Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Oostkamp krijgt een logistiek belevingscentrum op de O-Forty campus
Eric Vandenbussche, Sylvie Sepot en Bart Kindt namen vorig jaar met het Logflow-team hun intrek op de O-Forty campus in Oostkamp.

Oostkamp krijgt een logistiek belevingscentrum op de O-Forty campus

“Slimme magazijnen met automatisatie zijn ook voor kmo’s rendabel”

De evolutie naar Industrie 4.0 en een sterke groei van de e-commerce hebben hun effect niet gemist bij Logflow uit Oostkamp. De consultant die bedrijven begeleidt in het optimaliseren en automatiseren van hun magazijnen, kende de voorbije drie jaar dan ook een sterke groei. Het breidde zijn business ook uit met de overname van Veltion. “We zijn toonaangevend in de markt voor logistiek, maar nu ook voor lean werken en het verhogen van de productiviteit in andere domeinen”, vertelt CEO Eric Vandenbussche.

In goed 20 jaar tijd bouwde Eric Vandenbussche Logflow uit van een éénmanszaak tot een stevige kmo met 50 medewerkers. “In de beginjaren focuste ik me vooral op advies en consultancy voor bedrijven die de efficiëntie in hun magazijnen wilden verhogen. Daarvoor werkte ik dan een nieuw concept uit, voor nieuwbouw of aanpassing van bestaande warehouses. Maar omdat het vervolgens in de uitvoeringsfase vaak fout liep, besliste ik om onze activiteiten uit te breiden, zodat we projecten van idee tot uitvoering kunnen begeleiden.” 

Eric Vandenbussche: “In de Logflow Academy zullen we opleidingen geven, maar ook demo’s van nieuwe technologische mogelijkheden.”

De case Dassy inspireert 

Het nieuwe magazijn voor de Brugse specialist in werkkledij Dassy was het eerste grote project dat Logflow vanuit die alomvattende aanpak realiseerde. Vandenbussche: “In 2011 zijn we daar gestart met een eerste project voor een semi-manueel magazijn, toen het bedrijf besliste om zijn logistiek in eigen huis te nemen. We voorzagen een sterke groei en werkten dus een masterplan uit met ruimte voor verdere uitbreiding. Dat is intussen ook gebeurd, met een bijkomend hoogbouw­magazijn, dat het hart vormt van een sterk geautomatiseerd distributiecentrum.” 

Begin dit jaar werden Logflow en Dassy daarvoor bekroond met de Logistics Project of the Year award. “Voor ons was dit echt een inspirerende case. Veel kmo’s twijfelen nog of automatisatie wel nuttig is en of de investering rendabel kan worden gemaakt. Dassy toont aan dat dit perfect mogelijk is”, vertelt Eric. “We hebben er ook onze business rond gefocust: we ontwerpen volledige plants en begeleiden de uitvoering. Daarvoor stellen we een divers team samen: in de conceptuele fase heb je creatievelingen nodig, in de studiefase technisch en bouwkundig ingenieurs en vervolgens operationele mensen om het project live te laten gaan en de logistiek op tempo te krijgen.” 

Slimme magazijnen, die schaalbaar en wendbaar zijn in functie van de groei van een bedrijf, worden de norm.

Lean en technologie combineren 

Om die belofte waar te maken, investeerde de CEO fors in zijn eigen organisatie, met in drie jaar tijd een verdubbeling van het aantal medewerkers tot 50. Met het oog op verdere groei nam Vandenbussche ook Veltion over, een spin-off van de UGent gespecialiseerd in het continu verbeteren van bedrijfsprocessen via lean management concepten. “We hebben zeer compatibele knowhow. Veltion heeft ruime ervaring in productieomgevingen, waardoor we nu volledige bedrijven ontwerpen. We gaan ook breder dan de klassieke industrie en logistiek en werken bijvoorbeeld ook voor de zorgsector. Dankzij de integratie combineren we lean met technologische systemen. Die vernieuwende aanpak en visie noemen we de Logflow lean methodiek.” 

Logflow houdt de vinger aan de pols van de technologie. Het werkt bijvoorbeeld samen met diverse expertisecentra zoals Flanders Make en is een partner van LogiVille, het innovatiecentrum voor logistiek in Niel. “We experimenteren volop met virtual reality, digital twins … dat is onze langetermijn-R&D. In ons eigen kantoor in Oostkamp komt op korte termijn dan weer een Logflow Academy, waarin we opleidingen zullen geven, maar ook demo’s van nieuwe technologische mogelijkheden. Zo kunnen we onze klanten nog meer inspireren”, aldus Eric.  

Hij is ervan overtuigd dat de toekomst nog technologischer wordt: “Als we logistiek en productie in België willen verankeren, zullen ook kmo’s de nieuwe technologieën moeten omarmen. Slimme magazijnen, die schaalbaar en wendbaar zijn in functie van de groei van een bedrijf, worden de norm. En de uptime van een magazijn wordt daardoor net zo belangrijk als de uptime van een productieapparaat. Wij zullen onze klanten daarbij helpen. Onze onafhankelijkheid van toeleveranciers garandeert dat de klant de juiste keuzes maakt en valkuilen vermijdt.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details