De uitdagingen voor zelfstandige installateurs van keukens en sanitair zijn niet min. Naast technologische evolutie en digitalisering, nemen ook de verwachtingen van klanten toe. Wie in het hogere marktsegment concurrentieel wil blijven, moet dus mee evolueren en kunnen opschalen. Daar biedt Brio Group een platform voor: “Ons doel is zelfstandige installateurs van keukens en badkamers en interieurbouwers samen te brengen in één sterke groep, zonder afbreuk te doen aan hun zelfstandig ondernemerschap.”
De kennis van de vakman combineren met de kracht van een keten. Dat is al 12 jaar lang de missie van Brio Group. De aankoopgroepering biedt intussen ondersteuning aan meer dan 160 zelfstandige installateurs en vaklui in keuken, sanitaire en interieur. Peter Vanthienen: “De sanitaire wereld in België wordt gedomineerd door enkele groothandels, de keukenwereld is voor 60% in handen van retailgroepen. Wij geloven in het vakmanschap en de kwaliteit van de zelfstandige ondernemer en willen hem helpen om een tegengewicht te vormen. Via ons netwerk van leveranciers en onze partners zoals het voorraadplatform E.C.K. en Heylen Group, kunnen wij hen snel kwalitatieve producten leveren tegen een interessante prijs.”
Binnen het Brio-netwerk zitten leveranciers van keukentoestellen, hout, tabletten, kranen en alle sanitaire voorzieningen. “De vakman kan bij ons terecht voor technisch advies en een productgamma op maat, terwijl hij toch zijn eigen identiteit behoudt. Hij kan zich dus echt focussen op zijn core business. Tegelijk vormen we als intermediair een brug voor de leverancier die vlot en makkelijk de zelfstandige vakman kan bereiken”, aldus Peter Vanthienen.
“Binnen de groepsaankoop luisteren we steeds naar de behoefte van onze partners. Zo kunnen we specifieke producten opnemen in het gamma, als daar vraag naar is. We hebben ook al een groepsaankoop voor bedrijfswagens opgezet, omdat daar nood aan was. Zo geven we onze rol maximaal invulling: samen sterker, samen beter!”
Voor de installateurs is zo’n ondersteuning welkom. Heel wat kleinere bedrijven worden geconfronteerd met de uitdaging om de juiste vaklui te rekruteren en hun werking verder te professionaliseren. “We zien duidelijk dat er grotere kmo’s ontstaan, waarbij zelfstandigen zich beter organiseren om de vruchten te plukken van digitalisering en automatisering”, weet Caroline Dries. “Maar wij willen ervoor zorgen dat ook kleinere bedrijven mee kunnen. Met onze Brio Academy organiseren we diverse opleidingen en praktische workshops. Denk aan een opleiding rond employer branding, het inzetten van sociale media of een sales training.”
Op geregelde tijdstippen worden ook events georganiseerd in samenwerking met de leveranciers. “Of het nu gaat om kleurtrends, led-verlichting of slimme toestellen, het is belangrijk dat onze vaklui mee zijn met de jongste trends. Via inspiratiedagen in concept stores of een bedrijfsbezoek bij een leverancier maken de ondernemers kennis met de nieuwste producten, technieken en technologieën, zodat ze die vervolgens ook in hun gamma en hun advies aan klanten kunnen opnemen. Zeker nu de evolutie naar totaalprojecten qua interieurinrichting is ingezet, moet de kennis van de vakman breder gaan dan ooit tevoren. Wij helpen de installateur daarbij futureproof te worden.”
De groep ondersteunt de ondernemers desgewenst ook met marketingtools. “We weten dat online aanwezig zijn vandaag primordiaal is. Maar ook op andere marketingvlakken kunnen we onze vakman ondersteunen. Samen met onze communicatiepartner helpen we hem alle digitale en offline marketingmogelijkheden ontdekken en zorgen we voor een uitwerking op maat”, geeft Caroline Dries aan.
Peter Vanthienen wijst erop dat Brio Group zijn rol als consultant nog verder ziet gaan: “We leren onze vaklui dat ze ook hun cijfers in de gaten moeten houden en helpen hen met strategisch advies om te groeien in de juiste richting. We willen immers dat ze de waarde van hun bedrijf uitbouwen, met het oog op een toekomstige verkoop of consolidatie voor ze met pensioen gaan. Die rol van onafhankelijk strategisch consultant zullen we zeker verder uitbouwen in de toekomst.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Brio Group.