Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
“Sport is de hefboom naar succesvol ondernemerschap”

“Sport is de hefboom naar succesvol ondernemerschap”

Dubbelgesprek met Peter Callant (Callant) en Kenny De Ketele (Sport Vlaanderen – Baloise) 

Ondernemers en topsporters ervaren vaak dezelfde emoties: een zaak of een carrière opbouwen met vallen en opstaan, of het kunnen omgaan met winst en verlies. Over de raakvlakken tussen beide werelden, krachtdadig leiderschap, teleurstellingen en de war for talent, sprak Business Vlaanderen met Peter Callant, CEO van Callant Verzekeringen, en Kenny De Ketele, sportief directeur bij de wielerploeg Sport Vlaanderen – Baloise: “De juiste omkadering is cruciaal, zowel voor jonge sporters als voor jong talent in een bedrijf.”

Jullie hebben allebei een passie voor sport. Had de sportmicrobe jullie al van kleins af aan te pakken?

Kenny De Ketele: De vonk voor het wielrennen sloeg bij mij over toen ik acht was. Toen trok ik voor het eerst naar ‘t Kuipke voor de Zesdaagse van Gent. Het was liefde op het eerste gezicht en ik wou meteen zelf op de fiets kruipen. Mijn ouders hadden het echter niet breed, waardoor ik moest wachten tot ik 15 jaar was.

Peter Callant: Met sport word je eigenlijk geboren. Zelf ben ik van nature een energiek persoon. En aangezien sport ook de goedkoopste pil is tegen allerhande kwaaltjes, probeer ik veel te bewegen. Ik durf ook tot het uiterste te gaan. Zo bracht ik drie Iron Mans tot een goed einde. Dat heeft wel zijn sporen nagelaten. Met het ouder worden, doe ik het daarom iets rustiger aan en nu golf ik. 

De passie voor sport trok je ook door naar je bedrijf, Peter. Callant profileert zich immers als de sportiefste makelaar. Hoe uit zich dat precies? 

Peter Callant: Sport zit in ons DNA. We willen een bedrijf zijn met gezonde mensen en mooie waarden. Zo worden onze medewerkers aangezet om actief te zijn, niet alleen voor of na de kantooruren, maar ook tijdens de middagpauze. Daarnaast verzekeren en sponsoren we ook veel topsportploegen. Ik geloof namelijk enorm in de verbindende kracht van sport. Dankzij die sponsoring kunnen we unieke momenten met onze klanten beleven. Tot slot blinken ook onze producten en diensten uit in sportiviteit. Zo zijn we de marktleider in fietsverzekeringen. 

Kenny, bij jou kreeg de passie voor sport recent een andere invulling, want je stopte vorig jaar als professioneel topsporter. Was de omschakeling naar coach en ploegleider groot? 

Kenny De Ketele: Toch wel. Als atleet werd er uitstekend voor mij gezorgd. Ik moest een schema volgen en alles werd in het werk gesteld om mij in optimale condities voor een wedstrijd klaar te krijgen. Nu sta ik als coach aan de andere kant. Ik moet met veel meer zaken en mensen, die elk hun eigen karakter hebben en accenten willen leggen, rekening houden. Ik durf toegeven dat het voor mij op dit moment nog wat zoeken is.

Kenny De Ketele stopte vorig jaar als profwielrenner. Vandaag is hij aan de slag als sportief directeur bij Sport Vlaanderen – Baloise.

Een doorwinterde ondernemer is iedere dag ook coach van zijn werknemers. Hoe gaat dat in zijn werk bij jullie, Peter?

Peter Callant: Typerend voor Callant is de open bedrijfscultuur met rechtstreekse communicatielijnen. We hebben een vlakke structuur en luisteren ook naar feedback. Anderzijds beschikken we op elk niveau over zeer talentrijke mensen die elke dag voluit willen gaan. Dat maakt mijn job als leidinggevende natuurlijk gemakkelijker. Maar dat wil niet zeggen dat je meteen een hecht team hebt dat ook resultaten neerzet. De kunst bestaat er in om elke medewerker te laten excelleren in waar hij of zij goed in is. Ik wil hen daarin motiveren en inspireren om telkens beter te doen. De grootste vijand van succes is immers middelmatigheid.

Is geluk een factor in dat succes? 

Peter Callant: Om het met Benjamin ­Franklins woorden te zeggen: ‘If you fail to prepare, you prepare to fail.’ Alles staat of valt dus met een goede voorbereiding en een duidelijke strategie. In onze strategie zetten we de klant voorop en willen we de customer journey verbeteren door te innoveren. Waarom zijn wij succesvoller dan sommige van onze concurrenten? Omdat we onze medewerkers en klanten aan ons weten te binden. 

