Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Technologie als bondgenoot voor beter onderwijs
Thomas Van Cauwenberge, Station Chief

Technologie als bondgenoot voor beter onderwijs

Terwijl leerlingen opnieuw hun boekentassen vullen en lesgevers hun lesplannen afstoffen, blijft één vraag prangend: hoe zorgen we ervoor dat jongeren gemotiveerd blijven en voorbereid worden op de wereld van morgen?

Het Vlaamse onderwijs kampt met dalende taal- en wiskunderesultaten, motivatieproblemen bij jongeren en een kloof tussen wat scholen aanbieden en wat de arbeidsmarkt verwacht. Technologie wordt vaak als oplossing naar voren geschoven, maar zonder duidelijke visie blijft het bij losse toepassingen. Leerkrachten voelen zich vaak onvoldoende ondersteund om nieuwe tools écht doeltreffend in te zetten. Daarbovenop komt de nood aan inclusiviteit, ethiek in AI-gebruik en een robuust juridisch kader rond data en privacy.

Als fan van educatieve technologie (EdTech) zie ik niet alleen die uitdagingen, maar vooral de kansen. En die zijn er volop. We merken dat bedrijven in de Vlaamse EdTech-sector als paddenstoelen uit de grond schieten. Meer dan 400 bedrijven, waarvan 72% in Vlaanderen, werken dagelijks aan oplossingen die onderwijs en levenslang leren ondersteunen. Het merendeel zijn start- en scale-ups, die innovatief denken vanuit de noden van de klasvloer of de opleidingspraktijk.

Maar technologie op zich lost niets op. Het is pas door samenwerking tussen leerkrachten, onderzoekers, ondernemers en beleidsmakers dat we tot duurzame oplossingen komen. Denk aan projecten zoals Smart Education @ Schools van imec, waar EdTech niet van bovenaf wordt opgelegd, maar vertrekt vanuit concrete noden op school.

Wat Vlaamse EdTech zo sterk maakt? De lokale verankering. Onze bedrijven bouwen oplossingen die vanaf het begin rekening houden met het curriculum, de pedagogische context en privacyregels zoals GDPR. Daarnaast zien we sterke innovaties op vlak van gepersonaliseerd leren, hybride leeromgevingen, artificiële intelligentie en virtual reality. 

En dus, is het tijd voor actie. De EdTech’er in mij gelooft dat we aan het begin staan van een structurele transformatie. Maar die vraagt visie, samenwerking en durf. Dit school- of academiejaar is hét moment om technologie niet langer als gadget te beschouwen, maar als strategisch middel. 

Of zoals Nelson Mandela het zei: “Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.” Laten we die kracht versterken met technologie op maat van Vlaanderen, gedragen door onze lesgevers en gericht op échte impact.

Thomas Van Cauwenberge
Station Chief <edtech/station>

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten