Succesverhaal lokt het hele jaar door volk naar de kust
Hoewel de merknaam nog geen twee jaar bestaat, is Belgian Coast Hotels vandaag een begrip aan de zee. Door zich naast de klassieke hoteltoerist ook te richten op de bedrijfswereld, hebben de hotels die onder deze organisatie vallen het hele jaar door een hoge bezettingsgraad. “Een entiteit van deze schaal is vrij uniek aan de Belgische kust.”
Toen begin 2021 een aantal kusthotels de handen resoluut in elkaar sloegen, zag Belgian Coast Hotels het levenslicht. De koepelorganisatie bracht negen hotels samen binnen dezelfde organisatie. “Deze hotels werden al allemaal door dezelfde projectontwikkelaars uitgebaat, maar vormden in de praktijk elk een aparte entiteit. Door de krachten formeel te bundelen, stonden we meteen veel sterker”, vertelt Chavalie De Lodder, marketing manager bij Belgian Coast Hotels.
Door de schaalgrootte kan de organisatie bepaalde kosten drukken en betere tarieven onderhandelen, maar nog belangrijker is dat ze op deze manier een veel groter spectrum van klanten kan bedienen. “Onze 771 kamers – wat ons meteen een van de grootste spelers op de markt maakt – liggen geografisch verspreid over de hele kustlijn, van De Panne tot Knokke-Heist. Een entiteit van deze schaal is vrij uniek aan de Belgische kust. Bovendien hebben we voor iedere prijsklasse een aanbod. Simpel gezegd: bij ons is er voor elk wat wils”, aldus Chavalie.
Zo kan wie slechts een beperkt budget heeft, terecht bij de ibis Budget hotels in Oostende, Blankenberge en Knokke. De klassieke, rode ibis hotelkamers in De Panne en De Haan zijn driesterrenhotels en zitten daarmee op een niveau hoger, net als de ibis Styles-hotels in Nieuwpoort en Zeebrugge. Maar voor de meest exclusieve logies van deze groep moet je in Oostende en Blankenberge zijn. Hier kunnen gasten namelijk terecht in de Mercure hotels, die elk goed zijn voor vier sterren. Al deze vestigingen vallen onder de franchising van de Accor groep.
Dat deze nieuwe aanpak werkt, bewijzen de bezoekerscijfers, die ondanks corona en het moeizame economische klimaat, blijven stijgen. Zeker in vergelijking met de zomermaanden voor corona is de groei voelbaar. “Vooral het feit dat we, naast de klassieke toerist, ook steeds duidelijker de B2B-markt kunnen bespelen, slaat aan”, verduidelijkt Chavalie. “Je merkt gewoon dat steeds meer bedrijven in onze richting kijken voor activiteiten als events, teambuildings, seminaries of personeelsfeesten. Door onze brede waaier aan faciliteiten kunnen we de facto op iedere aanvraag ingaan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan onze vele vergaderfaciliteiten, maar evengoed aan de zwembaden en wellnessmogelijkheden die we aanbieden.”
Door deze nieuwe bedrijfsstructuur worden de bedrijven bovendien maximaal ontzorgd. De Lodder: “De kamers, de catering, de gebruikte faciliteiten overdag en eventuele teambuildingactiviteiten, alles zit bij ons onder een noemer en dus voor de klant onder dezelfde offerte of factuur. Hierdoor zijn wij als entiteit een gedroomde partner voor heel wat grote corporates. Denk bijvoorbeeld aan een initiatief als Tien Om Te Zien, dat voor een bepaalde periode heel wat faciliteiten en kamers aan de kust nodig heeft en hiervoor integraal bij ons terecht kan.”
Door zich heel duidelijk te richten op de B2B-markt, slaagt Belgian Coast Hotels erin om het hele jaar door mensen naar de kust te lokken. Zo wordt met andere woorden de klassieke achilleshiel van het Belgische kusttoerisme, namelijk de duidelijke daling in het aantal bezoekers in de winter, opgevangen. “Hoewel de piek zich nog steeds duidelijk bevindt in de zomer, hebben onze hotels het hele jaar door een relatief hoge bezettingsgraad. In de dalmomenten is er extra aandacht voor het B2B-gedeelte.”
Die realiteit geeft de organisatie een duidelijk concurrentieel voordeel. Om deze rol verder te kunnen bestendigen, komt er volgend jaar een tiende hotel bij in Bredene. Dit zal, net als alle andere vestigingen, het zogenaamde green key-label mogen dragen. “Dit is een keurmerk dat engagement inzake duurzaamheid aantoont. Hier zijn heel wat voorwaardes aan verbonden, gaande van het gebruik van bepaalde kuisproducten en het weren van plastic verpakkingen bij het ontbijt. Hier hechten wij – net als al onze klanten uit de bedrijfswereld – heel veel belang aan”, besluit Chavalie De Lodder.