Kenny De Ketele: In het wielrennen speelt de factor geluk natuurlijk wel mee. Er zijn immers maar een aantal renners, zoals bijvoorbeeld Mathieu Van Der Poel, Tadej Pogačar of Wout Van Aert, die zo getalenteerd zijn dat ze, wanneer ze aan de start van een wedstrijd komen, ook effectief kans maken op eindwinst. De meeste renners excelleren in een welbepaalde discipline. En dan nog moeten alle puzzelstukjes in elkaar vallen om op het hoogste schavot te belanden.

Bovendien kan een onoplettendheid het verschil maken tussen winst en verlies. Als je verliest, ben je dan boos of teleurgesteld? 

Kenny De Ketele: Hoe ouder je wordt, hoe beter het lukt om die teleurstelling het hoofd te bieden. Vooral je ingesteldheid is belangrijk. Toen ik bijvoorbeeld in 2020 met Robbe Ghys aan de Olympische Spelen in Tokio deelnam wou en zou ik ook een medaille pakken. Helaas draaide het anders uit. Maar was ik teleurgesteld? Nee, want ik had er alles aan gedaan. Ik ben tot het uiterste gegaan.

Peter Callant: Een tegenslag maakt je net weerbaarder. Je moet dat kunnen ombuigen naar een opportuniteit en het positieve ervan inzien. Een hindernis is immers niet onoverkomelijk. Tegelijk moet je bij verlies ook verantwoordelijkheid durven nemen en zaken kunnen relativeren. Anders vind je geen rust.

Ik kan me wel inbeelden dat rust voor jullie een relatief begrip is. Wat ontspant jullie? Vinden jullie überhaupt nog rust? 

Peter Callant: Kijk, ik werk 7 dagen op 7. Ik ben er elke dag voor mijn medewerkers en mijn klanten. Maar elke vakantie staat in het teken van mijn gezin en trekken we er samen op uit. Van die momenten word ik intens gelukkig. Ze geven me de nodige energie om nadien weer voluit te gaan.

Kenny De Ketele: Ik moet toegeven dat mijn work-lifebalance op dit moment wat verstoord is en dat mijn nieuwe job veel van mij vergt. Bovendien vind ik van nature moeilijk rust. In Tokio sliep ik bijvoorbeeld maar vier uur. Ik leefde toe naar een wedstrijd en zat vol energie en adrenaline. Ik kon op die manier wel even doorgaan, maar op lange termijn is weinig slaap nefast voor het lichaam. Het hebben van een bepaalde structuur biedt dan wel een houvast. Zeker ook met twee jonge kindjes in huis.

Een vaste structuur en een goede omkadering, zijn dat tips die je ook meegeeft aan de jongere generatie? 

Kenny De Ketele: Toch wel. Sport Vlaanderen – Baloise heeft een zeer brede jeugdwerking. Het is zaak om eerst met hen een connectie te maken, in hun leefwereld te duiken en dan op de juiste manier met hen aan de slag te gaan. Elkaar begrijpen en respecteren is enorm belangrijk als je een resultaat wil neerzetten of een doel wil bereiken. Daar begint het bij. Als dat niet lukt, moet je de aanpak ook in vraag durven te stellen en bijsturen tot iedereen in de ploeg zich goed in zijn vel voelt.

Peter Callant: Die juiste omkadering is inderdaad erg belangrijk. Bij Callant is onze bedrijfscultuur gestoeld op een aantal kernwaarden, waarbij integriteit ons hoogste goed is. Iedereen wordt hier met respect behandeld. We willen op alle vlakken een voorbeeld zijn voor de sector en duurzaam ondernemen. Heel wat mensen weten dat intussen. Het is ook een extra troef om talent aan te trekken. 

Talent aantrekken en behouden wordt ook almaar moeilijker. Is dat ook de uitdaging voor de nabije toekomst? 

Kenny De Ketele: Zeker en vast. Zo zijn er in ons land veel mensen met ervaring en expertise die staan te popelen om hun kennis met jonge renners te delen. Maar we zien dat in de meeste gevallen nog altijd een buitenlandse coach aangetrokken wordt. We zijn eigenlijk niet chauvinistisch genoeg. Er is een grondige hertekening van het landschap nodig waarbij jonge coaches kansen krijgen. Die nieuwe structuur wil ik mee helpen opzetten en uitbouwen. 

Peter Callant: De war for talent woedt heviger dan ooit. Medewerkers vinden en behouden, wordt de komende jaren dus een van de grootste uitdagingen voor de verzekeringssector. We beseffen te weinig dat zij niet alleen ons belangrijkste kapitaal, maar ook bepalend voor onze groei zijn. Ik maak er daarom een werkpunt van om mijn medewerkers te inspireren en hen de kans te geven om mee te schrijven aan ons succesverhaal. Immers, enkel met hun bezieling en inzet zullen we onze positie in de top 10 van Belgische makelaars verstevigen. Met ons DNA kunnen we het verschil maken.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details