Een managementsysteem als hefboom om duurzaam te groeien
Het zijn woelige tijden en bedrijven hebben er alle baat bij om de ontwikkelingen snel te volgen en waar nodig ook bij te sturen in hun operaties. Wie dat wil doen, heeft nood aan een goed framework, waarbij elke medewerker weet wat zijn of haar rol en verantwoordelijkheid is. Het opzetten van een integraal managementsysteem is een kolfje naar de hand van Amelior, dat bedrijven al sinds 1971 helpt om duurzaam te groeien.
Nog te veel bedrijven zijn succesvol, maar hebben eigenlijk geen zicht op hoe ze dat resultaat bereiken of hoe ze jaar na jaar kunnen groeien door continu te verbeteren. Dat is de missie van de consultants en trainers van Amelior. “We ondersteunen en begeleiden organisaties in het opzetten van een managementsysteem om hun bedrijfsprocessen steeds weer te verbeteren en efficiënter te maken. Zo kunnen ze hun ambities waarmaken”, vertelt Thierry Uyttenhove.
“We doen dat op een gestructureerde manier die ervoor zorgt dat de kwaliteit, veiligheid en gezondheid van medewerkers, milieu- en informatieveiligheid structureel bevorderd worden. We zorgen ervoor dat bedrijven hun risico’s kennen, kunnen beheersen en er bovendien ook de opportuniteiten van kunnen benutten. Het einddoel is dat de klant zelfredzaam wordt.”
Amelior heeft brede expertise in het opzetten van ISO-systemen, Business Process Management (BPM) en Operational Excellence. “Om als organisatie te groeien, moet je je strategische doelstellingen goed voor ogen houden. Vervolgens implementeer je de nodige structuurverbeteringen en processen die ervoor zullen zorgen dat je je potentieel waarmaakt, efficiënter gaat werken en je toegevoegde waarde verhoogt. Dat kan bijvoorbeeld via het invoeren van een ISO managementsysteem”, aldus Uyttenhove. “Velen zien ISO nog steeds als een papieren tijger, waarbij alles op papier moet uitgewerkt worden, maar die tijd ligt al lang achter ons. Vandaag is het een praktijkgericht en
doeltreffend systeem.”
Vanuit een kantoor in Kortrijk wordt een landelijke organisatie met 30 experts en meer dan 300 trainers aangestuurd. Amelior levert diensten aan zowel kmo’s als multinationals met zetel in België, uit diverse sectoren, en werkt ook voor verscheidene publieke instellingen en overheden. “Elk project starten we vanuit een contextanalyse: welk type organisatie is het? Met welke uitdagingen wordt deze sector geconfronteerd? Wat zijn je strategische ambities, en wat is er nodig om die waar te maken? Het is onze rol om klanten ook daarover te doen nadenken. Want net daardoor ga je ook de opportuniteiten zien.”
In een volgende stap worden de bedrijfsprocessen in kaart gebracht. “We stellen vast dat veel organisaties die processen niet gemodelleerd of gedocumenteerd hebben. Nochtans is dat fundamenteel in een managementsysteem: zo kan je best practices in kaart brengen, bepaal je wie eigenaar is van welk proces, en is iedereen daar ook van op de hoogte. Overigens geldt dit niet enkel voor de productievloer, maar evenzeer voor finance, purchase of IT, bijvoorbeeld”, merkt Thierry Uyttenhove op.
“We richten ons in eerste instantie tot de quality manager, preventieadviseur, milieucoördinator, financieel verantwoordelijke, QHSE-manager of IT-manager … maar in een mature organisatie zijn er vele proceseigenaars die elk hun verantwoordelijkheid nemen en mee zorgen voor continue verbeteringen.”
Amelior helpt zo’n managementsysteem op te zetten en voert interne audits uit om na te gaan of de resultaten ook op de juiste manier worden bereikt. “Voorts hebben we een ruim pakket aan opleidingen beschikbaar om bedrijven te helpen bij de implementatie van het managementsysteem en om bij te scholen rond specifieke kennis en competenties. Waar nodig kunnen we ook via interim management ondersteuning leveren, bijvoorbeeld om tijdelijk een HSE-manager te vervangen of om een nieuwe kwaliteitsmanager op te leiden op de vloer.”
Een bijkomend voordeel van het implementeren van een managementsysteem is dat het organisaties ook helpt om te gaan met de toenemende verwachtingen rond compliance en rapportage.
Thierry Uyttenhove: “We zien dat er steeds meer regelgeving op bedrijven afkomt en dat stakeholders specifieke verwachtingen hebben, kijk naar de duurzaamheidsrapportage. Wel, als je een integraal managementsysteem hebt, heb je een kader om die verwachtingen efficiënt te beheren. Het doel wordt dan niet langer om data te rapporteren, maar wel om ervoor te zorgen dat je er als organisatie ook de vruchten van plukt. Dat lukt alleen als je een gestructureerd proces hebt voor compliance management, waarbij iedereen op dezelfde manier te werk gaat en er ook een vertaalslag gebeurt naar de andere processen.”