Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
De kredietverzekeraar: onbekend maakt onbemind
Frederik Devooght: “Het gros van de facturen die wij opvolgen, wordt uiterlijk zes maanden na de vervaldag betaald.”

De kredietverzekeraar: onbekend maakt onbemind

“Focus op goede en solvabele klanten en prospecten”

In economisch turbulente tijden blijft de ambitie van Vlaamse kmo’s om te groeien en nieuwe klanten te vinden. Om die groei duurzaam te maken, komt het erop aan de risico’s maximaal te beperken. “Een belangrijke stap daarin is een goede screening van de solvabiliteit van klanten en prospecten. Best dek je ook je bedrijf in tegen het risico van wanbetalingen”, stelt Frederik Devooght van kredietverzekeraar Atradius. 

De effecten van de coronapandemie op de economie doven stilaan uit. Maar dat betekent niet dat we overgaan tot business as usual. Waakzaamheid blijft geboden. Frederik Devooght: “Het positieve is dat de massale overheidssteun de economie heeft gestut tijdens de pandemie. Daardoor is er geen faillissementsgolf geweest en merkten we ook geen stijging in het aantal wanbetalers. Bedrijven hadden genoeg cash om hun leveranciers te betalen, konden contracten hernegotiëren of afbetalingsplannen regelen. Tegelijk konden bedrijven in moeilijkheden beter overleven omdat de overheid geen RSZ- of BTW-schulden invorderde.”

De interventies van overheden en centrale banken worden nu volledig afgebouwd. Er ontstaat een nieuwe economische situatie met meer risico’s. “Bedrijven met een zwakke financiële positie komen toch in moeilijkheden. We zien de laatste maanden de faillissementscijfers pieken. Daarbovenop komen de inflatie, stijgende loonkosten, bevoorradingsproblemen en de oorlog in Oekraïne … We verwachten dat vooral Europa daardoor getroffen zal worden, omdat de EU het meest afhankelijk is van energie, graan en andere basisgrondstoffen uit die regio. En vergeten we ook het psychologisch effect niet: langdurige onzekerheid dreigt het vertrouwen van consumenten en ondernemingen aan te tasten”, aldus de country manager van Atradius.

“Bij het vinden van nieuwe klanten gaan we op zoek naar solvabele prospecten in binnen- en buitenland.”

Een preventieve en curatieve rol

De kredietverzekeraar wil meer dan ooit een partner zijn van kmo’s om zich in te dekken tegen toenemende risico’s. “We merken dat de schrik toeneemt bij bedrijfsleiders en financiële verantwoordelijken. Wij kunnen een preventieve en een curatieve rol opnemen in het bewaken van de financiële gezondheid”, legt Devooght uit. “Preventief helpen we bedrijven om de solvabiliteit van hun klanten te checken, zodat ze tijdig maatregelen kunnen nemen. Want ook een goeie klant kan plots in de problemen komen. En bij het vinden van nieuwe klanten kunnen we een deel van het werk uit handen nemen, door op zoek te gaan naar solvabele prospecten in binnen- en buitenland.”

Daarnaast wordt Atradius ook ingeschakeld voor het innen van openstaande schulden. “Dat is onze curatieve rol. We kunnen rappels versturen en overgaan tot incasso via een bemiddeling of een meer doortastende, juridische procedure indien er niet gereageerd wordt. Maar onze ervaring leert dat het gros van de facturen uiterlijk zes maanden na de vervaldag wordt betaald, dankzij onze strikte opvolging van de dossiers.”

Kredietverzekering, meer dan 100 jaar oud

Samengevat biedt de kredietverzekeraar een totaalpakket aan, dus een verzekering die een bedrijf de garantie biedt dat zijn facturen betaald worden als de eigen klant niet of niet tijdig betaalt. Frederik Devooght: “Er zijn verschillende verzekeringscontracten, aangepast aan de grootte van de kmo, mogelijk. Maar de basis is steeds dat wij een inschatting maken van het risico op wanbetaling en een dekking bieden tegen dat risico. Een derde tot de helft van onze klanten geeft die polis vervolgens in pand bij een finan­ciële instelling, die dan de begunstigde van de polis wordt.”

Het systeem biedt tal van voordelen, ook voor kmo’s. “Enerzijds beperkt een kredietverzekering de schade bij wanbetalingen, anderzijds is het ook een gangbare manier om betere financiële voorwaarden te krijgen van een financiële instelling in het kader van bv. een kaskrediet. Toch blijft ze te weinig bekend en dus blijven we sensibiliseren, zeker nu de risico’s toenemen. Wij merken dat bedrijven die ermee starten, zelden stoppen met een kredietverzekering”, besluit ­Frederik Devooght.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details