Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Volvo EX30: getest en (bijna) geheel goed bevonden
Volvo’s EX30 ziet er goed uit, dankzij zijn Thor-hamer-ledkoplampen, zijn zwevende dakpaneel en zijn originele achterpartij.

Volvo EX30: getest en (bijna) geheel goed bevonden

De elektrische auto die Volvo’s verkoopvolume moet verdubbelen 

De Zweedse constructeur Volvo breidt zijn portefeuille uit naar het segment van de kleine elektrische cross-overs, waar BMW, Audi en Mercedes schitteren door afwezigheid. Beschikt de EX30 over de nodige troeven om de veeleisende zakelijke klant te overtuigen? Onze redacteur deed de test.

Volvo Cars koestert stevige groeiambities: het wil zijn volume verkochte wagens in enkele jaren tijd verdubbelen. Geen wonder dus dat het merk mikt op het segment waarin het grootste potentieel schuilt. Dat is het B-SUV-segment, waarin het elektrisch aanbod bezwaarlijk schaars is vandaag. De Volvo EX30, die een slag kleiner is dan de XC40, heeft daarin een unieke propositie. Hij is immers de enige elektrische premiumspeler, met uitzondering van de DS 3 E-Tense.

In vergelijking met zijn Franse rivaal is de EX30 scherper geprijsd en biedt hij een groter rijbereik. Je moet dan wel voor de versies met de grote batterij (64 kWh) kiezen. Die geraken in het beste geval zo’n 480 kilometer ver. Dat alleen al is een aankoopargument van formaat. Daarnaast ziet Volvo’s benjamin er ook gewoon goed uit, met zijn Thor-hamer-ledkoplampen, zijn zwevende dakpaneel en zijn originele achterpartij. De eerste persoon die hem lelijk vindt, die moeten we nog tegenkomen.

Focus op duurzaamheid

Van auto’s bouwen een klimaatneutrale activiteit maken, is bijzonder lastig. Daarom worden ook compenserende maatregelen voorzien door de constructeurs. Maar Volvo doet enorme inspanningen om de uitstoot maximaal te beperken. Zo zijn de kunststoffen en de metalen voor het koetswerk deels gerecycled en word je vanbinnen omringd door materialen die eveneens gerecycled, dan wel van duurzame natuurlijke origine zijn. Dat betekent niet dat ze onaangenaam aanvoelen of er minder kwaliteitsvol uitzien.

Ook werden “overbodige’ onderdelen achterwege gelaten, met name in het interieur. Dat oogt dan ook bijzonder clean, maar toch stellen we ons vragen bij Volvo’s keuze om het bestuurdersdisplay te schrappen. Nu moet je je blik opzij richten naar de bovenzijde van de grote centrale tablet om te zien hoe snel je rijdt, of de adaptieve cruisecontrol is ingesteld, enzovoort. Ook gingen de luidsprekers in de deuren op de schop: de klank komt enkel van een soundbar onder de voorruit.

In het interieur word je omringd door materialen die gerecycled of van duurzame natuurlijke origine zijn.

Snelste Volvo ooit 

We kregen tijdens de voorstelling van de EX30 twee versies gepresenteerd: de Single Motor Extended Range en de Twin Motor. De eerste zet 200 kW op de achterwielen, de tweede drijft daarenboven de vooras aan met 115 kW en ontpopt zich daarmee tot de krachtigste Volvo ooit. Slechts 3,6 seconden voor de sprint van nul naar honderd, dat is een belediging voor Porsche… De enkelmotorige versie doet er 5,3 seconden over, wat evenzeer ­indrukwekkend is.

Welke versie je ook kiest, de EX30 gedraagt zich nooit als een hooligan. Het gaat er altijd heel beschaafd en progressief aan toe. Je kunt deze wagen met veel schwung in de bocht zetten en erg vroeg uitaccelereren, mede dankzij het lage zwaartepunt. Tegelijk verteert hij grote oneffenheden zoals de beste Fransen dat doen. Alleen voelt het stuur nogal licht aan.

Slimme prijszetting

We kwamen uit op een verbruik van 16,6 kWh met de Single Motor Extended Range over een parcours dat grotendeels uit wegen bestond die als een platgekookte spaghettispriet over de Catalaanse heuvels gedrapeerd lagen. De warmtepomp en de intelligente energierecuperatie zullen ongetwijfeld hebben bijdragen tot dit mooie resultaat.

Rest de vraag: krijg je waar voor je geld? Op veiligheids-, prestatie- en infotainmentvlak zonder enige twijfel. Wel word je verplicht om hogerop in het gamma te klimmen als je bepaalde comfortvoorzieningen wenst. Dat is de prijs van de rationalisering. Ga je all the way, dan ga je over de kaap van 50.000 euro. Om de pil te verzachten rekent Volvo wel gedurende vijf jaar of 150.000 kilometer geen onderhoudskosten of slijtageonderdelen aan.

Technische fiche – Volvo EX30 Single Motor Extended Range 

  • Aandrijving Elektrisch
  • Systeemvermogen 200 kW (272 pk)
  • Transmissie Achterwielen
  • Elektrisch rijbereik 478 km (WLTP)
  • Testverbruik 16,6 kWh/100 km
  • Opladen (AC/DC) 11-22kW/153 kW
  • Vanafprijs € 44.240

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details