Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Audi lanceert nieuwe SUV Q6 e-tron
Stilistisch verzet de nieuwe elektrische SUV van Audi geen bakens, technologisch des te meer.

Audi lanceert nieuwe SUV Q6 e-tron

Terwijl BMW en Mercedes het ene elektrische model na het andere lanceren, bleef het bij Audi de jongste jaren windstil. Tot enkele maanden geleden, toen het merk eindelijk de langverwachte Q6 e-tron voorstelde. Die deelt zijn technologie met de nieuwe Porsche Macan en schept dus erg hoge verwachtingen.

De voorbije jaren had BMW het segment van de middelgrote premium elektrische SUV’s haast helemaal voor zich met de iX3. De Mercedes EQC verliet het strijdtoneel met de stille trom in 2023 en bij Volvo gaapte er een groot gat op de plek in de showroom waar een elektrische XC60 hoorde te staan. Audi had daarvan kunnen profiteren, maar kampte met softwareproblemen voor de Q6 e-tron, die twee jaar later dan voorzien zijn entree maakt. 

Het nieuwe elektrische SUV-model uit ­Ingolstadt verzet geen stilistische bakens. De kans dat je hem verwart met een model van een ander merk, is vrij klein. Het stoere front met volledig gesloten “Singleframe”, enkele opvallend scherpe lijnen in de flanken, de zwarte inzetstukken vanonder in de deuren en de haaienvinvormige D-stijl, we hebben het allemaal al eens eerder gezien. Maar dat betekent niet dat er technologisch geen grote sprongen worden gemaakt. Integendeel!

Klank- en lichtshow

Het interieur van de Q6 maakt meteen duidelijk dat dit een high-tech auto is. Het dashboard vertoont dezelfde centrale horizontale knik als bij de Q4 e-tron, maar er strekt zich een gebogen en afgerond display uit van het bestuurdersportier tot voorbij de middenconsole. Dat omvat de digitale tellerpartij en een aanraakscherm voor het infotainment, dat op Google-software draait. Het is het nec plus ultra qua snelheid, connectiviteit en updatebaarheid. Rechts daarvan is er ook nog een display voor de voorste passagier, als je daarvoor wil bijbetalen tenminste.

Zin in nog meer eye candy? Opteer dan voor de matrix-ledkoplampen vooraan en de OLED-technologie waarop de Active Digital Light Signature achteraan draait. De lichtsegmenten worden afzonderlijk aangestuurd en laten de creatie van geanimeerde figuren toe. Ze kunnen zelfs andere weggebruikers waarschuwen voor dreigend gevaar. Via de myAudi-app kun je op termijn je eigen lichtanimaties kiezen. De ultieme vorm van personalisatie?

Het interieur van de Q6 zorgt voor een breuk met wat we van het merk gewoon zijn.

Snelladen met 270 kW

Na de Porsche Macan is de Audi Q6 nog maar de tweede auto van de VW-groep die gebruikmaakt van het nieuwe “Premium Platform Electric” dat op 800 volt draait in plaats van de gebruikelijke 400. Dat biedt als voornaamste voordeel dat je heel snel kunt laden: in het beste geval kun je 270 kW onttrekken aan een snellader, zodat je in een kwartiertje alweer 300 kilometer rijbereik wint. Je hebt dan wel een hypercharger nodig. 

Dat soort laadinstallaties vind je natuurlijk nog niet op elke straathoek, maar de accu komt ook met een ander technologisch hoogstandje. Aan stations van 400 volt wordt ze als het ware opgesplitst in twee accu’s die parallel met 135 kW kunnen worden opgeladen. “Bank charging” noemen ze dat. En aan een gewoon laadpunt in de straat of bij je thuis? Daar kan de Q6 driefasige stroom van 11 kW afnemen, tenzij je bijbetaalt voor de boord­lader van 22 kW. 

Ruim gamma

Audi biedt de keuze uit twee batterijgroottes (83 kWh of 95 kWh) en drie vermogens (326, 387 pk of 517 pk). De instapversie wordt enkel op de achterwielen aangedreven, de andere varianten beschikken over Quattro-vierwielaandrijving. Wij konden met de middelste variant van 387 pk rijden en kunnen hem enkel maar topscores geven op het vlak van rijdynamiek en comfort. Wel bleek het beloofde rijbereik van 624 kilometer vrij utopisch.

De Q6-wereld gaat voor je open vanaf € 64.650. Daar mag je meteen € 5.650 aan toevoegen voor het Pack Business, wil je toch iets van comfortelementen en rijhulpsystemen aan boord hebben. Individuele opties zijn er amper, zodat je voor heel wat zaken je toevlucht moeten nemen tot dure packs waarin ook items zitten waar je misschien geen boodschap aan hebt. Hoe dan ook doe je bij Audi geen koopjes: kwaliteit en technologie laten zich immers betalen.

Technische fiche Audi Q6 e-tron Quattro

Aandrijving Elektrisch
Systeemvermogen 285 kW (387 pk)
Transmissie 4×4
Elektrisch rijbereik 624 km (WLTP)
Normverbruik 17 kWh/100 km
Opladen (AC/DC) 11 kW/270 kW
Vanafprijs € 75.900 btw incl.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten