Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Taalbedrijf Bellingua lost taalbarrières op bij kmo’s en grote bedrijven
In 2002 richtte Nicolas Belpalme samen met zijn vrouw, Griet Supply, Bellingua op: “Bellingua is stelselmatig gegroeid tot het 20-koppige team dat het vandaag is.”

Taalbedrijf Bellingua lost taalbarrières op bij kmo’s en grote bedrijven

Bedrijven met anderstalige medewerkers, klanten of leveranciers botsen vaak op communicatie­problemen die ontstaan door een taalbarrière. Bellingua neemt die taalzorgen weg met vertalingen, tolkwerk en copywriting, maar eveneens via doelgerichte taaltrainingen. “Voor bedrijven is het belangrijk anderstalige medewerkers zo vlot mogelijk te integreren, terwijl Nederlandstaligen zich ook moeten kunnen uitdrukken in de taal van de klant of de leverancier”, legt Nicolas Belpalme van Bellingua uit.

In 2002 richtte Nicolas Belpalme samen met zijn vrouw, Griet Supply, Bellingua op. “Zowel mijn vrouw als ik stonden voor de klas. Daarnaast gaf ik ook taaltraining bij een privaat bedrijf in de streek. Toen dat bedrijf ermee ophield, vroegen de klanten of ik taalles kon blijven geven”, vertelt Nicolas. “Ik kreeg daarnaast van plaatselijke zelfstandigen de vraag of ik ook vertaalwerk kon uitvoeren. Zo kwamen de diensten van Bellingua tot stand: taaltrainingen op maat, vertalingen, tolkwerk en copywriting voor bedrijven. Al heel snel vroegen diezelfde ondernemers of wij ook hun kinderen konden helpen met hun talen en zelfs met wiskunde en wetenschappen. Op die manier breidde het aanbod van Bellingua aanzienlijk uit.”

Vandaag is Bellingua dus opgesplitst in een B2B- en een B2C-tak. “Naast ons aanbod voor bedrijven bieden we ook studiebegeleiding en taaltraining voor kinderen aan”, vertelt Griet, verantwoordelijke van de B2C-tak. “Die zogenaamde taalacademies en taalkicks organiseren wij in Ieper, Kortrijk en Marke. De studiebegeleiding kan in Ieper, Roeselare of online. We werken daarvoor samen met zowel vaste medewerkers als extra freelancers. Zo is Bellingua stelselmatig gegroeid tot het 20-koppige team dat het vandaag is.”

Service zonder grenzen

Met kantoren in Ieper, Roeselare en Rijsel bevindt Bellingua zich op het kruispunt van de assen Parijs-Brussel-Amsterdam en Londen-Rijsel-Luxemburg. “Onze diensten zijn niet gebonden aan bepaalde landsgrenzen. Bedrijven die in anderstalige gebieden een vestiging openen of er hun producten en diensten verkopen, hebben er baat bij op een adequate manier in de taal van hun klanten te communiceren”, verduidelijkt Nicolas. De frequentste talen zijn Nederlands, Frans, Engels en Duits. “Maar bedrijven contacteren ons evengoed voor opdrachten naar het ­Italiaans, Spaans, Roemeens of Pools.”

Door de lage werkloosheidsgraad in Vlaanderen, trekken bedrijven steeds meer werknemers van over heel de wereld aan. “Om veiligheids- en werkinstructies goed te begrijpen, moeten ze dus Nederlands leren. De taal begrijpen en spreken waarmee er in het bedrijf gecommuniceerd wordt, stelt hen bovendien in staat om door te groeien, zodat ze vergaderingen goed kunnen volgen en collega’s kunnen aansturen”, gaat ­Nicolas verder. “Maar evengoed coachen we het management om presentaties in een andere taal te geven.”

Gepersonaliseerde taalopleiding

Het team van Bellingua-trainers werkt resultaatgerichte opleidingen uit. “Eerst gaan we na welke profielen de taalopleiding zullen volgen, wat hun jobinhoud is, met welke kennis van de taal ze starten aan de opleiding en wat de verwachtingen van de opdrachtgever zijn. Hierna werken we een leerlijn uit en overleggen we welke methode we toepassen: fysieke lessen of via een traject van blended-learning, indiviueel of in groep”, licht Nicolas de aanpak toe.

“Om 24/7 de taal te kunnen leren en oefenen, maken wij trainingsplatformen op maat van de klant. Een vaste coach volgt de inzet en progressie van elke cursist nauwgezet op. Om de twee à drie weken vindt een individueel coachingsgesprek plaats waarbij de ondervonden moeilijkheden uitgelegd worden en de coach de cursist op weg zet om het volgende deel van het traject af te leggen. De hr-verantwoordelijke van het bedrijf ontvangt op vaste tijdstippen verslaggeving, waardoor de ROI duidelijk in kaart gebracht wordt”, vult Nicolas aan.

Bovendien denkt Bellingua mee met de hr-afdeling van het bedrijf rond beloningsmogelijkheden. Hierdoor blijven de cursisten gemotiveerd en krijgen zij waardering van hun collega’s en oversten. “De uiteindelijke drijfveer van het Bellingua-team is mensen en organisaties sterker maken in een wereld waar meertaligheid steeds belangrijker wordt”, besluit Nicolas Belpalme van ­Bellingua.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details