Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Elektrische bedrijfswagen breekt door onder impuls van fiscaliteit
Het directieteam v.l.n.r. Niels De Busschere, Benoit Mottrie, Julie Bariseau, Lieven Bariseau en César Mottrie.

Elektrische bedrijfswagen breekt door onder impuls van fiscaliteit

“Elektrisch rijden vraagt om nieuwe oplossingen”

Zelfs als je kunt terugblikken op meer dan een eeuw ervaring, moet je dag na dag je aanbod blijven vernieuwen. Dat gaat zeker op voor Bariseau Mottrie, een naam als een klok in het West-Vlaamse automobiellandschap. Het familiebedrijf breidde het afgelopen decennium zijn terrein gevoelig uit en werkt permanent aan zijn diensten. “Eén keer een auto verkopen, is niet het moeilijkste. Pas daarna maak je het verschil.”

Al meer dan vijftig jaar vormen de families Bariseau en Mottrie een sterk partnership. Managing director Niels De Busschere: “Al van vóór de Eerste Wereldoorlog hadden we Opel in onze vestigingen in Ieper en Roeselare. In 2015 namen we een locatie in Kortrijk over en in 2019 volgde Waregem. Op 1 september vorig jaar kwamen regio Brugge, Jabbeke, Tielt en Izegem erbij. Hierdoor bedienen we een aaneengesloten gebied van Poperinge tot Knokke. Sinds oktober 2022 verdelen we in Kortrijk ook het sterke merk Nissan. We hebben groeiplannen om uit te breiden qua merken en mobiliteit.”

Sinds kort heeft Bariseau Mottrie naast Opel ook het volledige gamma van Nissan in huis.

Meer dan een wagen

De groep telt intussen 65 medewerkers en verkoopt jaarlijks een 2500-tal wagens. Ze werd in 2022 verkozen tot Vlaamse fleet dealer van het jaar. “Onze klanten vormen een mooie mix van particulieren en bedrijven. Zowel van Opel als van Nissan hebben we het volledige gamma aan personenwagens en bedrijfsvoertuigen. Bedrijven vinden hier in één huis alles, van leasing, financiering en verzekering tot ateliers voor herstellingen en carrosseriewerk. Er is constant een team van drie fleet advisors op de baan en ik behartig zelf ook een aantal contacten”, aldus Niels De Busschere.

Door de talrijke veranderingen die zich momenteel afspelen, kent de professionele markt zeer grote uitdagingen. “Denk maar aan de verschuiving naar elektrisch rijden, de strengere CO2-normen en de evoluerende fiscale aspecten. Onze medewerkers worden permanent bijgeschoold om de bedrijven ­financieel en fiscaal optimaal te adviseren. Bovendien staan wij als kmo zeer dicht bij de klanten, een grote troef om het verschil te maken met de grote groepen.” 

Het bedrijf ziet veel troeven in het aanbod van Nissan. “Ze kennen het elektrificatieverhaal als geen ander: met de Nissan Leaf stonden zij mee aan de start van de elektrische wagens. De tweede elektrische telg in de Nissan familie is de spiksplinternieuwe Ariya, een echte premium wagen met een rijbereik van liefst 533 km.”

Nieuwe mobiliteit

Een recente uitbreiding van het aanbod heet Caramel. “Onder die noemer zetten we op een fiscaal interessante manier multimerken tweedehandswagens voor bedrijven in de markt. Met Caramel Campers verdelen we twee merken van kampeerwagens en met Caramel City bieden we een gamma aan zogenaamde ‘Last Mile Mobility’ oplossingen aan voor de klant. Vandaag zijn dit de microcars van het merk ­Ligier en daar komen binnenkort ook elektrische voertuigen bij. Dat zijn zeer praktische oplossingen voor korte verplaatsingen in steden, zowel voor personenvervoer als goederen. Wij willen daarmee een trendsetter in West-Vlaanderen zijn”, klinkt het ambitieus.

“Voor de mobiliteitsvraag van veel jongeren die het bezit van een auto minder belangrijk vinden, hebben we formules voor huur of private lease. Ook elektrisch rijden vraagt om nieuwe oplossingen. Bijvoorbeeld voor het installeren van laadinfrastructuur bij de klant werken we samen met lokale partners.”

Managing director Niels De Busschere met de trofee Fleet Dealer van het Jaar 2022 van Vlaanderen.

Stabiele markt

Na een drietal uitdagende jaren verwacht Niels De Busschere in 2023 een meer stabiele markt: “Ik hoop dat de moeilijkheden qua levertermijnen, prijsverhogingen en vertragingen in transport binnenkort achter de rug zullen zijn. We zijn benieuwd naar de impact van de fiscaliteit op de verkoop van elektrische wagens aan bedrijven. Daarnaast blijven we geloven in fysiek contact met de klanten. Er komen heel wat nieuwe merken op de markt en het businessmodel van de dealers verandert snel. Wij gaan mee in deze transformatie en stellen meer dan ooit de klant centraal. Alleen zo kunnen we vandaag en in de toekomst het verschil maken!”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details