Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Nieuwbouw brouwerij is een baken in de Brugse skyline
Frederik Verstringe (Brouwerij De Halve Maan) en Mathias Despriet (Beeuwsaert Construct) klinken op een geslaagde samenwerking.

Nieuwbouw brouwerij is een baken in de Brugse skyline

Uitdagend staaltje industriebouw moet groei De Halve Maan verzekeren

Belgische bieren blijven het goed doen. Een opvallende groeier is de Brugse stadsbrouwerij De Halve Maan. Om zijn expansie ook de komende jaren te kunnen voortzetten, moest de brouwerij uitwijken buiten de historische binnenstad waar ze gevestigd is. Op het industrieterrein vond het bedrijf wel voldoende ruimte om te groeien. De opvallende nieuwbouw die boven de Brugse skyline uitsteekt, is een realisatie van Beeuwsaert Construct.

Brouwerij De Halve Maan wilde een landmark creëren die de verbondenheid met de stad Brugge onderstreept.

In 2005 blies Xavier Vanneste, lid van de zesde generatie van de brouwersfamilie, de brouwerij De Halve Maan nieuw leven in met de lancering van de Brugse Zot. De roots van het bedrijf gaan terug tot 1856. Het nieuwe bier van hoge gisting viel onmiddellijk in de smaak en blijft liefhebbers in binnen- en buitenland verleiden. De thuishaven van de brouwerij bevindt zich pal in het hart van de Brugse binnenstad, de bottelarij sinds 2010 op een industrieterrein aan de rand van de stad. “Verdere uitbreidingsmogelijkheden hadden we niet in het centrum van Brugge”, vertelt brewmaster Frederik Verstringe. “De berekende productiecapaciteit lag er op 50.000 hectoliter, maar intussen zaten we al aan meer dan 65.000 hl. Het was echt een verhaal van uit de voegen barsten.”​ 

Door deze uitbreiding verdrievoudigt de productiecapaciteit van Brouwerij De Halve Maan.

Landmark creëren

Brouwerij De Halve Maan mag dan gestoeld zijn op traditie, innovatie wordt er hoog in het vaandel gedragen. Een ondergrondse bierpijpleiding van 3,3 km verbindt beide sites sedert 2016. Een initiatief dat getuigde van een gewaagde, maar duurzame visie, want zo hoeft het zware vrachtverkeer de binnenstad niet meer in. Verstringe: “We kregen er ook de kans om aangrenzende percelen te kopen, wat de ruimte bood die we nodig hadden om onze capaciteit verder uit te breiden. Van meet af aan was ons doel om meer dan een industriegebouw neer te zetten, we wilden een landmark creëren die onze verbondenheid met de stad Brugge onderstreept.” 

Voor het familiebedrijf was het bovendien belangrijk dat die landmark ook duurzaamheid zou omarmen. “En dat gaat verder dan zonnepanelen en waterzuivering. Alle restwarmte uit onze processen wordt elders in het gebouw nuttig aangewend”, aldus Frederik Verstringe.

Er kwam een stalen ligger van 23 meter aan te pas, met 54 ton de zwaarste ooit voor de eigen staalproductie van Beeuwsaert.

Vertrouwen in goede afloop

Een industrieel bouwwerk met een groen karakter dus. Maar het project was allerminst een evidentie om te bouwen. Tijdens de werkzaamheden moesten de productieactiviteiten en de toegang voor het vrachtverkeer immers te allen tijde gegarandeerd blijven. Daarom vertrouwde De Halve Maan het project toe aan Beeuwsaert Construct uit Ledegem. “Onze architect had zijn huiswerk gemaakt met een heel uitvoerig lastenboek. Het verschil werd gemaakt op basis van referenties, vertrouwen en prijs. We geloofden erin dat ­Beeuwsaert samen met ons dit project tot een goed einde kon brengen”, verduidelijkt Verstringe de keuze. 

Beeuwsaert stond in voor een deel van de afbraakwerken, het optrekken van de volledige ruwbouw, alle structurele werken, de afwerking van de kantoorruimtes en technieken. De werken begonnen eind 2019 en zijn inmiddels succesvol afgerond, tot grote tevredenheid van de bouwheer. 

Het gebouw werd zodanig geconcipieerd dat alles verweven zit. Bovendien is het project ook zo duurzaam mogelijk opgevat.

Rekening houden met productie

Aan uitdagingen nochtans geen gebrek voor de specialist in industriebouw. Verstringe: “De productieruimte had onze absolute prioriteit. In totaal gaat onze productiecapaciteit met deze uitbreiding maal drie, de oppervlakte zelfs maal tien. Maar het gebouw werd zodanig geconcipieerd dat alles hier verweven zit. Dat geeft het ook die iconische aanblik waar we vandaag zo trots op zijn. Tegelijk maakte dat het werk van de aannemer wel knap lastig.” 

Beeuwsaert moest soms immers nog afwerken over gloednieuwe apparatuur heen. Telkens er apparatuur geleverd werd, moest de ruimte waarin ze terechtkwam wind- en waterdicht zijn en voldoende stabiliteit bieden. Tegelijkertijd stelde de machinebouwer die de installaties leverde zeer strikte deadlines voorop. Ook de bouw zelf was geen alledaags project. De technische koker van 20 meter hoog werd prefab op de werf aangeleverd. Er kwam ook een stalen ligger van 23 meter aan te pas, met 54 ton was ze de zwaarste ooit voor de eigen staalproductie van Beeuwsaert.

Tijdens de bouwwerken moesten de productieactiviteiten en de toegang voor het vrachtverkeer altijd gegarandeerd blijven.

Sterk staaltje teamwerk

“Beeuwsaert heeft in zijn ruwbouwplanning rekening moeten houden met onze verhuizing. In overleg werd vastgelegd welke elementen wel of niet geconstrueerd werden voorafgaand aan de verhuizing. Het is immers moeilijk om alles volledig sluitend te plannen en te voorspellen. Maar ze hielden voortdurend rekening met wat onze productie nodig had.”

Communicatie was daarom de sleutel tot succes in dit project. “Een sterk staaltje teamwerk”, vat Frederik Verstringe het zelf samen. “Een werf van deze omvang staat of valt met de projectleider en zijn team. Ik stond voortdurend in overleg met projectleider Mathias Despriet. Gedurende het volledige traject had ik aan één contactpersoon genoeg om een stand van zaken te krijgen. In elk fase bewezen hij en Beeuwsaert zich als een flexibele partner die mee naar oplossingen bleef zoeken.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details