Japanse premium als alternatief voor de Duitse drie
Toyota’s luxedochter Lexus was tot nog toe een koele minnaar van zuiver elektrische voertuigen. Het merk maakt een grootse inhaalbeweging met de RZ450e. Die verzet geen bakens op het vlak van rijbereik, maar wel wat het comfort en het stuurplezier betreft.
Net als de NX en de RX, twee hybride cross-overs in het Lexus-gamma, valt de elektrische RZ te herkennen aan de markante spindelvorm van zijn snuit, die desgewenst in twee kleuren kan worden uitgevoerd. De indruk van technologisch raffinement wordt versterkt door de elektrische deurgrepen, die bovendien verhinderen dat je de portieren onachtzaam openzwaait op het ogenblik dat er fietsen of voertuigen van achteren naderen.
Aan boord van het erg ruime interieur wordt je aandacht getrokken door het volledig digitale dashboard. Het Lexus Link Pro-aanraakscherm van 14 duim reageert bliksemsnel, biedt glasheldere graphics en is logisch ingedeeld. De materialen ogen knap, zeker in de hogere versies. De afwerkings- en fabricagekwaliteit is boven elke verdenking verheven – je zult een Lexus nooit op een piepje of kraakje betrappen.
Als optie kun je – vanaf 2025 – het klassieke stuurwiel inruilen voor een “yoke” met by-wire-technologie. Dit type stuur, dat naar de naam One Motion Grip luistert, stelt het zonder mechanische verbinding tussen de stuurkolom en de wielen. Het roept het beeld op van een privéjet. In de luchtvaart is dit soort van besturing trouwens al dertig jaar ingeburgerd.
Bij lage snelheid moet je veel minder aan het stuur draaien dan je gewoon bent als gevolg van de variabele ontdubbeling. Dat vergt wel wat gewenning. Bij hoge snelheid wordt een stuurbeweging in een kleinere wieluitslag vertaald dan bij lage snelheid. Dat vergemakkelijkt het manoeuvreren. Je moet je handen nooit kruisen: het stuurwiel draait maximaal 150 graden in elke richting.
Op elke as van de RZ450e AWD rust een elektromotor. De voorste levert 150 kW en de achterste 80 kW, samen goed voor een maximaal vermogen van 230 kW en een 0-naar-100-sprintpotentieel van 5,6 seconden. Het officiële rijbereik is met zo’n 400 kilometer vrij beperkt te noemen. Dat ligt eerder aan de batterijgrootte (64 kWh netto) dan aan het verbruik.
Dat neemt niet weg dat hij uitpakt met een feilloze trekkracht en stabiliteit. Het aandrijfkoppel wordt steeds optimaal verdeeld over de wielen op basis van de snelheid van het voertuig, de stuurhoek en de G-krachten. Zo gaan er in snelle bochten meer Newtonmeters naar de achterwielen, die gedwee het tracé van de voortrein volgen. Op dit vlak maakt Lexus écht het verschil met de concurrenten.
Nog een punt waarop de RZ zich onderscheidt, is de geluiddemping. Een deel van de verklaring schuilt in het akoestische glas voor- en achteraan, dat standaard is vanaf de Business Line. Lexus mag Comfort ook met een grote C schrijven dankzij de goede schokdemping – op voorwaarde dat je niet voor de Performance-dempers gaat. Die zijn standaard op de Privilege Line.
De Lexus RZ450e AWD verkoopt zijn huid betrekkelijk duur: je moet er minstens € 74.750 inclusief btw veil voor hebben. Daarmee positioneert hij zich op gelijke hoogte met de BMW iX3 en de Mercedes-Benz EQC, die aan de basis weliswaar minder riant zijn aangekleed en technologisch enigszins achterophinken.
Daarenboven krijg je bij Lexus tot 10 jaar of 200.000 kilometer waarborg zolang je jaarlijks bij de merkdealer op onderhoud gaat. Dat onderhoud is gratis gedurende 8 jaar of 120.000 kilometer. Goed voor het operationele budget en voor de restwaarde.
Technische fiche
Aandrijving 2 x elektromotor, 4×4
Vermogen 230 kW
Accugrootte 64 kWh (netto)
Rijbereik 395-440 km (WLTP)
Snelladen 147 kW
Gewoon laden 11 kW (driefasestroom)
Vanafprijs € 74.750 btw incl.