Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
De aandacht voor cybersecurity moet verder omhoog
Wesley Hof (Combell): “We merken dat er bij veel ondernemers pas aandacht is voor cyberbeveiliging als er iets misgaat.”

De aandacht voor cybersecurity moet verder omhoog

We leven steeds digitaler en dus is een performante beveiliging van de virtuele wereld steeds meer noodzakelijk. Toch lijkt dat besef nog steeds te traag door te dringen. Een groot deel van onze bedrijven maakt nog onvoldoende werk van cyberveiligheid en is dus kwetsbaar. “Er is nood aan een grotere maturiteit op vlak van cyberveiligheid.” 

Bedrijven die vandaag niet volop inzetten op digitale transformatie, kunnen eigenlijk niet meer mee. “Het besef dat digitale transformatie voor iedereen nodig is, is eigenlijk een positief effect van de coronapandemie”, stelt Kurt Callewaert, valorisation manager ­Digital Transformation bij hogeschool HOWEST. “Net omdat die Digital Twin van een bedrijf steeds belangrijker wordt, wordt ook beveiliging steeds belangrijker. Dit is eigenlijk niet anders dan in de fysieke wereld.”

Verkeerde basishouding

Die cyberbeveiliging blijkt in de praktijk nog steeds een heikel punt. “Veel bedrijfsleiders in ons land zien cybersecurity onterecht als een kost en niet als een investering.” Behalve het feit dat de dreiging niet als reëel wordt gepercipieerd, komt deze houding vooral voort uit een gebrek aan kennis en inzicht in de materie. “Er is nood aan een grotere maturiteit op vlak van cyberveiligheid”, aldus Callewaert.

Hier ligt een belangrijke rol weggelegd voor de overheid. “Eigenlijk doen de overheidsinstellingen vandaag al goed werk via beschikbare subsidies en kanalen als ­digitaletoekomst.be, maar te weinig mensen zijn hiervan op de hoogte. Er moet dus vooral meer en beter worden gecommuniceerd over de bestaande mogelijkheden”, vindt ­Callewaert. Ook kennisinstellingen, die functioneren als een onafhankelijke tussenpersoon met de nodige expertise, zijn volgens hem waardevol in dit proces.

Dat de bewustwording rond cybersecurity beter kan, merken ze ook bij Combell. Deze aanbieder van hostingservices met hoofd­zetel in Gent helpt bedrijven om de transitie te maken naar de cloud en een online identiteit uit te bouwen. “We merken bij veel ondernemers dat er pas aandacht is voor beveiliging als er iets misgaat. Maar op dat moment is het natuurlijk al te laat”, vertelt CTO Wesley Hof. “Maar ik moet er wel aan toevoegen dat we de laatste twee jaar merken dat de aandacht in stijgende lijn gaat.”

Die toename is broodnodig, want ook de dreiging neemt duidelijk toe. Denk maar aan ransomware, waarbij hackers inbreken in systemen en dan losgeld eisen losgeld eisen om de gegevens vrij te geven.Een fenomeen dat duidelijk in opmars is. “Tijdens corona zagen we bijvoorbeeld dat heel wat ziekenhuizen het doelwit waren van cyberaanvallen”, verduidelijkt Stijn Claerhout van Combell. “Daarnaast is er ook meer sprake van finan­ciële fraude en worden ook supply chains steeds vaker geviseerd”, vult Kurt Callewaert aan. 

Hoe moet het dan wel? 

Het spanningsveld tussen een toenemende dreiging en onvoldoende geïnformeerde potentiële slachtoffers doet de vraag rijzen: hoe ziet een performant cybersecuritysysteem eruit? “Ten eerste moeten alle mogelijke risico’s worden geïdentificeerd en vervolgens beveiligd”, licht Callewaert toe.

“Daarnaast – en dit gebeurt vandaag veel te weinig – bestaat een goede beveiligingsstrategie uit nog drie onderdelen. Er moet ook werk gemaakt worden van een detectiesysteem dat gevaren blijft opsporen. Bovendien werkt een bedrijf best een scenario uit dat aangeeft hoe er zal gereageerd worden tijdens een aanval of crisis. Tot slot is ook een goed back-up­systeem, dat volledig losstaat van het netwerk en waar voldoende updates van gebeuren, cruciaal”, aldus Kurt Callewaert. 

Om dergelijke systemen uit te bouwen, is het voor de meeste bedrijven aangewezen om beroep te doen op een externe partner die beschikt over de juiste knowhow. “Wat wij eigenlijk doen, is onze klanten ontzorgen wanneer het gaat over IT en beveiliging. We beschikken over expertise die niet bij elke kmo aanwezig is. Door met de juiste partner in zee te gaan, kan je dus al heel veel bereiken”, besluit Wesley Hof. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details