“Vraag naar opslagruimte blijft groeien”
Al meer dan 30 jaar timmert Intermat aan zijn groeipad. Met de ingebruikname van een nieuwe hoofdzetel in Wielsbeke, die het bedrijf in staat stelt om beter in te spelen op de e-commercemarkt en bijhorende logistieke uitdagingen, hoopt het de komende jaren een versnelling hoger te kunnen schakelen.
Intermat ontwikkelde zich de afgelopen decennia tot een begrip. Als gespecialiseerde speler in de verkoop en verhuur van bouwmaterieel en werfuitrustingen beschikt het over zes vestigingen. “Sinds kort hebben we een zetel in Doornik, onze eerste in Wallonië. Daarnaast kunnen klanten ons ook terugvinden in Wielsbeke, Eeklo, Gistel, Erembodegem en Herselt”, vertelt CEO Tom Verhulst.
Deze groei voltrok zich mede dankzij een aantal gerichte overnames. Zo annexeerde Intermat in 2018 de activiteiten van Alle Bouw Machines en twee jaar later nam het ook Devan Steigerbouw over. “De eerste acquisitie zorgde ervoor dat we beter vertegenwoordigd zijn op de importmarkt in Europa, de tweede liet ons toe ons aanbod inzake verhuur van bouwmateriaal én bijhorende service gevoelig te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan goederen- en personenliften”, verduidelijkt Verhulst.
Een tweede cruciale pijler in dit groeiverhaal, is het feit dat Intermat de voorbije jaren resoluut de kaart van e-commerce heeft getrokken, met een eigen webshop als een van de speerpunten. “Wij geloven heel hard in deze tendens en stellen onze bedrijfsstructuur er ook steeds meer op af”, klinkt het bij Verhulst. “Om aan de groeiende vraag naar opslagruimte te kunnen beantwoorden, besloten we daarom om een nieuwe state-of-the-art hoofdzetel te bouwen in Wielsbeke, die begin dit jaar in gebruik werd genomen.”
Vanuit dit nieuw hoofdkantoor kan het bedrijf beter inspelen op de noden van vandaag. “Zo zorgt de nieuwe, grotere hoofdzetel ervoor dat we onze diensten verder kunnen centraliseren. Onze overige filialen moeten voortaan worden begrepen als logistieke servicehubs, die een snelle levering van goederen mogelijk maakt. Dat betekent dat we interne transporten beter kunnen gaan optimaliseren, onze mensen verder laten specialiseren en onze levertijden op punt houden of zelfs verkorten. Kortom: onszelf nog meer in de markt zetten als een onestopshop voor al onze klanten”, vertelt Verhulst.
Deze centralisatieoefening, die tegen de zomer volledig afgerond zal zijn, moet het bedrijf ook intern een nieuw elan geven. “We zijn een voorloper in de sector. Dat voel je ook aan onze inspanningen inzake duurzaamheid: ons nieuw hoofdkantoor is een energiearm gebouw, omdat we gebruik maken van onder meer zonnepanelen en een warmtepomp. Ook zijn er laadpalen voorzien”, verduidelijkt Verhulst.
Datzelfde ambitieniveau trekken we ook door in onze employer branding, door aandacht te hebben voor de work-lifebalans van onze medewerkers, bijvoorbeeld door zelf sportaccommodaties te voorzien in onze nieuwe hoofdzetel. “Dat wij er vandaag – ondanks de aanhoudende war for talent – relatief makkelijk in slagen om nieuwe mensen binnen te halen, bewijst dat we aantrekkelijk zijn als werkgever”, aldus Verhulst.
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Intermat vol moed naar de toekomst kijkt. “De nieuwe constellatie moet ons toelaten om verder te blijven groeien. Vandaag telt het bedrijf nog wat blinde vlekken op de landkaart. Zo zijn we nog niet aanwezig in het zuiden van het land en de regio rond Antwerpen en de Kempen. Dat hopen we in de nabije toekomst te veranderen”, besluit een ambitieuze Verhulst.