Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Werken aan sterke merken in Malawi
De experten van comma ondersteunden theeproducent Satemwa bij een marktonderzoek en het ontwikkelen van een sterke product-marktmatrix, een doordacht marketingplan en een nieuw logo.

Werken aan sterke merken in Malawi

Zedelgems bureau ondersteunt Afrikaanse ondernemers

Van strategische workshops tot digitale strategie, van corporate branding tot web development en odoo implementaties. Al bijna twintig jaar lang is comma als strategisch marketingbureau de vertrouwde partner voor diverse bedrijven en organisaties. Naast die resultaatgedreven aanpak zetten de medewerkers ook enthousiast hun schouders onder verschillende bedrijfsprojecten, waaronder Peace for Talent, een platform rond werkgeluk en talentontwikkeling.

Met een dreamteam van twintig gedreven medewerkers bouwen Greetje ­Demuelenaere en Wouter Casteleyn, de oprichters van comma, sinds 2004 aan toekomstbestendige merk- en digitale marketingstrategieën. Vandaag kloppen zowel start-ups, groei­bedrijven en organisaties bij het kantoor uit Zedelgem aan voor advies over bedrijfs- en marketingstrategie, branding en communicatie. Merken onoverwinnelijk maken via unieke marketing- en communicatiecampagnes, in co-creatie met klanten en in een inspirerende omgeving: dat is de missie van het ­comma-team!

De voorbije twee decennia leverde deze werkwijze al mooie én rendabele realisaties op. Maar naast resultaatgedreven projecten voor tal van bedrijven maakt comma ook werk van duurzame bedrijfsprojecten. Die duurzame aanpak zit in het bedrijfsDNA: bij comma is Corporate Social Responsibility geen buzzwoord, maar een werkwoord. En dat ‘buzze geven’ vertaalt zich onder meer in de lancering van karavaan, een sociaal (fiets-)project dat mentaal welzijn bespreekbaar wil maken.

Theeproducent Satemwa wordt solide sectorspeler

Een ander project is een samenwerking tussen comma en de Malawiaanse thee­producent Satemwa. Deze synergie kwam in 2019 tot stand via onder meer de vzw Exchange, het expertisenetwerk dat beloftevolle Afrikaanse ondernemers en Belgische bedrijven met elkaar in contact brengt.

Comma stapte mee in de uitdaging om dit familiebedrijf met liefst 1700 medewerkers een sterke en zelfstandige positie te geven in de internationale theemarkten. Lees: van het bedrijf een solidere onderhandelaar maken in de sector en van bulk tea richting speciale en biothee loodsen, met liefde voor de ­vervaardiging ervan.

De experten van comma ondersteunden Satemwa bij een grondig marktonderzoek, een sterke product-marktmatrix, een doordacht marketingplan en een nieuw aantrekkelijk logo. Dat resulteerde o.a. in de lancering, in een joint venture, van het nieuwe theemerk Tiyi met een duurzaam en warm bio-imago.

comma kwam met Satemwa in contact via de vzw Exchange.

Strategisch advies voor de Amazon van Malawi

In een ander project zetten de comma-­strategen hun expertise in om een Malawiaanse portaalsite Alinafe Online te helpen bij het herdefiniëren van hun bedrijfsvisie en -missie. Ze hielpen een business- en financieel plan te schrijven, strategische KPI’s te definiëren, een vernieuwde product-marktmatrix op te stellen en het aanbod te rebranden. Dankzij deze aanpak kan Alinafe Online uitgroeien tot een toonaangevende e-commercespeler.

Boost voor culturele sector in Malawi

Met een derde case zet comma het Malawiaanse cultuuragentschap KWEZA in de kijker. Deze organisatie wil culturele projecten in het Afrikaanse land actief promoten en de creatieve en cultuursector op de kaart zetten. Ook voor dit project reikte comma de nodige expertise aan om de neuzen van de verschillende externe consultants en hun netwerk in dezelfde richting te krijgen. Met Crawford & Matthews, BMC en Simon Sinek als basisbouwstenen wordt volop werk gemaakt van een sterk financieel- en businessplan, een verfrissende communicatiestijl, een heldere bedrijfsstrategie en de vertaalslag naar marketing- en communicatieacties.

Echte samenwerkingstrajecten

In elk van deze projecten maakten de experten van het bureau deel uit van het partnerteam, waarbij ze in nauw overleg gaan voor quick wins en een duurzaam resultaat. Op het LinkedIn-account en de Instagram-pagina van comma kun je trouwens volgen hoe drie experten in Malawi in februari aan de slag gingen voor drie Malawiaanse partners om hen met impact te begeleiden en te coachen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details