“In twee dagen tijd ontmoet je heel ondernemend West-Vlaanderen”
Op donderdag 10 en vrijdag 11 december 2025 wordt Kortrijk Xpo opnieuw dé ontmoetingsplaats voor ondernemend West-Vlaanderen. Bedrijvencontactdagen Kortrijk blaast dan 20 kaarsjes uit, een jubileum dat feestelijk in de verf wordt gezet. Bezoekers mogen zich verwachten aan een geanimeerde beursvloer en een openingsmoment met een feestelijk tintje. Maar de essentie blijft: twee dagen vol opportuniteiten om nieuwe B2B-contacten te leggen, relaties te verdiepen en deals te sluiten.
Wat in 1988 begon als een kleinschalig initiatief met een handvol pioniers, groeide uit tot een vaste waarde voor ondernemend West-Vlaanderen. Vandaag is het concept van Bedrijvencontactdagen een succesformule die in meerdere steden loopt, maar Kortrijk blijft de plek waar het verhaal begon én de editie die om de twee jaar weer tienduizenden ondernemers aantrekt. Voor velen is het een vaste afspraak in de agenda, omdat ze weten dat op deze beurs zaken worden gedaan.
De cijfers van de editie 2025 bevestigen het succes van het format: meer dan 520 exposanten, een bezoekersaantal dat allicht de kaap van 18.000 zal ronden en een netwerk van beslissingsnemers die hun agenda vrijmaken om erbij te zijn. Eén op drie bezoekers is CEO of zaakvoerder, 80% heeft een beslissingsrol in aankoopprocessen. “Dat betekent dat elke ontmoeting op de beursvloer meteen een kwalitatief gesprek kan opleveren. Hier leg je contacten die écht het verschil maken”, zegt brand manager Peter Vanbrackel.
Bedrijvencontactdagen onderscheidt zich van klassieke sectorbeurzen die vaak focussen op één niche. Het netwerkevenement brengt bedrijven samen uit uiteenlopende domeinen: industrie, logistiek, transport, toerisme, dienstverlening en meer. Net die diversiteit creëert kruisbestuiving en verrassende gesprekken. “Zowel exposanten als bezoekers zijn ondernemers. Dat maakt de gesprekken dubbel interessant: je doet zaken met bezoekers, maar evengoed met collega-exposanten”, aldus Peter Vanbrackel.
Het programma biedt naast spontane ontmoetingen ook doelgerichte netwerkkansen. Op de eerste dag staat traditioneel het openingsevent gepland, waar meer dan 500 West-Vlaamse ondernemers elkaar treffen in een informele setting. Dag twee staat in het teken van de populaire exposanten-speeddate, waar bedrijven tijdens korte pitches aftasten wat mogelijke samenwerking kan inhouden. “Dat is vaak de start van deals die je vooraf niet had voorzien. Het toont de kracht van ons concept: ondernemers samenbrengen en opportuniteiten blootleggen, ook buiten de eigen sector.”

Met het jobportaal speelt de beurs ook in op de krappe arbeidsmarkt. Exposanten met vacatures krijgen een visuele aanduiding bij hun stand, zodat bezoekers meteen zien waar opportuniteiten liggen. “Het biedt een laagdrempelige manier om nieuw talent te vinden. Een beursbezoeker kan informeel kennismaken zonder meteen zijn cv boven te halen. Dat menselijke aspect maakt het extra waardevol”, legt Vanbrackel uit.
De organisatie werkt nauw samen met Voka West-Vlaanderen, dat instaat voor randprogramma’s en inspirerende sprekers. “Die samenwerking benadrukt de sterke verankering in de regio en de focus op kwaliteit. Daarnaast wordt stevig geïnvesteerd in een uitgebreide reclamecampagne om nog meer ondernemers naar Kortrijk Xpo te trekken. Maar uiteindelijk blijft de grootste aantrekkingskracht het aanbod van onze exposanten zelf. Dat is breed, relevant en altijd de moeite waard.”
Intussen zijn er succesvolle edities in Antwerpen, Mechelen en Brugge, maar Kortrijk blijft de bakermat. “Het is een concept dat werkt. Niet voor niets rolden we het ondertussen uit naar andere steden, en wie weet wat de toekomst nog brengt. Toch blijft Kortrijk speciaal: hier is het allemaal begonnen, en hier blijven we hard gaan.”
Voor ondernemers is het dé afspraak van het jaar. “In twee dagen tijd ontmoet je het volledige ondernemend West-Vlaanderen. Het zou zonde zijn om er niet bij te zijn. En uiteraard gebeurt dat alles in de typische West-Vlaamse sfeer: zakendoen, netwerken én genieten van een hapje en een drankje”, besluit Peter Vanbrackel, brand manager bij Xpo Group.
Deelname als bezoeker is gratis, maar registratie via de website is verplicht. Gebruik als lezer van Business Vlaanderen de code BCD700.
Neem dan rechtstreeks contact op met Xpo Group.
Contact opnemen