Toen Luc Dedroog bij Cegeka terechtkwam, werkten er slechts een honderdtal mensen. Vandaag stelt de Limburgse IT-groep 9000 personen tewerk. Dedroog maakte dus pijlsnelle groei mee. Ondertussen leidt hij hun activiteiten rond digitale werkplekken. Artificiële intelligentie staat hierbij op het punt om kantoren te veranderen. Tegelijk waarschuwt Dedroog om welzijn niet uit het oog te verliezen.
Werken doen we vandaag lang niet enkel vanop kantoor. We doen het thuis, op kantoor of zelfs op café. We werken vanop onze smartphone, laptop en desktop. Sinds de COVID-19 pandemie gaan we naar een digitale werkplek. Dedroog kan daarover meespreken, hij is Global Director Digital Workplace bij Cegeka.
“Voor de uitbraak van COVID-19 had je traditionele digitale werkplekken. Hier gebeurde alles intern op een bedrijfsnetwerk dat enkel toegankelijk was op kantoor. Sinds de pandemie werken we overal, vanop allerhande persoonlijke en professionele apparaten.”
Cegeka ondersteunt organisaties bij het uitbouwen van zo’n digitale werkplekken. Maar tegelijk gaan ze een stapje verder. “We onderscheiden ons door onze focus op cybersecurity”, stelt Dedroog. “Maar tegelijk kunnen we ook buigen op onze expertise met nieuwe technologie, zoals AI.” Digitale werkplekken veranderen tegenwoordig namelijk in sneltempo. Microsoft introduceert bijvoorbeeld AI-tools in hun bedrijfssoftware, zoals een digitale assistent. “Die heet Copilot”, legt Dedroog uit. “Beeld je bijvoorbeeld in dat je met een collega enkele documenten uitwisselde, via Teams, mail en SharePoint. Copilot kan al die kanalen voor je doorzoeken, de documenten naar boven brengen en zelfs een samenvatting ervan schrijven.”
Dat is een serieuze verschuiving. “De laatste dertig jaar veranderde kantoorsoftware niet radicaal. Er zijn meer features gekomen, maar uiteindelijk was dat een evolutie, geen revolutie. AI biedt nu wel een radicale breuk.” Productiviteit is niet het enige waar Dedroog op let bij digitale werkplekken. Ook welzijn treedt steeds meer op de voorgrond. “Tegenwoordig kunnen we bijvoorbeeld HR waarschuwen dat, op basis van informatie uit onze tools, een werknemer naar een burn-out gaat.”
Voor Cegeka gaat de digitale werkplek dus over welzijn én productiviteit. “Onze klanten zijn de IT-managers, en we ontzorgen hen”, besluit Dedroog. “Toch staat de eindgebruiker centraal. We zorgen ervoor dat zij hun job zo vlot en productief mogelijk doen.”