Traditioneel werd er pas over marketing nagedacht nadat een product bijna volledig op punt stond. Het huidige consumentenpatroon, dat wordt gekenmerkt door een steeds toenemende mate van maatschappelijk bewustzijn, vraagt echter om een benadering waarbij de marketing al van bij het begin van het ontwikkelingsproces van nieuwe producten wordt betrokken. Plug branding agency speelt hierop in.
De laatste jaren heeft een fundamentele verschuiving plaatsgevonden in de manier waarop consumenten producten benaderen. Duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid worden steeds belangrijker, en kwaliteit is niet langer de enige reden waarom we voor iets kiezen. Deze bewustere kijk op onze leefwereld bracht de voorbije jaren een wind van vernieuwing in de markt. Transparantie en openheid over het eigen productieproces en ambities, en de impact van een product op onze omgeving, wonnen hierdoor steeds meer aan belang.
Als reactie op deze veranderingen heeft Plug branding agency zijn rol uitgebreid. Het kan nu vanaf de start van de productontwikkeling ingeschakeld worden, waardoor het een diepgaande impact kan hebben op de uiteindelijke marktpositionering.
“Daar waar we vroeger bij een product werden betrokken nadat het al bijna volledig was ontwikkeld, zitten we vandaag als het ware mee in de cockpit van onze klanten. We denken van bij de ontwerpfase mee na en bepalen actief mee in welke richting er uiteindelijk wordt gestuurd”, klinkt het bij zaakvoerder Bert Bartsoen.
“Dit strategische denken leidde bijvoorbeeld tot de succesvolle introductie van de lactose USP bij Flandrien Kaas, waarbij we niet alleen zorgden voor een sterk merk, maar ook voor een product dat perfect inspeelt op de huidige marktbehoeften”, gaat hij verder. “Een ander voorbeeld zijn de waterdoorlatende tegels van Cobefa. Zij hebben, in samenspraak met ons, een assortiment grasdallen ontwikkeld dat niet enkel waterdoorlatend en kwalitatief hoogstaand is, maar ook architecturaal mooi. Kortom, een nieuw merk ontdekte zijn unieke positie in de markt.”
Deze afstemming van de marktvraag op het toekomstige productaanbod kan in de praktijk enkel maar worden gerealiseerd door een uitbreiding van de werking. “De rol van Plug gaat nu veel verder dan enkel branding en marketing. Als co-creërende partner ondersteunen we onze klanten bij het vormen van hun bedrijfsdoelstellingen en strategieën, wat resulteert in producten en diensten die echt aansluiten bij de hedendaagse marktvragen”, klinkt het.
“In feite kan je onze werkwijze vergelijken met die van een goede accountant. Wanneer je die als ondernemer onder de arm neemt, verwacht je ook dat die aan de slag gaat met de aanwezige informatie en op basis daarvan werkbare constructies en oplossingen uitdenkt.”
Deze shift heeft ook een duidelijke invloed op de klantenportefeuille. “Net omdat we voelen dat deze tendens zich in de hele economie voltrekt, zijn we tegenwoordig in zowat alle sectoren aanwezig”, aldus Bartsoen, die meteen ook wijst op de vergaande impact van deze evolutie op de eigen medewerkers. “De skillset die we vandaag vragen – namelijk het leren vangen van de temperatuur van de markt – is uitermate complex. Daarom is het belangrijker dan ooit dat iedereen individuele coaching krijgt.”
Door hierop in te zetten, wil Plug zijn proactieve rol kunnen blijven opnemen, en dit zowel intern als naar de klanten toe. “Plug blijft zich voortdurend ontwikkelen en speelt in op de nieuwste markttrends, waardoor het bureau altijd voorop loopt in het bieden van relevante en vooruitstrevende oplossingen voor zijn klanten”, besluit Bert Bartsoen optimistisch.
Neem dan rechtstreeks contact op met Plug branding agency.
Contact opnemen