Omdat ergonomie en welzijn belangrijk zijn
In bijna 16 jaar tijd is het Kortrijkse ergonomiebedrijf Ergodôme uitgegroeid tot een vaste waarde. De kmo vulde een leemte in waar de markt al langer om vroeg: ergonomische zit- en slaapmeubels. Ergodôme kan nu met een mooi referentiecontract uitpakken: het zal tot 2026 aan alle diensten van stad Kortrijk nieuwe bureaustoelen leveren, met daarbij een individuele opleiding over instelling en gebruik. Bovendien is het zitmateriaal recycleerbaar en dus ook duurzaam.
Ergonomie is al lang geen modewoord meer. En met reden: het bepaalt in grote mate ons leven, ongeacht of dat nu overdag is dan wel ’s nachts. Aan de keuken- en/of salontafel thuis, in de zetel voor tv, op de matras in bed of aan de computer op kantoor. Er was enkel nog een bedrijf nodig dat de roep om en de vraag naar een betere ergonomie ook in de praktijk gestalte kon geven.
De Kortrijkse ondernemer Thibaut Lambrecht maakte van zijn ergonomische droom een zakelijk verhaal, dat begon in 2006 en dit jaar dus zestien jaar op de teller heeft staan. De grootste gemene deler door die twee decennia ondernemerschap heet groei. Naast Kortrijk heeft Ergodôme immers ook met succes een anker uitgeworpen in Antwerpen. De andere groeipool heet B2B: bedrijven hechten steeds meer belang aan het welzijn van hun achterban.
Omdat thuisreferenties in elke business belangrijk zijn, ging het Kortrijkse bedrijf in op een recente aanbestedingsvraag van de Stad Kortrijk. Zij is met 1800 medewerkers één van de belangrijkste werkgevers van de hele regio. Het stadsbestuur hecht, met de woorden van schepen Kelly Detavernier, prioritair belang aan het welzijn van zijn personeel. Om de lichamelijke gezondheid van die medewerkers te verbeteren, investeert de stad in ergonomisch kantoormeubilair, dat ook beweging stimuleert. Dynamisch in plaats van statisch. De keuze viel na aanbesteding op Ergodôme, dat ook door onafhankelijke experts geprezen wordt voor zijn expertise in de materie.
Over ergonomie en de drang van de stad om ergonomische oplossingen ook aan te bieden aan de achterban, heeft schepen Kelly Detavernier zo haar eigen visie. “We hebben bij het aantreden van het huidige bestuur een heus beleidsplan opgesteld. Dat document bevat tal van doelstellingen over het welzijn van onze medewerkers: aandacht voor telewerk, voor bewegen tijdens de werkuren, voor teambuildingactiviteiten, voor vorming, voor duurzame mobiliteit in woon-werkverkeer, ondersteuning in loopbaanbegeleiding en kansen op interne doorstroming en zelfs voor voldoende koopkracht. Dat was ook nodig, want de stad is uitgegroeid tot een van de belangrijkste werkgevers van de regio, onder meer na de inkanteling van een aantal vzw’s. In zo’n nieuw organigram kan het niet anders of je moet een globale visie ontwikkelen op welzijn.”
Dit jaar staat welzijn hoger dan ooit op de agenda van de stad. “We hebben ook een professionele externe partner aangesproken die leidinggevenden extra ondersteuning en kapstokken zal geven om zo onze medewerkers blijvend te laten ontwikkelen en te motiveren. Verbinding en connectie zijn cruciaal, zeker in deze digitale tijden”, aldus de schepen.
Voor de nieuwe bureaustoelen verkoos de stad Kortrijk Ergodôme. Kelly Detavernier: “Er werd vooraf een bestek opgemaakt waaraan kandidaten moesten voldoen. Ergodôme kon zonder veel twijfel de beste papieren op tafel leggen, niet alleen met zijn producten, maar ook met de bijkomende begeleiding.” De schepen vindt ook het lokale aspect belangrijk. “Waar het kan, doen we dat inderdaad, samen met de aankoopdienst van de stad. Maar we houden ons daarbij aan alle voorschriften, zowel in het bestek als inzake wetgeving. Eén zaak moet altijd overeind blijven: we kiezen voor de beste kwaliteit. Als dan blijkt dat een bedrijf uit eigen regio aan die voorwaarden voldoet, is dat mooi meegenomen.”