Belgisch gamingbedrijf heeft hoofdkwartier in Aalst
Gaming en sportweddenschappen blijven razend populair. Heel vaak gaan achter die spellen buitenlandse organisaties schuil die zich niets aantrekken van de Belgische wetgeving ter zake of zelfs illegaal opereren. Napoleon, met hoofdkwartier in Aalst, pakt het doelbewust anders aan: “Wij zijn een bedrijf dat in België verankerd is, dat een veilige en gecontroleerde omgeving om te gokken aanbiedt, en dat lokaal engagement opneemt via sportsponsoring.”
‘Brood en spelen’, ze maken al sinds de Romeinen deel uit van onze cultuur. Om ervoor te zorgen dat kansspelen, loterijen en weddenschappen op een faire manier georganiseerd worden, werd in 1999 de Kansspelwet uitgevaardigd. Een van de lokale operatoren die binnen dat kader actief is, is Napoleon, een aanbieder van casino- en sportspelen met hoofdzetel in Aalst.
General manager Philippe Joos: “Ons avontuur startte reeds 40 jaar geleden. Sinds 2021 maken we deel uit van de internationale groep Superbet. In België tellen we zo’n 300 medewerkers die onder leiding van een lokaal management instaan voor ons online platform met sportweddenschappen en casinospelen en de uitbating van het Napoleon Casino Knokke en 20 spelarcades langs grote invalswegen. Ons online platform werd volledig intern ontwikkeld en we blijven ook verder inzetten op technologische innovatie om onze omgeving veilig en gebruiksvriendelijk te houden.”
Als legale aanbieder van kansspelen moet het bedrijf aan een hele reeks voorwaarden voldoen en de speler ook beschermen. “Een speler moet zich bij ons registreren met zijn identiteitskaart, zowel online als in de fysieke speelhallen. Op dat moment gebeurt er een check met de database van de Nationale Bank: mensen die in schulden zitten of om een andere reden niet mogen spelen, worden geweigerd”, geeft Philippe Joos aan. “Een tweede beveiliging zit in het feit dat je niet kan deelnemen met een creditkaart. Zo vermijden we dat mensen zouden spelen op afbetaling.”
Om die checks and balances in het systeem op een efficiënte manier te organiseren, maakt het bedrijf gebruik van technologie. “Elke keer als een speler inlogt, gebeurt er een controle. Spelers kunnen ook zelf limieten bepalen of zichzelf uitsluiten. Naast de wettelijke beperkingen, gaan we nog een stap verder. Zo maken we gebruik van een AI-tool die het online speelgedrag van onze deelnemers monitort. Als dat te sterk afwijkt van de standaard, nemen we contact op met die speler. Indien nodig, kan dat ook leiden tot een uitsluiting van onze kant. Ook in ons casino en in de arcades zijn er trouwens medewerkers die toezien op een veilig speelgedrag”, aldus Joos.
Als lokale speler heeft het bedrijf zich geprofileerd in sportmarketing en -sponsoring. Marketing director Ziggy Pruvoost: “Het meest visibel is natuurlijk onze shirtsponsoring van het wielerteam Soudal Quick-Step en de eersteklassevoetbalclubs Anderlecht en Essevee Zulte Waregem. Omwille van striktere regelgeving mag ons logo enkel nog in klein formaat op voetbalshirts komen. Maar we blijven resoluut voorstander van sportsponsoring, vanuit ons lokaal engagement.”
“We bieden supporters nu ook – via een aparte business line – de gratis Napoleon Score app aan, met live scores en statistieken van de Jupiler Pro League. Die app is puur informatief en heeft geen enkele link met kansspelen”, stelt Ziggy Pruvoost.
Na de coronapandemie besliste het bedrijf om ook amateurclubs te ondersteunen. “We hebben gemerkt dat zij het steeds moeilijker krijgen om financieel rond te komen. Daarom hebben we al meer dan 1.000 teams gratis voetbalshirts aangeboden. Die campagne zetten we door voor het seizoen 2025-2026. Zo’n 500 teams zullen een shirt met Napoleon Score kunnen dragen”, geeft Pruvoost aan. “Daarnaast maken we ook middelen vrij voor een reeks sociale doelen zoals de Levensloop Run Aalst of De Warmste Week.”
Napoleon kijkt met vertrouwen naar de toekomst. Philippe Joos: “Wij staan er misschien niet om bekend, maar we zijn wel degelijk een verantwoord technologiebedrijf met ambitie. We blijven investeren om via ons platform een veilige, gebruiksvriendelijke en gecontroleerde omgeving voor entertainment aan te bieden. Daartoe zoeken we nog nieuw talent, dat de kans krijgt om door te groeien. En daarnaast kijken we uit naar de renovatie en uitbreiding van het Casino Knokke, die tegen 2028 klaar zou moeten zijn.”