“Private lease is onbekend, en dus ook onbemind”
Private lease en de Belg: het klikt voorlopig niet. Dat blijkt uit de cijfers waar sectorfederatie Renta recent mee naar buitenkwam. Nochtans biedt de formule particulieren, zeker zij die elektrisch willen rijden, tal van voordelen. Maar private lease stuit voorlopig op diepgewortelde gewoontes en een gebrek aan een stimulans. “Het tij keren kan, op voorwaarde dat markt en overheid bereid zijn mee te schakelen”, stelt Stijn Blanckaert, algemeen directeur van Renta.
Begin juli maakte Renta, de Belgische federatie van voertuigverhuurders, de balans op: in ons land rijden vandaag 13.200 wagens rond in een private-leaseformule. Daarvan zijn negen op de tien (al dan niet hybride) benzinewagens. Volledig elektrische modellen blijven een uitzondering. “In feite zouden we veel verder willen staan, maar de realiteit is wat ze is”, zegt Stijn Blanckaert, algemeen directeur van Renta. De Belg lijkt dus voorlopig onvoldoende overtuigd van de voordelen die private lease biedt. “En dat terwijl de formule bij onze noorderburen wel aanslaat. Daar rijden inmiddels 248.000 private-leasewagens rond.”
Uiteraard is de situatie in Nederland anders, maar de voordelen blijven wel dezelfde. Zo rijd je voor een vast maandbedrag in een gloednieuwe wagen, met onderhoud, verzekering, belasting en pechverhelping inbegrepen. “Voor wie zijn mobiliteitsbudget helder en voorspelbaar wil houden, is private lease eigenlijk de ideale formule: je weet exact waar je aan toe bent”, gaat Blanckaert verder. Nog een ander voordeel: het restwaarderisico ligt bij de leasemaatschappij. Dat betekent dat de particulier zich geen zorgen hoeft te maken over de toekomstige verkoop van de auto. “En ook dat is een belangrijke troef waar mensen te weinig bij stilstaan.”

Alle voordelen ten spijt blijft de Belg vandaag terughoudend. Volgens Renta spelen nog andere factoren een rol. In de eerste plaats is er de eigendomscultuur. “Net zoals de Belg een baksteen in de maag heeft, wil hij ook een eigen auto”, verklaart Blanckaert. Daarnaast leeft er vaak een verkeerd beeld van de werkelijke kost. Zo wordt het leasebedrag te snel vergeleken met een klassieke lening en vergeet men de inbegrepen diensten. “Daarom is een brede informatiecampagne nodig die die hardnekkige misverstanden de wereld uithelpt, niet alleen over private lease maar ook over elektrische voertuigen in het algemeen.”
Net daar ligt een belangrijke taak voor de overheid. Met gerichte incentives en duidelijke communicatie kan zij particulieren over de brug helpen om, via private lease, toch voor een elektrische wagen te kiezen. “En dat is nodig, want terwijl de bedrijfswagenmarkt al grotendeels geëlektrificeerd is, blijft de particuliere markt achter. Zelfs voor de elektrische tweedehandswagens is er nauwelijks interesse”, zegt Blanckaert. Private lease kan die drempel dus verlagen. “Je stapt zonder grote investering in een nieuw, elektrisch model en draagt bij aan het halen van de klimaatdoelstellingen. Dat is iets wat de overheid meer moet inzien.”
Bij DirectLease, marktleider private lease in ons land, geloven ze alvast sterk in het potentieel van hun product. “Private lease mag in België dan relatief beperkt zijn, net daardoor is het groeipotentieel bijzonder groot”, zegt country manager Erwin Coesens. “De combinatie van veranderende mobiliteitsbehoeften, de stijgende interesse in voorspelbare maandlasten en de opkomst van elektrische voertuigen creëert een omgeving waarin private lease zich in sneltempo kan ontwikkelen tot een belangrijke pijler van de automarkt. Indien de overheid, naar analogie met de zakelijke markt, de elektrificatie dan ook nog bij particulieren actief zou ondersteunen, kan private lease uitgroeien tot een belangrijke hefboom voor de verduurzaming van het Belgische wagenpark.”