliteit van die wagens stijgen. En toegegeven, het is een complexe materie. Reden te meer dus om je als werkgever te laten begeleiden en adviseren door experten die je een overzicht geven van het totale kostenplaatje, waaronder ook de verbruikskosten, taksen en de fiscale aftrekbaarheid.”

Automobilia heeft alvast alle expertise in huis. “We zorgen dat onze klanten op geen enkel moment, vandaag, noch in de toekomst, voor verrassingen komen te staan en gaan daarbij een stapje verder dan de concurrentie. Zo kijken wij bijvoorbeeld ook naar de bijkomende investeringskost voor laadpalen. Belangrijk in onze aanpak blijft wel het persoonlijke contact. Dat is voor ons de sleutel tot ons succes. Alleen zo kunnen we een vertrouwensrelatie opbouwen en klanten met passend advies de juiste keuze laten maken”, besluit Maria Mortier.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details