Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
We moeten als kmo meer onze stempel drukken
Peter Perquy

We moeten als kmo meer onze stempel drukken

De markt waarin we als modehuis actief zijn, evolueert continu. Als producent dragen we een verantwoordelijkheid voor alles wat we op de markt brengen, en moeten we verduurzamen. Dat is evident. En dat brengt wel wat uitdagingen met zich mee. Mijn ervaring is echter dat je er als kmo-ondernemer niet alleen voor staat. Ik vind zelfs dat we nog meer met concullega’s moeten overleggen. Niet om al onze keukengeheimen te delen, maar wel om gemeenschappelijk oplossingen te vinden voor de uitdagingen en onze sector vooruit te helpen.

Ons modehuis wordt vandaag geconfronteerd met meerdere uitdagingen door de tendensen in de markt. We zitten bijvoorbeeld nog steeds niet op het omzetniveau van voor corona. We zijn continu bezig om onze producten beter te laten aansluiten op de vraag van de consument, die veeleisend is. Daarom onderging ons merk Terre Bleue een complete restyling, van logo, over kledij tot de stijl van de campagne. Hiermee proberen we om, naast onze trouwe klanten, meer nieuwe klanten aan te trekken. Want vroeger kocht een klant snel drie stuks of meer, vandaag is dat met moeite twee. We moesten er dus voor zorgen dat we meer klanten over de vloer krijgen om hetzelfde omzetniveau te halen.

Daarnaast verliezen we niet uit het oog dat we als bedrijf een grote verantwoordelijkheid hebben om aan de verduurzaming van onze maatschappij mee te bouwen. De mode is nu eenmaal een industrie waar er nog veel werk aan de winkel is en Europa legt de wetgevende lat significant hoger. Maar dat wil niet zeggen dat je daarom tevreden moet zijn met het wettelijke minimum. 

Wij willen beter doen. Dus bieden we een hersteldienst aan in onze winkels, werken we samen met verhuurplatform Dressr, experimenteren we met tweedehands en zijn we aan het bekijken hoe we al die initiatieven structureler kunnen incorporeren in onze strategie. Omdat we een verantwoord en duurzaam handelend bedrijf willen zijn. 

Toen de eerste principes van de Green Deal aan het licht kwamen, hebben ook wij achter onze oren gekrabd. Hoe moesten we daar als kmo mee aan de slag? We zijn daarom gaan kijken wat sectorfederaties organiseren, we gingen praten met collega’s en nemen nu ook deel aan werkgroepen rond de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, bijvoorbeeld … Dat blijkt bijzonder interessant en relevant. Want hoe meer vooraan je in de rij te staat, hoe gemakkelijker het wordt om mee te blijven met de evoluties. En zo kunnen we zelf ook mee de richting bepalen. We mogen dat niet overlaten aan de multinationals.

Peter Perquy
CEO Duror Fashion Group

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten