DE GROTE WESTERSE AUTOMERKEN GEVEN TEGENGAS
Vaak krijgen de Westerse constructeurs het verwijt dat ze enkel maar dure elektrische auto’s aanbieden. Laat 2024 het jaar zijn dat verandering brengt: er zitten heel wat interessante EV’s in de pijplijn en neen, ze worden niet in China gebouwd.
Als er één constructeur in Europa het pad heeft geëffend voor elektrisch rijden, dan is het wel Renault: de Zoë is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Toch besloot Renault om het over een andere boeg te gooien met zijn opvolger. Die oogt net zo guitig als het model waarop hij geïnspireerd werd: de legendarische R5 uit 1972.
De elektromotor onder de kap van de Renault 5 E-Tech Electric stelt het zonder permanente magneten, waardoor hij geen zeldzame aardmetalen vereist. Dankzij de optimale ruimtebenutting kon er ook een accu van 52 kWh in de bodem verwerkt worden, goed voor een rijbereik van 400 km. Die laatste kan op termijn als thuisbatterij fungeren dankzij de bidirectionele boordlader. Zijn instapprijs duikt onder de € 25.000.
De Citroën C3 kennen we als een betaalbare, monovolume-achtige stadswagen. De nieuwe generatie breekt met deze traditie en tapt duidelijk uit het cross-overvaatje. De rijpositie in de nieuwe C3 is dan ook 10 cm hoger dan in de gemiddelde stadsauto in het segment. Dat is ook het gevolg van het feit dat de accucellen ergens een plaatsje moeten vinden.
De aandrijving van de ë-C3 wordt verzekerd door een elektromotor van 83 kW die zijn energie haalt uit een Lithium-ijzerfosfaataccu (LFP) van 44 kWh. Volgens de WLTP-methode zou hij daarmee 320 kilometer ver geraken. En het prijskaartje? Dat bedraagt € 23.300. Du jamais vu in het segment van de polyvalente elektrische stadsauto’s, waar je tot voor kort minstens 30k op tafel moest leggen om iets gelijkaardigs in huis te halen.
Fiat maakt zijn comeback in het segment van de kleine cross-overs met de elektrische 600e. Die heeft technisch niets te maken met zijn broertje, de 500e, want hij werd gebaseerd op het platform van de Peugeot e-2008 en de nieuwe Jeep Avenger. Ook hier wordt de dienst uitgemaakt door een elektromotor van 156 pk en een accu van 54 kWh, die goed zou moeten zijn voor 400 km emissievrij rijplezier.
Interessant weetje: Fiat biedt zijn nieuwe modellen voortaan niet langer in grijstinten aan. Klanten kunnen enkel kiezen uit frisse kleuren … maar zwart of wit zijn ook nog mogelijk. Vanbinnen geniet je eveneens van iets dat Fiat “kleurentherapie” noemt. Voor het dashboard en de sfeerverlichting kunnen tot acht verschillende tinten gekozen worden. Wat hij moet kosten? Minstens € 36.000.
De kleinste cross-over uit Fords Europese gamma werd onlangs gefacelift, niet zozeer aan de buitenzijde, maar vooral aan de binnenkant. Het dashboard biedt nu plaats aan een infotainmentscherm van 12 duim dat op de nieuwste software draait en draadloze smartphoneconnectiviteit biedt. Aan de motoren – allemaal driecilinders op benzine – werd niet gesleuteld.
Waarom deze Ford een plaatsje verdient in dit overzicht, als hij op fossiele brandstof draait? Omdat er later dit jaar een volledig elektrische Gen-E-versie van wordt voorgesteld. Sommige bronnen hebben het over een elektromotor van 136 pk en een accu van om en bij de 50 kWh. Daarmee moet hij zijn mannetje kunnen staan tegen onder meer de Peugeot e-2008.