Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Vanaf 2024: Vlaamse premie van 5000 euro voor elektrische wagens
Volgens de CEO van Van Mossel België en Luxemburg blijven investeringen in laadinfrastructuur een uitdaging.

Vanaf 2024: Vlaamse premie van 5000 euro voor elektrische wagens

“Via private lease zou een elektrische wagen wél betaalbaar worden voor de gewone man”

Het opentrekken van de particuliere markt voor elektrische wagens ligt in het verschiet: in 2024 krijgen particulieren, vzw’s en aanbieders van deelmobiliteit een premie van 5000 euro voor de aankoop van een volledig elektrische wagen. Maar bij dealergroep Van Mossel heerst realisme. “Voor het doelpubliek van de premie is 29.000 euro voor een nieuwe wagen nog altijd veel geld.” Voor CEO Koen Claesen is het noodzakelijk dat ook leasemaatschappijen de korting kunnen aanbieden.

Met een premie van 5000 euro op elektrische wagens onder 40.000 euro ondersteunt de Vlaamse regering naar eigen zeggen de vergroening van het Vlaamse wagenpark. Maar de weg is nog lang. In Nederland werden in 2022 procentueel dubbel zoveel elektrische wagens ingeschreven dan in ons land. De hoge aankoopprijs en de installatie van een laadpaal vormen volgens CEO Koen Claesen een hoge drempel, ondanks de premie.

“Die 5000 euro maakt voor ‘de gewone man’ weinig verschil. Ik heb die bezorgdheid aangekaart bij Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters. In eerste instantie met succes, het parlement weerhield in september mijn voorstel om ook leasemaatschappijen de korting te laten aanbieden aan particuliere klanten, verspreid over 36 maanden. Eén van de goedkoopste elektrische wagens zou op die manier in private lease 250 euro per maand kosten, all-in. Enkel de laadkosten zijn nog voor de klant.” Claesen reageert teleurgesteld dat zijn voorstel de finale wetteksten niet gehaald heeft. “Met die formule verwachtte ik wél een groot succes. Ze missen hier een enorme kans op een echte doorbraak van elektrische voertuigen voor particulieren!”

Koen Claesen: “Ik kan alleen maar successen realiseren dankzij de 2000 mensen die voor me werken. Ik bezoek zo’n 7 à 8 vestigingen per week en kom binnen langs de werkplaats.”

Dealers overnemen om te overleven

Als de premie aanslaat, zijn de producenten en dealers dan wel klaar voor de toenemende vraag naar elektrische wagens? “Ik verwacht geen issues bij de autoproducenten. De lange levertermijnen liggen bijna achter ons. Het probleem ligt wél bij de autodealers die geconfronteerd worden met een stevig kostenplaatje. Laadpalen plaatsen op hun site is niet moeilijk, maar vaak is de elektrische spanning niet hoog genoeg en dringt een hoogspanningscabine zich op. Per site spreken we over een kost van 150.000 tot 200.000 euro. Zo’n investering zet kleinere ondernemingen aan het denken. Ze komen spontaan bij me aankloppen om te praten over een overname, ze zitten in overlevingsmodus. Maar ik zeg vaker nee dan ja.”

De grootste dealergroep van de Benelux drukt met 129 vestigingen in België en 25 automerken in portefeuille stevig zijn stempel in het Vlaamse dealerlandschap. Dat levert Van Mossel Automotive Group meteen ook het imago van overnamemonster op. Maar achter de groei schuilt volgens CEO Koen Claesen een logische verklaring: het verdienmodel van de autosector onder druk. Elektrische wagens hebben veel minder onderhoud nodig. Het zogenaamde goud van de werkplaats, olie, zit niet meer onder de motorkap. 

“De hele manier van werken verandert: de werkplaats innoveert en de mecanicien wordt ingenieur. Om nog maar te zwijgen over de veiligheidsmaatregelen die nodig zijn bij auto’s die onder hoogspanning staan. De toekomst zit vol uitdagingen. Het is onze strategie om de toekomst van alle 2000 medewerkers van Van Mossel te garanderen. Net zoals we ook onze klanten willen ontzorgen. We gaan niet alleen op zoek naar een wagen op maat van de klant, maar bieden een volledig pakket aan. Van financiering tot verzekering.”

Kernwaarden zien en voelen

Koen Claesen zit sinds de Vlaamse doorbraak van Van Mossel in 2019 aan het stuur van de groep in België en Luxemburg. Maar er is dagelijks contact met oprichter en architect van het succes, de Nederlandse Algemeen Directeur Eric Berkhof. En met zijn personeelsleden. “Ik kan alleen maar successen realiseren dankzij de 2000 mensen die voor me werken. Ik bezoek zo’n 7 à 8 vestigingen per week en kom binnen langs de werkplaats. Een medewerker merkte onlangs op dat de kernwaarden die we na een overname in het atelier hangen, niet gezien worden door de klanten. Ik heb hem gerustgesteld dat dat niet nodig was. Medewerkers van Van Mossel moeten onze kernwaarden zien. Onze klanten moeten ze voelen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details