Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Tesla Model S Plaid: pretraket én afstandsloper

Tesla Model S Plaid: pretraket én afstandsloper

Voor wie de snelste wil hebben

Alsof dat nog nodig was, heeft Tesla de prestaties van zijn grootste berline verder verbeterd. De Plaid-versie is liefst 1033 pk sterk en laat zich beteugelen aan de hand van een yoke-stuur. Dat prikkelt de verbeelding eerder dan de rijsensaties.

De elektrolimo van Tesla onderging doorheen zijn twaalfjarige carrière talrijke updates, maar nooit zo ingrijpend als de jongste. De wijzigingen aan de buitenzijde verdienen eerder het predicaat ‘facelift’ dan ‘nieuwe generatie’. Vanbinnen is er niettemin sprake van een revolutie. 

Om te beginnen is de kwaliteit van de stoelen er flink op vooruitgegaan, net als de algemene afwerking. Toch hoeven Mercedes & Co zich geen zorgen te maken: Tesla neemt het hier en daar nog steeds niet zo nauw. Deze laksheid wordt gecompenseerd door een infotainmentsysteem dat zijn gelijke niet kent. Kaartweergave, reactie- en rekensnelheid, graphics, menu-opbouw, connectiviteit: alles is top notch.

Het nieuwe yoke-stuur maakt heel wat ruimte vrij, maar slaat ergonomisch de bal mis.

Ernaast gegrepen

Het horizontaal opgestelde megascherm vormt het hart van Tesla’s human-machine interface. Voor extra bedieningsgemak kun je het naar je toe laten kantelen – een primeur. Dé noviteit betreft echter het yoke-stuur. Dat maakt heel wat ruimte vrij en vergroot de indruk dat je met een ruimteschip aan het vliegen bent, maar slaat ergonomisch de bal mis. 

Het is niet direct genoeg, zodat je je armen nog steeds moet kruisen en ‘overnemen’ bij het draaien, wat door een gebrek aan een complete velg amper of niet op de tast kan. Ook het stuur laten terugglijden door je vingers als je uit een scherpe bocht komt, is er niet bij.

Gelukkig kan je het laten vervangen door een gewoon exemplaar, waarmee je de auto veel beter kunt controleren. Zo’n conventioneel stuur kan overigens ook achteraf worden gemonteerd, wist men ons te vertellen bij  Tesla.

Spurt- en zuinigheidskampioen

Dé reden om een Plaid te kopen, is het astronomische prestatiepotentieel. Zijn drie elektromotoren zetten liefst 1033 pk op het asfalt via de vier vette maar erg krasgevoelige wielen, waarmee deze Model S aan 2,1 seconden genoeg heeft om honderd per uur te halen in Drag Strip-modus. 

Er lijkt geen greintje vermogen verloren te gaan aan gripverlies, zo goed beheerst de Plaid zijn pk’s. Ook de wegligging is bijzonder geruststellend. Je kunt met warp speed door lange bochten: deze Tesla lijkt amper van de wijs te brengen, hoe slecht het wegdek er ook bijligt. De actieve luchtvering is daar niet vreemd aan.

Spreek je de pk’s niet al te gretig aan, dan kun je dankzij de batterij van 95 kWh zo’n 500 kilometer ver geraken. Voor een auto van dit kaliber is dat best indrukwekkend. Snelladen kan hij met 250 kW. Tesla’s Supercharger-netwerk blijft een troef van formaat. Geen gedoe met pasjes of badges, gewoon de laadklep openen, kabel inpluggen en het laadproces start vanzelf. 

De kwaliteit van de binnenafwerking en de stoelen is er flink op vooruitgegaan.

Prijsdeflatie

De Tesla Model S Plaid kost 133.470 euro, inclusief btw. In theorie. Elon Musk schuwt plotse prijsaanpassingen immers niet om zijn marktpositie te handhaven of te versterken. Op de Belgische website van het Californische merk staan nu al diverse exemplaren in de afslag. Bovendien krijg je tijdelijk drie jaar gratis Supercharging. 

Je weet dus nooit of het een goed moment is om een Tesla te kopen. De volatiliteit is ook nefast voor de restwaarde, al blijkt de huidige tweedehandsmarkt dat voorlopig tegen te spreken. 

Technische fiche

Aandrijving 3 x elektromotor, 4×4
Vermogen 760 kW / 1.033 pk
Accugrootte 95 kWh (netto)
Rijbereik 628 km (WLTP)
Snelladen 250 kW
Gewoon laden 11 kW (driefasestroom)
Vanafprijs 133.470 euro (btw incl.)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details