Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Audi Q3: klassiek onder de motorkap, innovatief vanbuiten
Het silhouet van de Audi Q3 is nog steeds heel herkenbaar, maar de lichtblokken voor- en achteraan zijn fijner dan ooit.

Audi Q3: klassiek onder de motorkap, innovatief vanbuiten

Nieuw in de showroom

Terwijl BMW, Mercedes en Volvo hun kleinste SUV-modellen met een zuiver elektrische aandrijving aanbieden, houdt Audi voor de Q3 vast aan conventionele verbrandingsmotoren. Wat heeft deze derde generatie dan voor nieuws in petto?

De Q3 is Audi’s goudhaantje. De huidige generatie verkoopt bij ons nog steeds meer dan de elektrische Q4 e-tron, en dat wil wat zeggen. Zijn publiek? Stijlzoekers die een zwak hebben voor Duitse degelijkheid, verfijnde technologie en een mooie afwerking. Logisch dus dat Audi voor de derde generatie de lijn doortrekt, zij het dan met iets meer ‘emotie’ in het ontwerp.

Het silhouet is nog steeds heel herkenbaar, maar de lichtblokken voor- en achteraan zijn fijner dan ooit. Als primeur introduceert de Q3 matrixkoplampen met 25.600 (!) minuscuul kleine leds die vooral bij slecht weer veel efficiënter zouden zijn. De daglichten bestaan elk uit 23 segmenten en zorgen evengoed voor een fraaie lichtsignatuur. Voor nog meer bekijks zijn er de optionele OLED-verlichting met zes digitale panelen en 36 segmenten en de rood oplichtende Audi-ringen achteraan. 

Geen volledige EV in het gamma

In het interieur oogt de combinatie van het digitale instrumentenbord (11,9 duim) en het infotainmentscherm (12,8 duim) op het eerste gezicht eerder sober. Het laatste bevat ook de bediening van de klimaatcontrole, veel klassieke knoppen zijn er niet meer. De besturing wordt overigens toevertrouwd aan Android Automotive.

Geen volledig elektrische aandrijving dus voor de Q3, maar wel keuze uit een mild-hybride 1.5 TFSI op benzine met 150 pk, een TDI op diesel met exact hetzelfde vermogen en een plug-inhybride met een systeemvermogen van 272 pk. De batterij van deze laatste kan netto 19,7 kWh aan energie afgeven, goed voor een elektrisch rijbereik van iets meer dan 120 kilometer.  

Technische fiche

•  Motor: benzine, diesel of plug-inhybride
•  Vermogen: van 110 tot 200 kW
•  Aandrijving: voor- of vierwielaandrijving
•  Prijs: vanaf € 40.500

Audi Q3: klassiek onder de motorkap, innovatief vanbuiten 1
BMW’s nieuwe model gaat eind dit jaar in productie.

BMW iX3: 800 km rijbereik en snelladen met 400 kW

Terwijl de vorige iX3 nog uit China kwam en gebaseerd was op de conventionele X3, komt de volledig apart ontwikkelde tweede generatie uit Duitsland. De kaarten die hij op tafel legt, beloven de concurrentie te overtroeven. 

De op stapel staande nieuwe iX3 zal niets gemeen hebben met de vorig jaar gelanceerde conventionele X3. Hij vormt de speerpunt van een gamma van EV’s dat BMW “Neue Klasse” noemt. Deze naam verwijst naar de grote revolutie die het merk in de jaren 60 en 70 van vorige eeuw onderging. 

Net als bij Mercedes, dat met de nieuwe CLA een gelijkaardig modellenoffensief start, wordt de lat op technologisch vlak een flink stuk hoger gelegd. Zo belooft BMW een rijbereik tot wel 800 kilometer. Ter vergelijking, de afzwaaiende iX3 houdt het na minder dan 500 kilometer voor bekeken. Er wordt voor de nieuwe modellen ook 800-volttechnologie gebruikt, die snelladen met een vermogen van 400 kW toelaat. 

Veel technologische nieuwigheden

Wat BMW nog wilde lossen over de nieuwe iX3? Dat hij een Panoramic iDrive krijgt die onderaan en over zowat de volledige breedte van de voorruit rijgegevens voor de bestuurder en (helemaal rechts) desgewenst ook informatie voor de passagier projecteert. Centraal is er ook nog een aanraakscherm met Operating System X-software en ook AI. Het head-up display is evengoed volledig nieuw en de knoppen op het stuurwiel lichten op als ze worden gebruikt.

BMW belooft ook nieuwe rijhulpsystemen, zoals de Motorway & City Assistant, die je assisteert bij het nemen van scherpe bochten en rotondes en de auto zelfs automatisch afremt bij een rood licht. Een en ander wordt mede mogelijk gemaakt door wat BMW het Heart of Joy noemt, een soort superbrein dat diverse functies (aandrijving, sturen, remmen …) regelt en uitermate snel werkt.

In september krijgen we de BMW iX3 helemaal en dus zonder camouflage te zien op de IAA in München, de productie begint pas eind dit jaar.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten