Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Mobility-as-a-service: de toekomst van bedrijfsmobiliteit
De 4411-app biedt niet alleen parkeermogelijkheden, maar ook andere mobiliteitsdiensten aan.

Mobility-as-a-service: de toekomst van bedrijfsmobiliteit

Hoe het bedrijfsleven anders leert nadenken over mobiliteit 

Onze kijk op mobiliteit verandert. De bedrijfswereld voelt de noodzaak voor een duurzamere mobiliteit en biedt werknemers steeds meer mogelijkheden om mobiliteit als een dienst te gaan gebruiken. Dit geeft werknemers de kans om bewuster te kiezen welke mobiliteitsmodi ze gebruiken. Sterker nog: bedrijven die dit nog niet doen, zullen zich op termijn uit de markt prijzen.

De manier waarop we met mobiliteit omgaan, is volop aan het veranderen. De shift naar elektrisch rijden en de gestegen prijzen voor benzine en diesel zijn daar niet vreemd aan. Mobility as a Service (MaaS), een concept waarbij diverse vormen van mobiliteit worden gecombineerd, wint steeds meer aan belang. Het wordt gezien als een belangrijk onderdeel van de oplossing in onze strijd tegen de klimaatopwarming en het groeiende mobiliteitsprobleem. 

Huis met vele kamers

MaaS is een koepelterm en bevat vele luiken, maar de belangrijkste bouwstenen zijn dat het aanbod steeds verloopt via een digitaal platform of app en een kostenberekening op basis van verbruikte tijd of kilometer van een vervoersmiddel. Concreet betekent dit dat wie van MaaS gebruikmaakt, kiest voor die specifieke vervoersmodi die op dat moment het beste bij zijn mobiliteitsvraag passen: eigen wagen, openbaar vervoer, deelwagen, -fiets of -step, taxi, enzovoort.

De invulling van zo’n as-a-service-concept varieert dus volgens de noden van de individuele gebruiker. “Iemand die producten levert met een vrachtwagen en gebruikmaakt van de 4411-app om parking te betalen in verschillende steden, is bijvoorbeeld ook een eenvoudige vorm van MaaS”, vertelt Kirsten Velghe van de Genste smart mobility serviceprovider Be-Mobile, onder meer bekend van de 4411-app. 

Bedrijfswereld als ideale context 

Verder dan dat gaat het voor particulieren (nog) niet. “Er wordt al jaren nagedacht over een werkbaar businessmodel voor MaaS op het niveau van particulieren, maar in de praktijk is dat moeilijk gebleken. Dit heeft vooral te maken met de gebrekkige digitale rijpheid van de vervoersmaatschappijen in ons land: De Lijn, NMBS, TEC en MIVB bieden vandaag nog geen producten aan die het voor MaaS-providers interessant maken om op de particulierenmarkt in te zetten”, vertelt Koen Van De Putte, Managing Director van mobiliteitsaanbieder Olympus Mobility.

Dat ligt volledig anders wanneer we dit bekijken op het bedrijfsniveau. Hier zijn de randvoorwaarden voor een succesvol businessmodel vandaag wel duidelijk aanwezig. Naast de noodzaak om in te zetten op duurzaamheid, worden bedrijven namelijk geconfronteerd met een sterke toename aan nieuwe mobiliteitsvormen, een overheid die – vooral via het intussen succesvolle mobiliteitsbudget – MaaS volop promoot en een groeiend aantal jonge werknemers die minder auto-minded zijn. 

Wie als bedrijf niet bezig is met zo’n mobiliteitsaanbod, laat eigenlijk opportuniteiten liggen. Enerzijds mist men immers fiscale stimuli, anderzijds biedt het voor employer branding heel wat potentieel en aantrekkingskracht op jong talent. “De huidige context zorgt ervoor dat het als bedrijf bijna onmogelijk is om niet na te denken over een nieuwe invulling van het mobiliteitsbeleid”, aldus Van De putte. 

Tendens duidelijk voelbaar 

Om de overstap naar duurzamere mobiliteit te faciliteren, zijn een aantal nieuwe serviceproviders opgestaan. Olympus Mobility biedt een MaaS-platform aan dat zowel voor werknemers als werkgevers beschikbaar is via een app en dat de bijhorende administratie en facturatie bundelt. Het succes van dergelijke jonge ondernemingen vormt een graadmeter voor de snelheid van de mobiliteitstransitie. “Onze duidelijke groeicijfers tonen niet enkel dat wij als bedrijf goed werk leveren, maar bewijzen ook dat we kunnen spreken van een duidelijke mentaliteitswijziging in de bedrijfswereld”, verduidelijkt Van De Putte. 

Diezelfde tendens stelt ook Be-Mobile vast. “Hoewel de salariswagen voor velen een verworven luxe blijft, zijn er heel wat mensen die er bewust voor kiezen om naar het werk te reizen met andere vervoersmiddelen. Het feit dat je mensen opties geeft, maakt een groot verschil. Ook het feit dat reeds 65.000 bedrijven ervoor kiezen om verschillende vervoersmodi aan hun werknemers aan te bieden via onze app, wijst op de inburgering van het MaaS-concept”, besluit Velghe.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details