GROTERE ACCU EN VERHOOGDE EFFICIËNTIE
De allereerste elektrische Lexus blaast nog maar net twee kaarsjes uit of hij krijgt al een grote update. Die was nodig om een mouw te passen aan zijn achilleshiel, namelijk een te beperkt rijbereik. Tegelijk introduceert de RZ een ‘steer-by-wire’-stuurwiel – of toch in de F Sport-versie, die eveneens nieuw is.
De Lexus RZ werd in 2023 gelanceerd als premium challenger voor modellen als de Audi Q4 e-tron, BMW iX3 en Tesla Model Y. Maar hij is niet echt geslaagd in zijn commerciële missie, mogen we wel stellen. Niet omdat hij qua comfort, uitrusting of looks niet zou kunnen opboksen tegen zijn rivalen, maar wel door een flagrant gebrek aan rijbereik. 64 kWh aan netto accucapaciteit volstond nauwelijks om de kaap van 300 kilometer te ronden in de praktijk, en al helemaal niet in de winter.
De update voor modeljaar 2026 focust dus vooral op dit aspect. De belangrijkste veranderingen zijn de introductie van efficiëntere elektromotoren en een tot 71 kWh uitgebreide accu met een nieuwe celstructuur, die kan rekenen op een beter thermisch beheer. Resultaat: een WLTP-range die met bijna 100 kilometer stijgt tot 568 kilometer, of toch in het geval van de versie met enkele motor en 18 duim grote velgen.
Wij deden een test met de RZ 500e, die middelste variant. Die drijft de vier wielen aan met twee elektromotoren van 167 kW elk – goed voor een 0-naar-100-sprintpotentieel van 4,6 seconden. Dat is voor de meeste Lexus-rijders misschien overbodig veel power, maar hij wordt wel in perfecte banen geleid door het Direct4-systeem. Dat verdeelt het vermogen variabel tussen de voor- en achterwielen naargelang van de situatie.
Resultaat: de RZ 500e neemt bochten als op rails. Ook de besturing doet zijn duit in het zakje. Voor extra rijplezier zorgen de ‘flippers’ aan het stuur, waarmee je de mate van motorrem (en dus regeneratief remmen) kunt regelen. De sterkste stand had niettemin nog wat sterker gemogen, want de vertraging blijft relatief beperkt.

Standaard wordt de RZ met een klassiek rond stuurwiel geleverd, maar als alternatief kun je voor het ‘vlinderstuur’ gaan (standaard op de F Sport, optie op de RZ 500e Privilege Line). Dat is niet mechanisch verbonden met de voortrein, maar geeft louter digitale signalen door aan enkele actuatoren. Vandaar de benaming ‘steer-by-wire’.
Het ‘juk’ stuurt erg direct en je voelt je een halve F1-coureur, maar de variabele ontdubbeling en bekrachtiging zorgen soms voor vreemde reacties. Als je een rotonde al accelererend verlaat, moet je soms ‘tegensturen’. Je weet ook niet wat de voorwielen aan het doen zijn en dus heb je nooit het gevoel de auto helemaal te beheersen.
De krachtigere accu kan voortaan ook sneller laden, en dan zeker bij lage temperaturen. Dat is te danken aan de mogelijkheid om de batterij voortaan voor te verwarmen. Dat kan ofwel manueel, ofwel automatisch, als je de navigatie gebruikt en de laadstops ‘accepteert’. Lexus introduceerde immers een EV-specifieke routeplanner. Op basis van de accustatus worden oplaadlocaties gesuggereerd en als routepunten weergegeven met een knipperend pictogram.
Nog een mooie upgrade betreft de standaard meegeleverde boordlader van 22 kW. Hij halveert de laadtijd aan een gewone publieke laadpaal (die dat vermogen kan afleveren) tot 3,5 uur. Helaas verandert dat niets aan de wat ongelukkige positie van de laadpoort, achter het linker voorwiel. Wat we verder nog onthouden? Dat de RZ erg stil rijdt, veel plaats biedt op de achterbank en standaard erg riant is aangekleed. Prijzen zijn er nog niet. Je kunt deze Lexus sowieso pas tegen het jaareinde gaan ontdekken bij de dealer.
Technische fiche
Lexus RZ 500e
Aandrijving Elektrisch
Systeemvermogen 280 kW (380 pk)
Transmissie 1 versnelling, 4×4
0-100 km/h 4,6 sec.
Accu-inhoud 77 kWh (bruto)
Elektrisch rijbereik +/- 500 km (WLTP)
Vanafprijs Nog niet bepaald