Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Fietsleasing schakelt een versnelling hoger
Marine De Mey van Pro Velo: “Luister ook naar de verzuchtingen van de fietsers binnen je bedrijf.”

Fietsleasing schakelt een versnelling hoger

Het aantal mensen dat een fiets leaset via hun werkgever, is de voorbije jaren in steile opmars. Hierdoor steeg niet alleen de verkoop van fietsen spectaculair, ook leasingmaatschappijen en verzekeraars sprongen op deze kar. “Zorg voor een breed hr-beleid dat het hele gegeven rond fietsmobiliteit positief in de kijker zet”, adviseren experts uit de sector.

Het is een vaststelling die naar boven komt in ieder mobiliteitsonderzoek: steeds meer mensen maken gebruik van de fiets om zich van en naar het werk te verplaatsen. Dit heeft uiteraard te maken met de doorbraak van de elektrische fiets. “Wat vooral opvalt, is dat de afgelegde afstand per fiets ook groter wordt. Zo legt één op de vijf Vlaamse fietspendelaars meer dan 30 kilometer per dag af”, vertelt Marine De Mey van Pro Velo, een organisatie die de fiets toegankelijker wil maken in ons land. 

Een andere belangrijke verklaring is het regelgevende kader, dat een reeks stimuli voor tweewielers voorziet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het mobiliteitsbudget, de veranderende context rond bedrijfswagens en de kilometervergoeding, die sinds mei 2023 zelfs verplicht is voor alle werknemers die met de fiets naar het werk komen.

Win-win 

“Uit ons onderzoek blijkt ook dat steeds meer mensen een fiets leasen via hun werkgever”, gaat De Mey verder. “Dit betekent dat er een deel van het brutoloon flexibel wordt gemaakt. Het vrijgekomen budget kan dan worden besteed aan een fiets”, verduidelijkt Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte bij sociaal secretariaat Acerta. “De regeling is voor alle partijen gunstig. Voor de werknemers is het een manier om de aankoop van een fiets te spreiden aan een gunstig tarief en een ­kilometervergoeding op te strijken. Voor de werkgever is het een budgetneutrale ingreep die zorgt voor een grotere aantrekkelijkheid in tijden van arbeidskrapte.”

Werkgevers die dit model willen aanbieden, kunnen ervoor kiezen om zelf een fietsenvloot aan te kopen. “In de praktijk wordt er echter vaker samengewerkt met leasingsmaatschappijen. Het grote voordeel hierbij is dat deze deals steeds gekoppeld zijn aan een verzekeringspakket. Bovendien kan het bedrijf de fietsen op het einde van de leaseperiode teruggeven, al kan een werknemer ook zelf zijn exemplaar gaan overkopen aan de restwaarde van de fiets”, vult Thijs aan. 

Verzekeringsmakelaar Callant lanceerde destijds de allereerste fietsomniumverzekering in ons land. “Zowel bedrijven die zelf bedrijfsfietsen aanbieden als leasingmaatschappijen kunnen bij ons terecht. De klant bepaalt zelf welke dekkingen worden opgenomen met diefstal als basiswaarborg en materiële schade en fietsbijstand als optionele waarborgen”, aldus Toon Cochez, verantwoordelijke Fietsomnium bij Callant. “De premies worden berekend op basis van de verzekerde waarde, het vlootvolume en het fietstype.” 

Steeds meer mensen kiezen voor de fiets voor woon-werkverkeer.

Groeimarkt kent ook groeipijnen

Leasefietsen zitten dus in de lift. “Omdat wij het aantal aanvragen zo sterk zien toenemen, hebben we nu een apart team van juristen dat zich enkel nog toelegt op vragen rond mobiliteit”, aldus Charlotte Thijs van Acerta. “Die zijn talrijk, omdat een aanpassing van de brutoloonregeling natuurlijk wel gevolgen heeft. Dit loon hangt immers samen met een aantal afgeleide rechten zoals toeslagen of de eindejaarspremie. Daarom proberen we bedrijven maximaal te informeren en te begeleiden.” 

Fietsproducenten zien nog steeds de vraag naar tweewielers toenemen. “Momenteel verkopen wij ongeveer 60 procent van onze rijtuigen aan leasingmaatschappijen. Dit is dus zeker een belangrijk element in ons groeiverhaal”, stelt Jorrit Heidbuchel, CEO en medeoprichter van Ellio, een Belgische start-up die sinds 2020 speedpedelecs ontwikkelt en verkoopt en zich focust op woon-werkverkeer. 

De keerzijde van de medaille is wel dat verscheidene fietsfabrikanten in moeilijke papieren kwamen te zitten. Het verhaal van het Nederlandse VanMoof, dat een aantal jaren geleden gold als de absolute hemelbestormer onder de elektrische tweewielers maar aan het begin van de zomer de boeken definitief moest neerleggen, illustreert dit als geen ander. 

Nog maar het begin 

“Door extra aandacht te schenken aan onze dienst na verkoop en doelbewust te kiezen voor een hybride verkoopmodel met ook fysieke verkooppunten, proberen wij operationele moeilijkheden te voorkomen. De levertijd bedraagt nu minder dan vier weken”, stelt Jorrit Heidbuchel. “Ondanks de moeilijkheden bij een aantal conculega’s, blijven we ook geloven in het potentieel van de fiets voor woon-werkverkeer. Dit is nog maar het begin.”

Volgens Heidbuchel zijn de bedrijven de belangrijkste enablers van deze evolutie. “Mijn grootste advies is: zorg voor een breed hr-beleid dat het hele gegeven rond fietsmobiliteit positief in de kijker zet.” Marine De Mey van Pro Velo treedt hem bij: “Bekijk je hele fietsbeleid en besef dat dit een verhaal van lange adem is. Luister ook naar de verzuchtingen van de fietsers binnen het bedrijf. Zij zijn de krachtigste ambassadeurs en weten als geen ander wat er nodig is.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?