OOK LAMBORGHINI GAAT AAN DE STEKKER
Ook een merk als Lamborghini ontsnapt niet aan de Europese uitstootregels. Tegelijk is het aan zichzelf en zijn publiek verplicht om minstens acht cilinders onder de motorkap te monteren. Resultaat: de Urus SE, een plug-in hybride super-SUV met 800 pk en een (zeer) theoretische CO2-uitstoot van 51 g/km.
De Urus gaat al mee van 2018. Een esthetische en technische update was dus op zijn plaats. Die kwam er vorig jaar ter gelegenheid van de introductie van de SE: de plug-inhybride afgeleide van de S-versie. Je herkent hem onder meer aan de nieuwe koplampen met markante lichtsignatuur waarin de zwiepstaart van de Lambo-stier zit verwerkt.
De SE combineert de 4.0 V8 biturbo van het huis met een elektromotor om zich te ontpoppen tot de krachtigste Urus ooit. Het systeemvermogen bedraagt liefst 800 Nm en het koppel werd opgekrikt naar 950 Nm. Ondanks een meergewicht van zo’n 300 kilo, dat vooral is toe te schrijven aan de aandrijfbatterij, zoeft de Urus SE nog sneller van nul naar honderd dan de S. In 3,4 seconden om precies te zijn.
Lamborghini biedt tal van mogelijke afwerkingen. Van gifgroen over mat brons tot elektrisch blauw: je kan kiezen uit ruim 130 kleuren. Ook voor het interieur zijn er bijzondere mogelijkheden, zeker als je voor de Ad Personam-personalisatie gaat. Dit is de ultieme kruising tussen industriële high-tech en hoogstaand ambachtswerk.
Eens gezeten in het sportieve meubilair wordt je oog verleid door edele materialen, knappe sierstiksels en aan passagierszijde het Lamborghini-logo. Je kan niet anders dan het aanraken. Deze Urus nodigt uit om te genieten met al je zintuigen. Op de achtergrond ronkt de V8. Tijd om hem de sporen te geven.
Meteen valt op hoe levendig deze 2,5 ton zware SUV overkomt. Een deel van de verklaring schuilt in de variabele verdeling van het aandrijfkoppel tussen de voor- en achteras. Ook links-rechts kan hij vectorieel tewerk gaan dankzij het elektronische sperdifferentieel met beperkte slip op de achteras. Daarmee creëer je overstuur wanneer je dat wil. Hoever je buiten de lijntjes kunt kleuren, hangt af van de gekozen rijmodus.
Met de introductie van de hybride aandrijflijn worden de zes rijmodi van de Urus – Strada, Sport, Corsa, Neve, Sabbia en Terra – gecombineerd met vier Electric Performance Strategies (EPS). Deze rijmodi hebben niet alleen invloed op de ontplooiing van het vermogen en het stuurgevoel, maar ook op de werking van de adaptieve ophanging.
De 22-duimers van onze testauto ten spijt, lijkt de Urus SE goed overweg te kunnen met putten en bulten als je de Strada-modus kiest. In Corsa-modus kun je rekenen op de sportiefste settings van alle rijcomponenten… en op de leukste motorsound. De V8 grolt als een hitsige bergleeuw, terwijl de ophangingselektronica de koets perfect beheerst in snelle bochten.
Dit alles maakt de Lamborghini Urus SE bijzonder veelzijdig en geschikt voor dagelijks verkeer. Hij is bovendien ruim vanbinnen, al wordt een deel van het koffervolume opgesoupeerd door de aandrijfbatterij. Die is met zijn inhoud van 25,9 kWh in theorie goed voor ruim 60 kilometer emissievrij en decibelarm rijplezier. Handig als je als een dief in de nacht wil aankomen of vertrekken. Al blijft dat met de looks van de Urus geen sinecure.
Mocht de Urus SE één gram CO2 per kilometer minder uitstoten, dan was hij 75 procent fiscaal aftrekbaar. Met zijn 51 g/km
wordt hij vandaag gecategoriseerd als “fake hybride”. Ach, het zal de zakelijke Urus SE-koper mortadella wezen. Die ligt niet wakker van enkele duizenden euro’s profijt of niet. Al zeker niet op een aankoopbedrag van minstens 270.735 euro.
Technische fiche
Aandrijving Benzine (4.0 V8) + elektrisch
Systeemvermogen 588 kW (800 pk)
Transmissie 8-trapsautomaat, 4×4
0-100 km/h 3,4 sec
CO²-uitstoot 51 g/km
Elektrisch rijbereik +/- 60 km
Vanafprijs € 270.735 btw inclusief