“Binnenkort vieren we onze 1000ste geïnstalleerde laadpaal”
Elektrische laadpalen zijn vandaag bijzonder gegeerd. Die stijgende vraag plaatst sommige installateurs voor grote operationele uitdagingen. Dat is niet het geval bij Certipower, een succesvolle start-up die dankzij een duidelijke visie klaar is voor een nieuwe groeiversnelling.
In 2020 richtten Emmanuel Bekaert en Geert Degroote, allebei gepokte en gemazelde ondernemers, Certipower op. Deze start-up, die laadpalen installeert voor Vlaamse bedrijven, is twee jaar na de oprichting een onbetwistbaar succes. “Binnenkort vieren we ons duizendste laadpunt en we blijven groeien. Naast ons team van ondertussen tien werknemers hebben we nog enkele openstaande vacatures”, vertelt CEO Geert Degroote.
Dit succesverhaal is vooral een gevolg van de specifieke positionering op de markt. Zo richt het bedrijf zich op wat ze zelf bestempelen als de “tussenlaag” van de energiemarkt, tussen de internationale energiereuzen enerzijds en de lokale elektriciens anderzijds. “Terwijl de lokale installateurs niet in staat zijn om op bedrijfsniveau diensten te verlenen en om zich bezig te houden met zaken als de opvolging van het energiebeheer van de gemiddelde Vlaamse onderneming, hebben de grote internationale bedrijven te weinig oog voor de specifieke vragen van de typische kmo. Daar zat dus een gat in de markt, dat wij doelbewust proberen op te vullen”, verduidelijkt Degroote.
Deze positionering is zeker in Vlaanderen interessant, omdat de overgrote meerderheid van de Vlaamse bedrijven tot deze tussenlaag behoort. Bovendien is mobiliteit bij ons vaak een deel van het verloningspakket en zijn hier dus op korte termijn de grootste winsten te boeken richting een geëlektrificeerde toekomst. Zo ziet Certipower bijvoorbeeld veel heil in het systeem waarbij bedrijven laadpalen laten installeren bij hun werknemers thuis, en vervolgens ook de elektriciteitskosten die gepaard gaan met deze laadbeurten op zich nemen. “Dit komt neer op een herdenking van het huidige systeem van de tankkaart”, legt Degroote uit.
Een tweede factor die dit succes verklaart, is de doelbewuste keuze voor slimme laadpunten. Dit betekent dat ze steeds zijn uitgerust met technologie die op een intelligente manier kan inspelen op de budgettaire realiteit. Zo zullen de laadpalen zelf weten wanneer optimaal gebruik kan gemaakt worden van nachttarief en zullen pieken worden afgevlakt. Degroote: “Op die manier kunnen we onze klanten optimaal ontzorgen, zeker met de komst van het capaciteitstarief in het vooruitzicht. Het iets hogere prijskaartje van de laadpaal weegt op lange termijn dus zeker niet op tegen de grote voordelen van dit systeem met lagere energiekosten.”
Certipower zag de voorbije twee jaar heel wat verschuiven in de markt en benadrukt dat we nog maar aan het begin van de versnelling zitten. “De urgentie van de klimaatuitdagingen en het ambitieuze fiscale kader rond de elektrificatie van bedrijfswagens zullen de komende jaren voor een nog grotere rush op laadpalen zorgen”, aldus Degroote. Zo werd onlangs aangekondigd dat de fiscale aftrekbaarheid van 200 procent voor bedrijven die kiezen voor laadinfrastructuur en deze deels publiek beschikbaar maken, is verlengd tot 31 maart 2023. “Wie gebruik wil maken van de bestaande voordelen, raden wij daarom aan om zo snel mogelijk de nodige stappen te ondernemen”, gaat Degroote verder.
Dit soort maatregelen zal de bestaande problemen in de toevoerketen enkel maar doen toenemen. Maar omdat Certipower van bij de oprichting anticipeerde op deze versnellingsgolf, verwacht het geen operationele moeilijkheden de komende maanden. “We hebben bewust werk gemaakt van een grotere voorraad, duidelijke processen en gepaste IT-systemen. Anders dan sommige andere spelers in de markt, zullen wij geen slachtoffer worden van onze groei en de verdere professionalisering van de laadpalenmarkt met succes doorstaan”, besluit een ambitieuze Degroote.