Organisaties investeren steeds meer budgetten om online nieuw talent te rekruteren. Doordat er heel gericht op achtergrond en interesses kon worden geadverteerd, werden tot voor kort bepaalde doelgroepen bijna automatisch uitgesloten. Om dat aan te pakken heeft Meta, het moederbedrijf boven Facebook, Instagram en WhatsApp, zijn beleid aangescherpt. Wij vroegen aan sociale media experten Dora Gasia en Thijs Wostyn waar de valkuilen en opportuniteiten liggen voor bedrijven die rekruteren via sociale media.
Sociale media blijven groeien. De tijd dat een bedrijf enkel via een website communiceerde, behoort stilaan tot het verleden. “We hebben met z’n allen de weg naar sociale media gevonden, mede omdat platformen intuïtiever en toegankelijker zijn. De coronapandemie heeft die evolutie verder versneld, zeker in Vlaanderen. De achterstand die we bijvoorbeeld hadden ten opzichte van onze noorderburen, hebben we bijna volledig weggewerkt”, stelt Dora Gasia, zaakvoerder van This Is Not An Agency uit Gent.
Naast een inhaalbeweging op digitaal vlak, zorgde de pandemie eveneens voor een verlangen naar offline ontmoetingen. “Dat is logisch voor wie van de ene in de andere videomeeting duikt. Mensen zoeken in hun pauzemomenten elkaar op en checken enkel hun sociale media om belangrijke updates te lezen. In die korte tijdspanne moet je dus proberen hun aandacht te trekken, met een creatieve post, die volledig op jouw maat gesneden is. Maar dat wordt moeilijker, want Meta heeft een aantal restricties doorgevoerd om discriminatie aan te pakken.”
Zo worden alle rekruteringscampagnes op Facebook en Instagram op een andere manier behandeld en is het niet meer mogelijk om sterk te gaan diversifiëren. “Enerzijds zijn er minder advertentiemogelijkheden en werden vergelijkbare doelgroepen en retargeting onmiddellijk geblokkeerd. Anderzijds moet een organisatie voortaan aangeven dat de ingestelde advertentie HR-gericht is, waardoor er een aantal opties verdwijnen. Als je dat niet doet, riskeert Meta jouw bedrijfsaccount te blokkeren”, waarschuwt Thijs Wostyn, zaakvoerder van Social Taco uit Torhout.
Verder zullen campagnes ook geoptimaliseerd worden door Facebook zelf. “De ingestelde doelgroep zal breder zijn, waarna Meta zelf aan de slag gaat om te kijken wie mogelijks geïnteresseerd kan zijn. Dat zullen ze doen op basis van de gecreëerde content”, legt Wostyn uit. “Dus de eerste stap is altijd stilstaan bij welke soort content jouw doelgroep wil zien. De tweede stap is de inhoud zelf. Wees daarin concreet zodat Meta de kans krijgt om de tekst te optimaliseren. Op die manier haal je het maximum uit je marketingbudget.”
Om resultaat te halen zal een bedrijf dus meer kwalitatieve, authentieke content moeten creëren. “Mensen weten dat ze vandaag snel van job kunnen veranderen. Maar vaak gaan ze pas op een aanbod in als ze zich ook kunnen vinden in de heersende bedrijfscultuur. En wie anders dan de medewerkers zijn het uithangbord van die bedrijfscultuur? Bombardeer hen dus tot ambassadeur. Met tien goeie getuigenissen bereik je al snel 20.000 mensen. Mits de juiste strategie en doordachte content zal sociale media dus een ongelooflijk efficiënt instrument blijven”, besluit Dora Gasia.