Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Nieuwe autofiscaliteit: wie snel schakelt, wint
Kristof De Backer: “Voor wie veel kilometers aflegt, kan een bedrijfswagen met verbrandingsmotor nog steeds een interessante optie zijn.”

Nieuwe autofiscaliteit: wie snel schakelt, wint

De fiscale voordelen voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor worden vanaf 1 juli 2023 stelselmatig teruggeschroefd. In 2026 gaat het licht definitief uit. Hoog tijd voor bedrijven om hun wagenpark kritisch onder de loep te nemen. Wie vandaag al vergroent, ontloopt later wellicht een lange wachtrij.

De federale overheid wil het volledige Belgische bedrijfswagenpark drastisch vergroenen. Daarom worden vanaf 1 juli 2023 de fiscale voordelen voor klassieke bedrijfswagens gradueel gekortwiekt. Ook hybride wagens vallen daaronder. Vanaf 2026 zullen enkel voertuigen zonder een gram CO2-uitstoot aanspraak kunnen maken op een fiscale geste. Vlot de omslag maken naar een elektrisch wagenpark? Dan schiet je maar beter vandaag al in actie.

Tekort aan wagens

“Eerst en vooral is er nog steeds een beperkte productie van elektrische wagens tegenover klassieke bedrijfswagens”, zegt Kristof De Backer, managing director bij leasingmaatschappij MHC Mobility Belgium. “Tegelijk is er een nijpend tekort aan halfgeleiders. En ook de oorlog in Oekraïne zorgt voor extra onzekerheid. Veel automerken hebben er productiesites die nu stil liggen. Dat betekent ook dat de wachttijden weldra zullen oplopen.” 

Wat vóór 2023?

Wie vóór 1 juli 2023 een klassieke bedrijfswagen bestelt, blijft genieten van de huidige fiscale voorwaarden. Maar is dat nog wel een verstandige keuze? “Voor wie veel kilometers aflegt, kan een bedrijfswagen met verbrandingsmotor nog steeds een interessante optie zijn. Maar daarvoor moet je eerst de vloot en het rijgedrag analyseren”, geeft De Backer aan. Toch is stelselmatige vergroening ook volgens hem de enige weg vooruit.

“We willen de transitie naar elektrische mobiliteit faciliteren.”

Slimme transitie realiseren

“Samen met onze klanten bekijken we hoe we de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark zo snel, vlot en efficiënt mogelijk kunnen realiseren”, zegt De Backer. “Tegelijk proberen we alle drempels weg te nemen. We plaatsen zelf de laadstations, zetten een terugbetalingssysteem op voor de elektriciteit … Klanten die graag op autovakantie willen gaan, kunnen hun elektrisch voertuig zelfs tijdelijk inruilen voor een auto met verbrandingsmotor.”

Nood aan flexibele mobiliteit

Naast de elektrificatie van hun wagenpark, zitten bedrijven ook nog met andere mobiliteitsvraagstukken. “Flexibele mobiliteit is steeds meer de norm geworden. Net daarom zetten we volop in op de ontwikkeling van alternatieve vervoersoplossingen en ‘mobility-as-a-service’. Denk aan een ecologische leasewagen in combinatie met een mobiliteitsbudget of een Last Mile Solutions zoals een (elektrische) fiets, e-step of e-scooter”, zegt De Backer.

Europees succesverhaal

Sinds 2016 gaat het hard voor MHC Mobility. Toen nog als de kleine leasingspeler Mobilease, dat maar bleef groeien en in 2019 in zee ging met het Japanse MHC ­Mobility. Sindsdien verovert het ook de Europese markt. Tegelijk behield het bedrijf zijn lokale eigenheid en dynamisme. “Met een transparante aanpak en flexibele oplossingen doen we onze partners vandaag al de mobiliteit van morgen beleven”, besluit De Backer. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details