Waarom de autodealer onmisbaar blijft in het e-commerce tijdperk
Autogroep de Schaetzen is al meer dan zeven decennia een vertrouwde naam in Limburg. Wat in 1953 begon als een bescheiden Ford-garage in Hasselt, groeide uit tot een veelzijdige autogroep, met zeven vestigingen en ruim honderd medewerkers. Ondanks die groei blijft het familiale karakter van het bedrijf centraal staan. “Onze waarden zijn nog altijd dezelfde als 75 jaar geleden”, klinkt het bij Christophe de Schaetzen, die vandaag samen met zijn vader Patrick de groep leidt.
De groei van Autogroep de Schaetzen verliep zowel via natuurlijke groei als via gerichte overnames. In zijn zeven vestigingen verkoopt de groep jaarlijks zo’n 3.000 voertuigen, nieuw en tweedehands, en verzorgt hij meer dan 18.000 onderhoudsbeurten. “De merken Ford, Mazda, Hyundai en KGM vormen de kern van ons aanbod, waarmee we zowel particuliere als professionele klanten bedienen. Naast verkoop verhuren we ook wagens en minibussen, en beschikken we over twee erkende carrosseriebedrijven in Alken en Dilsen-Stokkem”, vertelt Christophe de Schaetzen, de derde generatie binnen het familiebedrijf.
Intussen steeg het aantal medewerkers tot 104, wat de noodzaak van een professionelere organisatiestructuur met zich meebracht. “Zo stelden we recent een hr-manager aan om de bedrijfscultuur breed uit te dragen en nieuwe medewerkers gericht te begeleiden. We kijken er echt naar uit om op het volgende personeelsfeest al onze medewerkers, dagelijks verspreid van Dilsen tot Lommel, samen te brengen.”
Wat klanten vooral appreciëren, is de persoonlijke aanpak van het familiebedrijf. De aankoop van een wagen blijft voor velen een grote investering, en hoewel het online luik steeds belangrijker wordt, blijft de fysieke showroom onmisbaar. “Mensen willen de wagen voelen, testrijden en vooral goed geïnformeerd worden, zeker als het over elektrische voertuigen gaat. Ook persoonlijke uitleg over financiering of leasing speelt vaak een doorslaggevende rol”, vult Wouter Doucet, Sales & Marketing director Autogroep de Schaetzen, aan.
In een tijd waarin verandering de enige constante is, kiest Autogroep de Schaetzen bewust voor continuïteit in waarden en service. “Dat is misschien wel onze grootste kracht. Voor veel kopers is een vlotte, bereikbare service na de aankoop dé reden om voor een lokale dealer te kiezen.”
Een onmiskenbare trend is de elektrificatie van het wagenpark. Onder druk van Europese regelgeving, en gedreven door veranderend consumentengedrag, evolueert het aanbod van Autogroep de Schaetzen mee met de markt. De groep merkt ook dat de particuliere markt nu stilaan volgt. “Kleine, goedkope benzinewagens verdwijnen stilaan uit het gamma en maken plaats voor een betaalbaar, elektrisch alternatief”, gaat Wouter Doucet verder.
Toch blijft de laadinfrastructuur voor veel mensen nog een drempel. Om die te verlagen, heeft Ford momenteel een actie waarbij klanten bij aankoop van een elektrische wagen een gratis laadpaal krijgen (installatie niet inbegrepen). “Want de ultieme luxe is thuiskomen, de wagen aansluiten, en de volgende ochtend vertrekken met een volle batterij. We zien ook dat de installatie van zonnepanelen de overstap naar elektrisch rijden logisch én haalbaar maakt”, legt Christophe de Schaetzen uit.
Binnen het technische team leidt de autogroep zijn eigen mensen op voor deze nieuwe realiteit. “We zijn continu op zoek naar versterking, maar ervaren vakmensen zijn schaars. Daarom scholen we onze klassieke techniekers om tot EV-specialisten, wat niet alleen technische training vereist, maar ook een andere manier van denken.” Op termijn komen er nog nieuwe technologieën op ons af, zoals autonoom rijden, in de verre toekomst, en bidirectioneel laden, op relatief korte termijn. Hierbij fungeert de wagen als thuisbatterij. “Zo worden mensen minder afhankelijk van energieleveranciers.”
Toch blijven eigendom en mobiliteit een gevoelig punt in België. “We dachten allemaal dat het wagengebruik zou evolueren naar abonnementsformules, maar in de praktijk zien we dat de Belg zijn eigen wagen blijft koesteren. Hij wil op elk moment kunnen vertrekken, zonder te moeten plannen”, concludeert Christophe de Schaetzen. “En precies daarom blijft de autodealer een onmisbare schakel in de mobiliteit van morgen.”