Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Bedrijfswagens leasen zonder financiële risico’s en administratieve last
Jan Deknuydt: “We zien steeds vaker zaakvoerders overstappen van een wagen kopen naar eentje leasen.”

Bedrijfswagens leasen zonder financiële risico’s en administratieve last

DirectLease, Westlease, J&T Autolease en Van Mossel Autolease: de vier leasingactiviteiten van de Van Mossel Automotive Group hebben elk een specifieke benadering om de klant, zowel bedrijven als particulieren, te ontzorgen in zijn mobiliteitsbehoefte. “Een klant die we niet kunnen helpen? Die bestaat niet. We zien het als een uitdaging om zelfs de meest bizarre vraag geregeld te krijgen.” 

De van oorsprong Nederlandse Van Mossel Automotive Group telt 438 vestigingen verspreid over België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In ons land horen daar ook zes leasingvestigingen bij. “We geloven erin dat nabijheid een toegevoegde waarde is”, vertelt Jan Deknuydt, commercieel verantwoordelijke voor de leasingactiviteiten in België en Luxemburg. “Onze leasingkantoren bevinden zich daarom op strategische locaties in Antwerpen, Deurne, Hasselt, Deerlijk, Zaventem en in Suarlée bij Namen.” 

Vloot van 120.000 voertuigen

Met een leasevloot van ruim 120.000 voertuigen in de Benelux en een portefeuille van 43 automerken is Van Mossel Automotive Group momenteel een stevige top 5-speler in de markt van leasewagens. “Hoewel we niet per se de grootste willen zijn, biedt een grote vloot wel schaalvoordelen bij de inkoop van wagens”, duidt Deknuydt. “Bovendien vergaren we veel ervaring in allerlei types van klanten en car policies.” 

“We zien steeds vaker zaakvoerders overstappen van kopen naar leasen. Een leasingformule met een all-in maandelijkse huur neemt het financiële risico voor ondernemers weg. De hoge aankoopprijs, de kostprijs van een onderhoud, technische herstellingen en de inschatting van de restwaarde van een voertuig zijn niet langer een bezorgdheid voor de ondernemer. Wij nemen die risico’s, net zoals de administratieve last van inschrijving en verzekering, over. In de toekomst zullen we nog meer een adviserende rol opnemen. Bedrijven verwachten dat van ons, net omdat we een groot klantenbestand en bijhorende ervaring hebben.” 

Zelfs een start-up die bot vangt bij een traditionele bankleasing, helpt Van Mossel graag op weg met een demo of tweedehandswagen.

Trends op de leasemarkt 

Terwijl elektrisch rijden voor de particuliere klant nog heel wat financiële drempels kent, springen bedrijven wél voluit op de kar. “Meer dan twee op de drie bedrijven kiest bij een nieuwe bestelling voor een full electric. Hybride heeft nog een beetje toekomst, maar voertuigen met verbrandingsmotoren zijn voor bedrijven momenteel enkel nog de norm als het gaat over bestelwagens.” 

Volgens Deknuydt vergt een switch naar elektrische bestelwagens nog ondersteuning vanuit de overheid. “Het aanbod is er. Voorlopig zien we dat enkel last mile delivery bedrijven en ecologische voortrekkers de groene kaart trekken. Een verbod op diesel- of benzinevoertuigen in stadskernen zou de elektrificatie pas echt op gang trekken.” 

Chinezen charmeren 

De gemiddelde leasewagen is dus elektrisch, maar ook … kleiner. Door de hogere prijzen van elektrische voertuigen en de uitzonderlijke inflatie in 2023 zijn bedrijven genoodzaakt om te downsizen. “De ID.4 van Volkswagen is een veel gekozen model, je kan het zien als de elektrische versie van de populaire Golf. Wat we niet hadden verwacht, is het grote succes van de Jeep Avenger, Car of the Year 2023. Ook Audi en Mercedes staan met verschillende elektrische modellen in de top 10. En niet te vergeten: een Chinese speler als MG klopt met zijn MG4, MG5 en Marvel R stevig op de deur. Het merk charmeert met een goede prijs-kwaliteitverhouding.” 

Van Mossel zegt wel kritisch te zijn in samenwerkingen met de Chinese automarkt. Een vlotte supply chain van wisselstukken, een degelijk garantiebeleid en bewezen successen zijn cruciaal voor Van Mossel. “Het Chinese MG was al jaren actief op de Britse markt voor wij het in portefeuille haalden. Als een merk het elders in Europa goed doet, gaan we ervan uit dat dat ook in België het geval wordt. En dat is intussen bevestigd: bij onze MG’s die heel wat kilometers op de teller hebben, stellen we niet meer technische problemen vast dan bij andere modellen.” 

Onestopshop 

De businessklanten van Van Mossel zijn traditioneel ‘veelrijders’. Hen gedurende een vierjarig leasingcontract tevreden houden, is een topprioriteit. “We willen onze klanten de beste service geven. Als onestopshop kúnnen we dat ook. Zowel particulieren als professionals kunnen bij ons een auto kopen, financieren via Van Mossel Financial Services of leasen. Ze krijgen voorrang bij onze aanvullende diensten in geval van carrosserieschade, bandenwissels en technische herstellingen.” 

“Er is werkelijk geen enkele klant die we niet kunnen helpen. We zien het als een uitdaging om op de meest bizarre vraag te antwoorden. Zelfs een start-up die bij gebrek aan resultaten bot vangt bij een traditionele bankleasing, helpen we op weg met een demo of tweedehandswagen. Wij geloven in hun ondernemersverhaal en verwelkomen zo’n starter graag als klant”, concludeert Jan Deknuydt. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details